Pakiet przewozowy pomoże przedsiębiorstwom

Monitoring przewożonych drogami ładunków ma pomóc w walce z czarną i szarą strefą. Część firm liczy, że dzięki temu poprawi wyniki.

Aktualizacja: 22.01.2017 21:00 Publikacja: 22.01.2017 20:03

Przedsiębiorstwa wiążą duże nadzieje z wejściem w życie projektowanej ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów i przepisów im towarzyszących, czyli tzw. pakietu przewozowego. Celem tych regulacji jest walka z szarą strefą na rynku paliw, tytoniu i alkoholu.

Wprowadzenie pakietu przewozowego będzie miało m.in. wpływ na działalność Trans Polonii, która specjalizuje się w cysternowym transporcie paliw. Obecnie grupa w tym obszarze uzyskuje około 2/3 przychodów. Dariusz Cegielski, prezes Trans Polonii, co do zasady chwali projekt ustawy. – Takie regulacje oraz dotkliwość kar powinny zmniejszyć nieprawidłowości na rynku. To dla budżetu państwa może oznaczać poprawę ściągalności VAT i akcyzy, a dla takich firm jak Trans Polonia wyższy popyt na usługi – mówi Cegielski.

Zapewnia, że grupa od dawna spełnia standardy, które mają być wprowadzane. Dysponuje m.in. nowoczesnym systemem GPS, który daje bieżący nadzór nad flotą, a także umożliwia podejmowanie działań poprawiających efektywność jej wykorzystania.

Korzyści z pakietu przewozowego oczekuje grupa Pekaes, specjalizująca się transporcie drogowym. – To ważna regulacja i zakładam, że wprowadzenie jej w życie przyczyni się do dalszego ograniczenia czarnej i szarej strefy na polskim rynku paliw, tytoniu czy alkoholu – twierdzi Marek Tkaczyk, dyrektor drobnicy międzynarodowej Pekaesu.

Skuteczna egzekucja

Na walce z rynkowymi patologiami powinny zarobić krajowe rafinerie i firmy handlujące paliwami. Największym beneficjentem może być grupa PKN Orlen. – Ostatnie kwartały ubiegłego roku przyniosły optymistyczne prognozy w zakresie sprzedaży związane z regulacjami dotyczącymi ograniczenia tzw. szarej strefy. Liczymy zatem na dalszą skuteczną egzekucję wprowadzonych przepisów – informuje biuro prasowe PKN Orlen. Dodaje, że wiarygodna ocena poziomu wpływu szarej strefy w sektorze paliwowym będzie możliwa dopiero w połowie tego roku. Będzie to związane również z wejściem w życie pozostałych znowelizowanych przepisów prawa energetycznego dotyczących wzmocnienia kontroli i nadzoru nad rynkiem paliwowym.

– Aktualnie analizujemy je zarówno pod kątem regulacyjnym, jak i technicznych kwestii połączenia naszego systemu informatycznego obsługującego terminale paliw. Mając na uwadze bezpieczeństwo i zapewnienie ciągłości dostaw paliwa, wprowadzenie zaproponowanych rozwiązań musi uwzględniać potrzeby czasowe na dostosowanie systemów i przewidywać adekwatne rozwiązania alternatywne w sytuacji przerw w dostępności systemu – postulują przedstawiciele PKN Orlen.

Wzrosną koszty

Zarząd Unimotu, spółki handlującej m.in. olejem napędowym i autogazem, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy wprowadzenie w życie pakietu przewozowego, w obecnie proponowanym kształcie przyczyni się do dalszego ograniczenia czarnej i szarej strefy. – Pakiet przewozowy wprowadzi obowiązek monitorowania produktów akcyzowych na terenie naszego kraju. Jednak niektóre grupy produktów i rodzaje tranzytu zostaną wyłączone z tego obowiązku, a zatem ich obrót nadal nie będzie podlegał kontroli – mówi Robert Brzozowski, prezes Unimotu.

Dodaje, że wszelkie odstępstwa od przepisów stwarzają szanse dla nielegalnych dostawców, więc dopóki te kwestie nie są uściślone, trudno mówić o skutecznej walce z niepożądanymi na rynku działaniami. Poza tym proponowane przepisy nie dość jasno określają, kto za co będzie odpowiadał, i nie regulują różnych sytuacji rynkowych.

Dla firm takich jak Unimot realizacja nowych przepisów będzie sporym obciążeniem. W efekcie wpłynie na zwiększenie kosztów. Spółka nie wie też, na ile jej klienci będą przygotowani na czekające ich zmiany.

Przedsiębiorstwa wiążą duże nadzieje z wejściem w życie projektowanej ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów i przepisów im towarzyszących, czyli tzw. pakietu przewozowego. Celem tych regulacji jest walka z szarą strefą na rynku paliw, tytoniu i alkoholu.

Wprowadzenie pakietu przewozowego będzie miało m.in. wpływ na działalność Trans Polonii, która specjalizuje się w cysternowym transporcie paliw. Obecnie grupa w tym obszarze uzyskuje około 2/3 przychodów. Dariusz Cegielski, prezes Trans Polonii, co do zasady chwali projekt ustawy. – Takie regulacje oraz dotkliwość kar powinny zmniejszyć nieprawidłowości na rynku. To dla budżetu państwa może oznaczać poprawę ściągalności VAT i akcyzy, a dla takich firm jak Trans Polonia wyższy popyt na usługi – mówi Cegielski.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił