Przestrzeń
powietrzną można otworzyć
Teoretycznie Ukraińcy mogliby samodzielnie podjąć decyzję o otwarciu swojej przestrzeni powietrznej. Tyle, że nie mają co liczyć na to, że pojawiłyby się tam zagraniczne linie lotnicze, bo wszystkie zainteresowane wznowieniem ukraińskich operacji zastrzegają się, że musieliby na to zezwolić regulatorzy. W przypadku przewoźników europejskich byłaby to EASA. A wcześniej jeszcze Ukraińcy musieliby porozumieć się z zachodnimi regulatorami oraz firmami ubezpieczeniowymi.
A czy rzeczywiście można polegać na tym, że Rosjanie nie zestrzelą samolotu pasażerskiego? Wszyscy pamiętamy co zdarzyło się z boeingiem Malaysian Airlines lecącym z Amsterdamu do Kuala Lumpur zestrzelonym przez Rosjan nad Donieckiem latem 2014 roku.
Izrael
wie jak to zrobić
Jak informują ukraińskie media przedstawiciele branży transportowej spotykają się od jakiegoś czasu z izraelskim regulatorem ruchu lotniczego CAAI, który wokół lotnisk nakazał zorganizowanie obrony przeciwlotniczej, budowę schronów, w których pasażerowie i personel lotnisk mgli ukryć się w czasie ataków rakietowych, a liniom lotniczym nakazał tankowanie większej od zwyczajowej ilości paliwa, gdyby ich samolot nie był w stanie wylądować zgodnie z planem. Izraelczycy z CAAI nie ukrywają, że ryzyko cywilnych operacji lotniczych oceniają zawsze przy wsparciu wojska. To obrona przeciwlotnicza w tym kraju wzięła na siebie wykrywanie potencjalnych ataków rakietowych ze strony Hamasu. Cywilni i wojskowi kontrolerzy ruchu lotniczego pracują wspólne w tym samym pomieszczeniu, a w pełnej gotowości zawsze czeka straż pożarna i karetki pogotowia.
Zdaniem Motiego Szmueli, dyrektora działu infrastruktury w CAAI w czasie działań wojennych znacznie niebezpieczniej jest na ziemi, niż w powietrzu. Izraelski regulator od chwili, gdy zagraniczni przewoźnicy wznowili operacje przerwane po ataku Hamasu 7 października, ograniczył liczbę samolotów, które jednocześnie mogą znajdować się na lotnisku. A czas na ich sprzątanie i tankowanie został skrócony z 90. do 60. minut.