IKEA-w pogoni za szczęściem. Czyli o czym marzy klasa średnia w Planete

Jedna z marek, które podbiły świat czyniąc go globalną wioską, czyli dokument "IKEA-w pogoni za szczęściem. Czyli o czym marzy klasa średnia". Premiera w niedzielę o 20.45 w Planete – pisze Małgorzata Piwowar.

Publikacja: 12.10.2013 17:00

IKEA-w pogoni za szczęściem. Czyli o czym marzy klasa średnia

IKEA-w pogoni za szczęściem. Czyli o czym marzy klasa średnia

Foto: Planete+

Ten sklep ulubili sobie obywatele aspirujący do klasy średniej - pokazuje film zrealizowany przez Juliette Senik. Dokumentalistka przedstawia trzy rodziny z odległych geograficznie I kulturowo regionów świata: Rosji, Chin i Izraela, których - mimo wielu różnic - łączy IKEA. Autorka filmu ciekawie nakreśliła portrety wszystkich bohaterów. IKEA staje się w tym filmie jedynie pretekstem, by przyjrzeć się standaryzacji życia dominującej nad różnicami kulturowymi.

To w tym sieciowym sklepie realizują swoje pragnienia, a czasem nawet marzenia – o umeblowaniu i wystroju domu. "Szwedzkie meble niosą obietnicę uniwersalnego szczęścia" – brzmi komentarz ilustrujący film.

Mieszkająca w Pekinie para, pracująca w firmie reklamowej, od roku mieszka we własnym mieszkaniu – kawalerce na XV piętrze wieżowca położonego tuż obok obwodnicy. Twierdzą zgodnie, że warto pracować więcej, by móc wyposażyć mieszkanie w swym ulubionym sklepie, który kojarzy im się przede wszystkim z awansem społecznym. Mają dwa egzemplarze starego katalogu, który traktują jak Biblię – noszą go zawsze przy sobie – każdy swój...

- IKEA stała się miejscem, w którym bawimy się i wypoczywamy. To takie nasze miejsce wakacyjne – wyjaśniają.

Pierwszy salon IKEI został otwarty w Pekinie 14 lat temu, do dziś wielu przychodzi tu jedynie, by oglądać towary, a nie kupować je, bo są dla nich za drogie.

Z kolei w Izraelu pierwszy sklep IKEI otwarto w 2005 roku i był wówczas wielką atrakcją i łącznikiem ze światem Europy. Do tej pory zaopatrują się w nim młodzi ludzie, lecz do nabywania tu sprzętów mają znacznie większy dystans niż ich rówieśnicy z Chin.

Rodzice czwórki dzieci z Hajfy, którzy są adwokatami i mieszkańcami podmiejskiego osiedla domków jednorodzinnych, zdają sobie sprawę, że nabywane w IKEI sprzęty nie świadczą o ich indywidualności, ale zgodzie na upodobnienie do setek innych rodzin, które także kupują w tej sieci.

Także w IKEI zaopatrują się przyjaciele z Petersburga: Anton - historyk i wytrawny gracz giełdowy oraz Wania – socjolog. Zainwestowali wszystkie oszczędności w remont starej kamienicy, w której chcą otworzyć coś między hotelem, a hostelem. Będą w nim także organizować imprezy kulturalne. Oni znają IKEĘ od 11 lat i pamiętają, że jej otwarcie było wielkim wydarzeniem i przez długi czas trzeba było stać w kolejce nawet przez kilka godzin, by wejść do środka....

Ten sklep ulubili sobie obywatele aspirujący do klasy średniej - pokazuje film zrealizowany przez Juliette Senik. Dokumentalistka przedstawia trzy rodziny z odległych geograficznie I kulturowo regionów świata: Rosji, Chin i Izraela, których - mimo wielu różnic - łączy IKEA. Autorka filmu ciekawie nakreśliła portrety wszystkich bohaterów. IKEA staje się w tym filmie jedynie pretekstem, by przyjrzeć się standaryzacji życia dominującej nad różnicami kulturowymi.

To w tym sieciowym sklepie realizują swoje pragnienia, a czasem nawet marzenia – o umeblowaniu i wystroju domu. "Szwedzkie meble niosą obietnicę uniwersalnego szczęścia" – brzmi komentarz ilustrujący film.

Telewizja
Międzynarodowe jury oceni polskie seriale w pierwszym takim konkursie!
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Telewizja
Arya Stark może powrócić? Tajemniczy wpis George'a R.R. Martina
Telewizja
„Pełna powaga”. Wieloznaczny Teatr Telewizji o ukrywaniu tożsamości
Telewizja
Emmy 2024: „Szogun” bierze wszystko. Pobił rekord
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Telewizja
"Gra z cieniem" w TVP: Serial o feminizmie w dobie stalinizmu