Za odwołany lot należy się rekompensata

W razie odwołania lotu, pasażerowie mogą dochodzić odszkodowania i zadośćuczynienia za poniesioną szkodę. Równocześnie, przewoźnik musi zagwarantować posiłek, napoje, dostęp do telefonu, hotel, a nawet bony podróżne lub usługi lotnicze

Publikacja: 02.11.2011 14:47

Za odwołany lot należy się rekompensata

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Po wczorajszym awaryjnym lądowaniu samolotu LOT, lotnisko Chopina w Warszawie, pozostanie zamknięte do jutra do godziny 4.00. Narodowy przewoźnik Polskie Linie Lotnicze LOT odwołały wszystkie rejsy dziś do godziny 16.00.

Czy w takim przypadku pasażerowie mogą liczyć na odszkodowanie za loty, które się nie odbędą ?

Tak, w razie odwołania lotu, pasażerowie mogą dochodzić odszkodowania i zadośćuczynienia za poniesioną szkodę.

Ustawa z 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze

odwołuje się w art. 205a i 205b, w sprawach uprawnień konsumenta z tytułu opóźnienia lub odwołania lotu, do

rozporządzenia wspólnotowego nr 261/2004/WE z 11 lutego 2004 r.

Przepisy te przewidują w takich sytuacjach uprawnienie do otrzymania pomocy w postaci posiłków, napojów, dostępu do telefonu, poczty e-mail lub faksu, a nawet do zakwaterowania w hotelu i transportu między lotniskiem a hotelem. Określają także prawo pasażera do otrzymania pewnej kwoty jako formy odszkodowania za odwołanie lotu.

W razie odwołania lotu, pasażerowie mogą dochodzić odszkodowania i zadośćuczynienia za poniesioną szkodę

Potwierdził to niedawno także Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w wyroku z 13 października 2011 r. (sygnatura akt C-83/10) przyznał prawo do odszkodowania pasażerom z Hiszpanii, którzy wystąpili do sądu o rekompensatę za lot, który się nie odbył.

(Zobacz artykuł:

Czego można się domagać za odwołany lot - wyrok ETS

)

.

Według unijnego rozporządzenia, pasażer może otrzymać 250 euro, gdy jego lot miał wynieść 1500 kilometrów. Gdy lot wewnątrzwspólnotowy miałby być dłuższy niż 1500 kilometrów albo nie miałby tego charakteru i wynosiłby od 1500 do 3 tys. kilometrów, odszkodowanie mogłoby sięgnąć 400 euro. Za wszystkie inne odwołane loty przewoźnik musi zapłacić pasażerowi 600 euro.

W rozporządzeniu jest mowa jedynie o minimalnym uprawnieniu dla pasażerów, co oznacza, że przewoźnicy mogą być bardziej dla nich hojni.

Pasażerowie, którzy zostali poinformowani o odwołaniu lotu, powinni otrzymać wyjaśnienie od przewoźnika o innych możliwościach dotarcia do miejsca przeznaczenia.

Należy pamiętać, że w przypadku odmowy przyjęcia na  pokład lub odwołania albo opóźnienia lotu o co najmniej dwie godziny pasażer ma prawo zwrócić się do obsługi na stanowisku odpraw lub w punkcie przyjęć pasażerów o tekst określający przysługujące pasażerowi prawa, w szczególności do  odszkodowania i należnej pasażerowi pomocy.

W Polsce skargi na naruszenie praw pasażera przez przewoźnika rozpatruje wyodrębniona komórka Urzędu Lotnictwa Cywilnego – Komisja Ochrony Praw Pasażerów. Pokrzywdzony konsument najpierw musi wyczerpać procedurę reklamacyjną u przewoźnika i dopiero potem może wnosić skargę do prezesa ULC na rozstrzygnięcia związane z odmową przyjęcia na pokład samolotu, odwołania lotu i jego duże opóźnienia. Do skargi podróżny musi dołączyć kopię: reklamacji do przewoźnika, jego odpowiedzi, potwierdzenia rezerwacji lotu. Prezes ULC wydaje decyzję administracyjną, w której określa zakres naruszenia i termin jego usunięcia.

Ale uwaga! Nie można żądać odszkodowania w przypadku, gdy odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków (np. z powodu pyłu wulkanicznego).

Podstawa prawna:

- ustawa z 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z dnia 14 czerwca 2006 r. Nr 100, poz. 696 z późn. zm.)

- rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 [DzU UE.L. 2004 r. nr 46, poz. 1 ]

Po wczorajszym awaryjnym lądowaniu samolotu LOT, lotnisko Chopina w Warszawie, pozostanie zamknięte do jutra do godziny 4.00. Narodowy przewoźnik Polskie Linie Lotnicze LOT odwołały wszystkie rejsy dziś do godziny 16.00.

Czy w takim przypadku pasażerowie mogą liczyć na odszkodowanie za loty, które się nie odbędą ?

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów