Kiedy ubezpieczyć nowe auto z salonu, a kiedy używane?

– Posiadacze pojazdów mechanicznych mają obowiązek zawrzeć umowę ubezpieczenia komunikacyjnego OC w ściśle określonym terminie - przypomina Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Kara za brak OC, nawet przez jeden dzień, jest bardzo dolegliwa.

Publikacja: 26.07.2023 15:02

Na czas naprawy auta uszkodzonego w wypadku należy się samochód zastępczy opłacony z OC sprawcy

Na czas naprawy auta uszkodzonego w wypadku należy się samochód zastępczy opłacony z OC sprawcy

Foto: AdobeStock

Bez względu na to, czy mamy nowe auto z salonu, kupiliśmy używany pojazd od sąsiada, czy też sprowadziliśmy go z zagranicy, komunikacyjne OC musimy mieć  nieprzerwanie przez cały okres posiadania pojazdu, aż do dnia jego zbycia, demontażu lub trwałej utraty. Wynika to z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

-  Jednym z wyjątków są posiadacze pojazdów historycznych, którzy nie muszą zachowywać ciągłości ubezpieczenia. Muszą jednak pamiętać o wykupieniu polisy OC przed wyjechaniem na drogę – mówi Damian Ziąber z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).

Czytaj więcej

Ważne nowości dla kierowców od 1 lipca

Polisa OC posiadacza pojazdu - fakty i mity

Niektórzy nabywcy aut odwlekają zakupienie polisy, gdyż uważają, że mogą jeździć na OC poprzedniego posiadacza pojazdu. I to bywa przyczyną kłopotów. 

– Panuje powszechne przekonanie, że polisa OC przedłuża się automatycznie i co do zasady jest to prawda. Są jednak wyjątki i warto zdawać sobie z nich sprawę. Ubezpieczenie OC nie przedłuży się, jeśli np. pojazd zmienił właściciela, a także wtedy, gdy nie opłacimy pełnej składki do końca ważności umowy – wyjaśnia Damian Ziąber. – Oczywiście umowa OC nie przedłuży się również wtedy, gdy ją wypowiemy u dotychczasowego ubezpieczyciela.

Kiedy wobec tego powinniśmy ubezpieczyć nowo nabyte auto lub inny pojazd mechaniczny (np. motocykl, motorower, quad, przyczepę itp.)?

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wyjaśnia: 

1. Jeśli kupujesz nowy pojazd z salonu – ubezpiecz go najpóźniej w dniu rejestracji (również czasowej) i zanim wyjedziesz nim na drogę.

2. Jeśli sprowadzasz pojazd z zagranicy – ubezpiecz go najpóźniej w dniu rejestracji w Polsce (również czasowej). UWAGA: jeśli pojazd był wcześniej zarejestrowany poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, przed wjazdem do Polski zadbaj o Zieloną Kartę lub tzw. ubezpieczenie graniczne.

3. Jeśli kupujesz używany pojazd zarejestrowany w Polsce, masz dwie możliwości:

a) korzystasz z polisy OC poprzedniego właściciela do końca okresu, na jaki została wystawiona, a najpóźniej w ostatnim dniu jej ważności podpisujesz nową umowę obowiązującą od kolejnego dnia (UWAGA: umowa wystawiona na poprzedniego właściciela NIE PRZEDŁUŻY SIĘ AUTOMATYCZNIE),

b) wypowiadasz umowę OC poprzedniego właściciela i w tym samym dniu zawierasz nową.

4. Jeśli masz pojazd wolnobieżny, historyczny lub pojazd niezarejestrowany – wykup polisę najpóźniej przed wprowadzeniem go do ruchu, czyli zanim wyjedziesz nim na drogę.

5. Może się też zdarzyć taka sytuacja, że masz pojazd ubezpieczony w zakładzie ubezpieczeń, któremu cofnięto licencję na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej lub ogłoszono jego upadłość. Warto wiedzieć, że w tej sytuacji polisa jest ważna tylko do końca okresu jej obowiązywania (nie przedłuży się), ale nie dłużej niż 3 miesiące od daty ogłoszenia upadłości (potem musisz wykupić nową u dowolnie wybranego ubezpieczyciela).

Ile zapłacisz za brak polisy OC 

Bez obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacz auta naraża  się na płacenie - z własnej kieszeni - wysokiego odszkodowania gdy spowoduje wypadek lub kolizję. To mogą być dziesiątki, a nawet setki tysięcy złotych, jeśli z naszej winy zniszczeniu ulegnie luksusowe auto lub jego część. 

Za brak polisy OC grożą także surowe i nieuchronne kary finansowe. Wysokość opłaty za przerwę w ochronie ubezpieczeniowej zależy od trzech czynników: 

- aktualna wysokość minimalnego wynagrodzenia (od 1 lipca 3600 zł),

- typ pojazdu,

- czas przerwy w OC.

W przypadku samochodu osobowego brak polisy przez 1-3 dni to koszt  40 proc. minimalnej płacy, czyli 1440 zł. Przy braku OC przez 4 do 14 dni, kara wynosi dokładnie tyle co kwota płacy minimalnej (3600 zł). Jeśli przerwa w opłacaniu składki była dłuższa niż 14 dni do zapłacenia jest 200 proc. aktualnie obowiązującej wynagrodzenia minimalnego (7200 zł).

Według zapowiedzi rządu, w styczniu 2024 roku płaca minimalna ma wynieść 4242 zł brutto. To oznacza, że kary za brak OC samochodu osobowego wyniosą: 

- brak OC od 1 do 3 dni - 1700 zł,

- brak OC od 4 do 14 dni - 4242 zł,

- brak OC powyżej 14 dni - 8484 zł.

Bez względu na to, czy mamy nowe auto z salonu, kupiliśmy używany pojazd od sąsiada, czy też sprowadziliśmy go z zagranicy, komunikacyjne OC musimy mieć  nieprzerwanie przez cały okres posiadania pojazdu, aż do dnia jego zbycia, demontażu lub trwałej utraty. Wynika to z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.

-  Jednym z wyjątków są posiadacze pojazdów historycznych, którzy nie muszą zachowywać ciągłości ubezpieczenia. Muszą jednak pamiętać o wykupieniu polisy OC przed wyjechaniem na drogę – mówi Damian Ziąber z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?