Skargi na odszkodowania towarzystw ubezpieczeniowych

Ochrona ubezpieczeniowa, jaką oferują polisy dodawane do dodawane do kart kredytowych, kont czy kredytów jest na ogół bardzo ograniczona

Publikacja: 22.03.2011 03:30

Skargi na odszkodowania towarzystw ubezpieczeniowych

Foto: www.sxc.hu

Rozmowa z Krystyną Krawczyk, dyrektorem biura Rzecznika Ubezpieczonych

Rz: W zeszłym roku do rzecznika ubezpieczonych napłynęła rekordowa liczba skarg. Prawie 12 tys. osób zwróciło się o waszą pomoc. Na co się najczęściej skarżą?

Krystyna Krawczyk:

W razie sporu o odszkodowanie firmy ubezpieczeniowe powinny dokładniej wyjaśniać klientom podstawy prawne wypłaty w określonej wysokości lub też odmowy wypłaty. Część skarg wynika z tego, że ubezpieczyciel bardzo ogólnikowo wyjaśnia swoje stanowisko w sprawie.

Wielu właścicieli polis czuje się oszukanych przez firmy ubezpieczeniowe. Czy faktycznie zdarzają się takie przypadki?

Przykładem może być jedno z najpopularniejszych ubezpieczeń, czyli autocasco. Bardzo często przy zawieraniu umowy firma wylicza składkę od zawyżonej ceny auta, a kiedy przychodzi do wypłaty odszkodowania, okazuje się, że w krótkim czasie od ubezpieczenia samochód znacznie stracił na wartości. Ogromnym problemem są dla nas także umowy ubezpieczenia na życie, od następstw nieszczęśliwych wypadków lub niezdolności do pracy dodawane do kart kredytowych, kont bankowych, kredytów czy małych pożyczek. Ochrona ubezpieczeniowa, jaką oferują te polisy, jest na ogół bardzo ograniczona. Często wykluczają one np. wypłatę świadczenia, gdy do niepełnosprawności lub zgonu ubezpieczonego doszło z przyczyn chorobowych, które występowały przed zawarciem umowy. Niewiele osób korzysta zatem w praktyce z tego typu ochrony.

Czy są firmy, które szczególnie dają się wam we znaki?

Nie najlepiej wypadają firmy oferujące polisy wyłącznie za pośrednictwem Internetu czy telefonu. Mimo niewielkiego udziału w rynku napływa do nas sporo skarg na ich działanie.

Jak się powinien zachować klient, który występuje do firmy ubezpieczeniowej z wnioskiem o wypłatę odszkodowania?

Powinien być przede wszystkim dociekliwy. Jeżeli czegoś nie rozumie, zawsze powinien żądać kserokopii dokumentów służących firmie ubezpieczeniowej za podstawę do wypłaty odszkodowania. Może się wtedy zwrócić do nas albo na przykład do powiatowego lub miejskiego rzecznika konsumentów o pomoc. Nie należy też z góry wykluczać możliwości poddania sporu pod rozstrzygnięcie sądowe.

Czytaj też:

Rozmowa z Krystyną Krawczyk, dyrektorem biura Rzecznika Ubezpieczonych

Rz: W zeszłym roku do rzecznika ubezpieczonych napłynęła rekordowa liczba skarg. Prawie 12 tys. osób zwróciło się o waszą pomoc. Na co się najczęściej skarżą?

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów