Koniec sporu Airbus - Qatar Airways o jakość malowania kadłubów

Qatar Airways i Airbus są zadowolone z osiągnięcia polubownego i wzajemnie możliwego do przyjęcia rozwiązania dotyczącego prawnego sporu o degradację powierzchni samolotów A350 i ich uziemienia. Jest obecnie realizowany projekt napraw, obie strony spodziewają się bezpiecznego powrotu tych samolotów w powietrze.

Publikacja: 01.02.2023 21:29

Koniec sporu Airbus - Qatar Airways o jakość malowania kadłubów

Foto: AFP

Szczegóły porozumienia są tajne, a strony przystąpią teraz do rezygnacji z roszczeń prawnych. Porozumienie nie jest przyznaniem się żadnej strony do odpowiedzialności. Pozwoli Qatar Airways i Airbusowi iść do przodu i pracować razem jako partnerom — brzmi komunikat ogłoszony w Tuluzie.

Niektóre światowe media zapowiadały bliskie rozwiązanie tego sporu, Reuter podał nawet dzień wcześniej, że będzie to możliwe 1 lutego.

Producent samolotów i przewoźnik z Kataru walczyły od miesięcy w brytyjskim sądzie o orzeczenie, że łuszcząca się farba na kadłubach A350 jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa lotów, bo ta korozja odsłoniła miedzianą siatkę pod farbą na kadłubie chroniącą przed uderzeniami pioruna.

Spór producenta z klientem doprowadził do bezprecedensowego anulowania przez Airbusa zamówienia na samoloty szerokokadłubowe. Klient uziemił je do czasu ich naprawienia (29 sztuk) i odmówił odbierania następnych, a następnie wystąpił do sądu z roszczeniem ponad miliarda dolarów odszkodowania.

Airbus przyznał się do wadliwej jakości malowania, ale zaprzeczał, by to stanowiło zagrożenie dla bezpieczeństwa lotów. Poparł go w tym francuski urząd lotnictwa. Producent anulował dalsze zamówienia Qatar Airways i wystąpił z własnymi roszczeniami finansowymi za rezygnację z kontraktu.

Qatar Airways ma obecnie flotę 208 samolotów, w tym 29 z rodziny A320, 25 A350, 15 A330, i 8 A380 oraz dwa B747, 89 B777 i 40 B787. Przewoźnik miał zamówienia na dalsze airbusy, obecna ugoda pozwoli mu wznowić je.

Spór flagowej firmy we Francji i ważnego przewoźnika z Zatoki zwrócił też uwagę przywódców obu krajów mających dobre stosunki dyplomatyczne i duże powiązania gospodarcze. Według źródeł dyplomatycznych, prezydent Emmanuel Macron i emir szejk Tamim bin Hamad al-Thani rozmawiali znów o tym sporze w ostatnich tygodniach. Przedstawiciel Pałacu Elizejskiego stwierdził wcześniej, że nie ma nic do powiedzenia na tym etapie, a biuro prasowe rządu katarskiego nie zareagowało na prośbę o komentarz przed komunikatem Airbusa. Minister gospodarki, Bruno Le Maire rozmawiał o tej sprawie podczas 4-dniowej podroży po krajach Zatoki, w ostatnią niedzielę spotkał się w Doha z emirem Kataru.

Szczegóły porozumienia są tajne, a strony przystąpią teraz do rezygnacji z roszczeń prawnych. Porozumienie nie jest przyznaniem się żadnej strony do odpowiedzialności. Pozwoli Qatar Airways i Airbusowi iść do przodu i pracować razem jako partnerom — brzmi komunikat ogłoszony w Tuluzie.

Niektóre światowe media zapowiadały bliskie rozwiązanie tego sporu, Reuter podał nawet dzień wcześniej, że będzie to możliwe 1 lutego.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Śmietankę w branży kurierskiej spijają najwięksi gracze
Transport
EASA: wszystkie airbusy A350-1000 do kontroli
Transport
Części bardziej cenne, niż cały samolot Ural Airlines
Transport
Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Transport
Piotr Wyborski, PKP PLK: Do 17 mld zł rocznie będzie wydawać kolej na inwestycje w infrastrukturę
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki