Reklama

Pieszy idący prawą stroną dostanie mniejsze odszkodowanie

Z pozoru błahe naruszenia zasad ruchu drogowego mogą być uznane za poważne przyczynienie się do szkody i zmniejszyć zadośćuczynienie.

Aktualizacja: 04.11.2014 08:13 Publikacja: 04.11.2014 05:00

Pieszy idący prawą stroną dostanie mniejsze odszkodowanie

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski

Najnowszy wyrok Sądu Najwyższego pokazuje, że przyczynienie się do wypadku przekłada się na wysokość odszkodowania. A praktycy zauważają, że firmy ubezpieczeniowe coraz częściej uwzględniają tę kwestię w sprawach powypadkowych.

Przyczynienie pieszego

Jan S. został potrącony poza terenem zabudowanym przez forda escorta, jadącego z nadmierną prędkością. Kierowca został skazany. W sprawie cywilnej – o zadośćuczynienie – wynikła jednak kwestia przyczynienia się. Jan S. szedł prawą stroną szosy.

Sąd Okręgowy, a następnie Apelacyjny, w Krakowie uznały, że pieszy przyczynił się do nieszczęścia w 50 proc. Choć więc rozmiar cierpień psychicznych i fizycznych Jana S. uzasadniał przyznanie mu zadośćuczynienia w kwocie 400 tys. zł, to po uwzględnieniu przyczynienia się i dobrowolnej zapłacie przez pozwane towarzystwo ubezpieczeniowe 75 tys. zł – zasądził tylko 125 tys. zł. O połowę też zmniejszył żądaną rentę.

Powód w skardze kasacyjnej zarzucił naruszenie art. 362 k.c. Mówi on, że jeżeli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu.

Wina kosztuje

– Przyczynienie ustala się niezależnie od winy – wskazała w uzasadnieniu Barbara Trębska, sędzia SN. – Wina ma natomiast znaczenie dla zmniejszenia odszkodowania. Ocena zachowania poszkodowanego pod kątem przyczynienia się jest obowiązkiem sądu.

Reklama
Reklama

SN przypomniał art. 11 ust. 2 prawa o ruchu drogowym: „pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi".

– Gdyby powód szedł lewą stroną, to do potrącenia by nie doszło – powiedziała sędzia Trębska.

Zdaniem prawników „awans" przyczynienia się poszkodowanego jest skutkiem wzmożonego ruchu i komplikacji sytuacji wypadkowych.

Innego zdania jest Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych.

– Rośnie liczba wniosków o uwzględnienie przyczynienia poszkodowanego, bo firmy ubezpieczeniowe upatrują w tym okazji do zmniejszenia odszkodowania. Z faktu np., że pasażer na tylnym siedzeniu nie miał zapiętych pasów, wywodzą 80- czy 90-proc. przyczynienie się do szkody – mówi.

OPINIA

Tadeusz Wolfowicz - adwokat, specjalizuje się w sprawach wypadków drogowych

Reklama
Reklama

Przyczynienie się do szkody odgrywa coraz większą rolę w procesach powypadkowych, także karnych. Jest bowiem coraz więcej skomplikowanych wypadków z udziałem różnych uczestników. Czasem trudno stwierdzić, gdzie kończy się przyczynienie, a zaczyna współsprawstwo wypadku. Przeciętni użytkownicy dróg, zwłaszcza piesi, nie zdają sobie sprawy, że niejednokrotnie niewinne naruszenie zasad poruszania się po jezdni może mieć ogromne skutki dla finansowego rozliczenia szkody. Nie każde, oczywiście, naruszenie tych zasad skutkuje przyczynieniem się do szkody – trzeba jeszcze wykazać związek przyczynowy.

Najnowszy wyrok Sądu Najwyższego pokazuje, że przyczynienie się do wypadku przekłada się na wysokość odszkodowania. A praktycy zauważają, że firmy ubezpieczeniowe coraz częściej uwzględniają tę kwestię w sprawach powypadkowych.

Przyczynienie pieszego

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Reklama
Samorząd i administracja
Znamy wyniki egzaminu na urzędnika mianowanego. „Przełamaliśmy barierę niemożności"
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Konsumenci
Zawieszenie obowiązku spłaty rat z mocy prawa nie zawsze korzystne dla konsumenta
Za granicą
Ryanair nie poleci do Hiszpanii? Szykuje się strajk pracowników. Jest stanowisko przewoźnika
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama