Pierwsze linie testują internet od Elona Muska na pokładach samolotów

Delta Air Lines przetestowały internet Starlink SpaceX dla samolotów – mówi dyrektor generalny przewoźnika, Ed Bastian, cytowany przez „Wall Street Journal”.

Publikacja: 19.04.2022 14:22

Pierwsze linie testują internet od Elona Muska na pokładach samolotów

Foto: Adobe Stock

Internet Starlink SpaceX to część firmy kosmicznej Elona Muska, która pracuje nad zapewnieniem szerokopasmowego internetu liniom lotniczym.

Słabe, rwące się i zawieszające połączenia internetowe, są jak na razie źródłem frustracji pasażerów, którzy na pokładzie chcieliby popracować. Elon Musk uważa, że jest w stanie to zmienić.

Amerykańskie Delta Air Lines zgodziły się na próbę wprowadzić jego produkt na pokłady. Na razie Delta korzysta z usługi świadczonej przez operatora Viasat w swoich 300 samolotów. Kosztuje ona pasażera po 5 dol. za jeden lot.

Jak ujawnił szef Delty, przewoźnik zaczął już rozmowy ze Starlinkiem. Rozmowy i testy są jednak na bardzo wstępnym etapie i Ed Bastian odmówił jakiegokolwiek komentarza co do tego, czy pierwsze próby można uznać za udane. Informacji o szczegółach nie udziela również Space Exploration Technologies Corp. Elona Muska.

Starlink w ciągu ostatnich kilku lat wielokrotnie wystrzeliwał satelity internetowe w dolne obszary orbity i sprzedawał usługi szerokopasmowego internetu firmom i konsumentom. Tyle że jedynie na ziemi. Jak napisał w 2021 roku Elon Musk jego firma postanowiła jednak skoncentrować się na uzyskaniu certyfikatu dla Boeingów 737 i oraz Airbusów Airbus SE A320, czyli najpopularniejszych samolotów na świecie. Plany są jak najbardziej aktualne, bo analitycy prognozują rosnący popyt na Wi-Fi w samolotach pasażerskich. Według Euroconsult, firmy konsultingowej z rynku satelitarnego, do końca tego dziesięciolecia liczba połączonych samolotów może się podwoić i osiągnąć nawet 20 tysięcy.

Firmy zajmujące się telekomunikacją satelitarną, takie jak Intelsat SA i Viasat Inc., mają już systemy łączności pozwalające samolotom na bezpośrednią komunikację. Dave Bijur, wiceprezes Intelsatu ds. lotnictwa komercyjnego, powiedział, że wiele linii lotniczych szuka możliwości oferowania wysokiej jakości łączy szerokopasmowych podczas lotów. Ograniczeniem jest tutaj, że przy zakładaniu odpowiedniej instalacji nie może się zwiększyć waga samolotu, a koszty mają być możliwie jak najniższe.

Czytaj więcej

Elon Musk chce humanoidów w każdym domu. Wykorzysta doświadczenia Tesli

Ed Bastian uważa, że internet w samolotach powinien być nie tylko szybki, ale i bezpłatny. Taką usługę Delta chciałaby oferować swoim najbardziej lojalnym pasażerom oraz osobom podróżującym klasą premium. Przewoźnik w swoich testach oferował już bezpłatny Internet jeszcze przed pandemią COVID-19.

Jonathan Hofeller, wiceprezes Starlink uważa, że usługa internetowa oferowana dzisiaj w samolotach jest przestarzała i „dojrzała do generalnego remontu”. — Oczekiwania zmieniły się szybciej niż technologia — mówi Hofeller, który ujawnił jednocześnie, że Starlink ma już 250 000 abonentów, w tym klientów indywidualnych i korporacyjnych.

Według planów SpaceX Starlink ma być dla firmy wielką okazją biznesową, która do 2025 roku będzie już miała 40 milionów abonentów. Na razie jednak Starlink stara się o zgodę Federalnej Komisji Łączności na rozmieszczenie kolejnych 30 000 satelitów Starlink. Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej nie spieszy się jednak z wydaniem odpowiedniego zezwolenia, bo uważa, że kosmos i tak jest już zatłoczony i występuje ryzyko potencjalnych kolizji.

Federalna Kmisja Łączności (FCC) udzieliła już SpaceX pozwolenia na testowanie Starlink dla samolotów. Ale to Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) musi certyfikować sprzęt satelitarny zainstalowany w samolotach komercyjnych, twierdzi rzeczniczka regulatora.

Starlink będzie miał jednak jeszcze inne problemy w zdobywaniu kontraktów z liniami lotniczymi. Przewoźnicy zazwyczaj mają długoterminowe umowy z dostawcami Wi-Fi i musieliby zaplanować czas na zainstalowanie dozwolonego sprzętu Starlink w istniejących samolotach, powiedział J. Armand Musey, założyciel Summit Ridge Group, firmy konsultingowej zajmującej się rynkiem połączeń satelitarnych. — Zdobycie znaczącego udziału w rynku jest procesem, który potrwa przynajmniej kilka lat – powiedział Armand Mussey w rozmowie z „WSJ”.

Istniejący dostawcy również pracują nad poprawą swoich usług. Viasat i liczą na Deltę jako na klienta. Ta firma buduje w tej chwili trzech satelitów o dużej pojemności, które poprawiłyby jego usługi świadczone tak liniom lotniczym, jak i konsumentom na ziemi. Według informacji z Viasat pierwszy z nich ma zostać wystrzelony jeszcze w tym roku.

Internet Starlink SpaceX to część firmy kosmicznej Elona Muska, która pracuje nad zapewnieniem szerokopasmowego internetu liniom lotniczym.

Słabe, rwące się i zawieszające połączenia internetowe, są jak na razie źródłem frustracji pasażerów, którzy na pokładzie chcieliby popracować. Elon Musk uważa, że jest w stanie to zmienić.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje