Singapore Airlines kupuje duże boeingi

Narodowy przewoźnik z Singapuru zamówił u Boeinga 39 dużych samolotów o wartości 13,8 mld dolarów zadając cios Airbusowi w walce na zamówienia.

Publikacja: 09.02.2017 17:00

Singapore Airlines kupuje duże boeingi

Foto: AFP

Singapore Airlines podał, że zamówił 20 szerokokadłubowych B777-9 i 19 B787-10 Dreamliner, bo zamierza przyspieszyć wzrost i unowocześnić swą flotę w najbliższej dekadzie. Zastrzeżone opcje na oba rodzaje tych maszyn dają łączne zamówienie na 51 samolotów.

- Obecne duże zamówienie pozwala nam nadal eksploatować nowoczesną flotę i oszczędną w zużyciu paliwa, a grupie SIA daje nowe możliwości rozwoju i zachowania pozycji lidera w sektorze - stwierdził prezes SIA, Goh Choon Phong.

Podpisany teraz list intencyjny z Boeingiem wywołuje pytania i wątpliwości, czy Airbus przystąpi do projektowania większej wersji swego A350 na 400 miejsc, aby mógł konkurować  z B777-9 zabierającym 406 osom. SIA uważano na kluczowego potencjalnego premierowego klienta (launch customer) proponowanej nowej wersji, ale Airbus odroczył w 2016 r. decyzję o przystąpieniu do prac nad nią, bo zmalał popyt na takie maszyny.

Fakt, że  Airbus nie był gotowy złożyć konkretnej oferty nowego samolotu ograniczając się do A350-1000 na 366 miejsc mógł mu zaszkodzić w staraniu się o kontrakt z klientem z Singapuru. - Naszym priorytetem jest uzyskanie certyfikatu i zapewnienie wprowadzenia A350-1000 do eksploatacji  - stwierdził rzecznik z Tuluzy i dodał, że istniejące dwa modele A350 stanowią dobrą podstawą dla potrzeb przewoźników.

Zamówienie oznacza znaczne wsparcie dla Boeinga, który stara się utrzymać dynamikę prac nad nową wersją B777 i zachować miejsca pracy w sektorze eksportu w czasie, gdy sprawa zatrudnienia w Stanach nabrała akcentów politycznych z nowym prezydentem.

Premierowy klient

Duże zamówienia i ostatnie działania SIA dla przedłużenia nawet do 5 lat umów zabezpieczających linię przed wahaniami cen paliwa lotniczego świadczą, że SIA przygotowuje nową fazę wzrostu - uważa  Shukor Yusof z malezyjskiej firmy doradczej Endau Analytics. - Na ich korzyść przemawia to, że mają bardzo głębokie kieszenie, przeznaczają część pieniędzy na wymianę floty i także szukają nowych portów docelowych - dodał.

SIA podał, że zamawiając B777-9 będące w fazie projektowania stał się premierowym klientem na ten samolot. Linia z Singapuru jako pierwsza na świecie kupiła B787-10 też projektowane, bo w 2013 r. złożyła wstępne zamówienie na 30 takich samolotów z dostawą w roku finansowym 2018/19.

Linia jest od dawna klientem Boeinga, teraz używa ponad  50 B777, a filie SilkAir, Scoot i SIA Cargo też latają boeingami.

Dwusilnikowe samoloty szerokokadłubowe zyskały szybko popularność dzięki własne silnikom, co także doprowadziło do trwającej wojny między sojusznikiem Boeinga, General Electric i  dostawcą Airbusa, Rolls-Roycem. SIA zamówił u tego ostatniego silniki do 19 dreamlinerów  za 1,7 mld dolarów.

Singapore Airlines podał, że zamówił 20 szerokokadłubowych B777-9 i 19 B787-10 Dreamliner, bo zamierza przyspieszyć wzrost i unowocześnić swą flotę w najbliższej dekadzie. Zastrzeżone opcje na oba rodzaje tych maszyn dają łączne zamówienie na 51 samolotów.

- Obecne duże zamówienie pozwala nam nadal eksploatować nowoczesną flotę i oszczędną w zużyciu paliwa, a grupie SIA daje nowe możliwości rozwoju i zachowania pozycji lidera w sektorze - stwierdził prezes SIA, Goh Choon Phong.

Pozostało 82% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach