Reklama

Smak pieskiego życia

Słynną powieść Jacka Londona ekranizowano kilkakrotnie, ale ta adaptacja jest najlepsza. W roli młodego poszukiwacza złota, który ratuje tytułowego czworonoga, wystąpił Ethan Hawke

Publikacja: 12.02.2009 15:28

Smak pieskiego życia

Foto: Polsat

Robotnik, poszukiwacz złota, marynarz, kłusownik morski, literat samouk. Burzliwe życie Jacka Londona znakomicie nadaje się na filmową biografię. Reżyserzy kilkakrotnie próbowali pokazać je na ekranie (m.in. „Jack London” z 1943 roku), ale jak dotąd o wiele chętniej ekranizowali dzieła amerykańskiego pisarza. London opisywał w książkach niebezpieczne przygody, wychwalał męską siłę i odwagę, wplatał w fabułę wątki autobiograficzne. Te wszystkie motywy można odnaleźć w „Białym Kle” (1905), jednej z jego najsłynniejszych powieści. Pisze w niej o losach poranionego przez życie i ludzi na wpół dzikiego psa, który ostatecznie spotyka na swej drodze dobrego opiekuna.

W ekranizacji Randala Kleisera poznajemy Jacka Conroya (Ethan Hawke, na zdjęciu), młodego poszukiwacza przygód, który przybywa na Alaskę w czasie gorączki złota, by przejąć odziedziczoną po ojcu ziemię. W dotarciu do działki pomaga mu lokalny przewodnik Alex (w tej roli wybitny austriacki aktor Klaus Maria Brandauer). Po drodze zatrzymują się w indiańskiej wiosce, gdzie chłopak spotyka Białego Kła. Właściciel czworonoga, bezwzględny „Beauty” Smith (James Remar), wykorzystuje zwierzę w walkach psów. Z jednego z krwawych starć Biały Kieł ledwo uchodzi z życiem. Jack postanawia się nim zaopiekować, próbuje go oswoić...

Film nie jest tak naturalistyczny jak powieść. To kino rozrywkowe, utrzymane w przygodowo-familijnej konwencji. Kleiser, doświadczony hollywoodzki filmowiec, ma nosa do wychwytywania młodych talentów. Nakręcił m.in. „Gorączkę sobotniej nocy” i „Błękitną lagunę”. Pierwszy film otworzył drogę do kariery Johnowi Travolcie. Drugi sprawił, że Brooke Shields uznano za jedną z najseksowniejszych aktorek w Hollywood.

W „Białym Kle” reżyser postawił na Ethana Hawke’a. Dziewiętnastoletni wówczas aktor miał wtedy w dorobku zaledwie dwa filmy. Debiutował w 1985 roku w „Odkrywcach” Joe Dantego, a cztery lata później pojawił się w „Stowarzyszeniu umarłych poetów” Petera Weira. Po tym, jak wystąpił w „Białym Kle” i jego kontynuacji „Biały Kieł. Legenda białego wilka” (1994), stworzył świetne role, m.in. w „Przed wschodem słońca” i „Przed zachodem słońca” Richarda Linklatera, „Wielkich nadziejach” Alfonso Cuarona, „Dniu próby” Antoine’a Fuquy, a także „Nim diabeł dowie się, że nie żyjesz” Sidneya Lumeta.

[i]Biały Kieł

Reklama
Reklama

Robotnik, poszukiwacz złota, marynarz, kłusownik morski, literat samouk. Burzliwe życie Jacka Londona znakomicie nadaje się na filmową biografię. Reżyserzy kilkakrotnie próbowali pokazać je na ekranie (m.in. „Jack London” z 1943 roku), ale jak dotąd o wiele chętniej ekranizowali dzieła amerykańskiego pisarza. London opisywał w książkach niebezpieczne przygody, wychwalał męską siłę i odwagę, wplatał w fabułę wątki autobiograficzne. Te wszystkie motywy można odnaleźć w „Białym Kle” (1905), jednej z jego najsłynniejszych powieści. Pisze w niej o losach poranionego przez życie i ludzi na wpół dzikiego psa, który ostatecznie spotyka na swej drodze dobrego opiekuna.

Reklama
Telewizja
Finał „Simpsonów” zaskoczył widzów. Nie żyje jedna z głównych bohaterek
Telewizja
„The Last of Us” bije rekord w Ameryce, a zagrożenie rośnie
Telewizja
„Duduś”, który skomponowała muzykę „Stawki większej niż życie” i „Czterdziestolatka”
Telewizja
Agata Kulesza w akcji: TVP VOD na podium za Netflixem, Teatr TV podwoił oglądalność
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Telewizja
Teatr TV i XIII księga „Pana Tadeusza" napisana przez Fredrę
Reklama
Reklama