Reklama

Białe małżeństwo Krystyny Meissner w TVP Kultura

Spektakl w reżyserii Krystyny Meissner współtworzy czerwcowy festiwal „Różewicz Rozrzucony” zorganizowany z okazji 90. urodzin pisarza przez wrocławski Teatr Współczesny

Aktualizacja: 02.06.2011 18:01 Publikacja: 02.06.2011 18:00

Białe małżeństwo Krystyny Meissner w TVP Kultura

Foto: Archiwum

Białe małżeństwo" to jeden z najgłośniejszych dramatów Tadeusza Różewicza, w którego historię wpisała się burzliwa dyskusja, a i skandal. Oparty jest na motywie dojrzewania i inicjacji seksualnej dwóch dziewcząt Pauliny i Bianki w realiach dworku szlacheckiego. Dramat powstał w 1973 r. Dwa lata później doszło do dwóch głośnych premier – Tadeusza Minca w warszawskim Teatrze Małym i Kazimierza Brauna – we Współczesnym we Wrocławiu. Minca zaintrygowała głównie ironiczno-komediowa trawestacja romantycznych konwencji. Spektakl Brauna był mroczniejszy. Wydobył sprzeczność pomiędzy normami społecznymi, konwencjami narzucanymi przez Kościół oraz dorosłych a zwierzęcością ludzkiej seksualności, która wywołuje przerażenie zwłaszcza u młodych, wrażliwych osób, gdy jest demonizowana i staje się tabu.

Dramat ma też podtekst obyczajowo-literacki. Co przypomniał ostatnio historyk teatru Rafał Węgrzyniak. Bianka ma cechy Narcyzy Żmichowskiej ukrywającej swoją odmienność seksualną oraz poetki Marii Komornickiej, która przemianę w Piotra Własta, gdy pewnej nocy w poznańskim hotelu wdziała męską garderobę, przypłaciła chorobą psychiczną.

Sztuka, podobnie jak „Do piachu", wywołała skandal. Prymas Stefan Wyszyński zaliczył ją do „obrzydliwych" i nazwał „prawdziwym świństwem". Niestety na odbiorze, również wśród tych, którzy byli na widowni, zaważyło to, co zewnętrzne. We Wrocławiu chodzono do teatru także dlatego, by oglądać roznegliżowane statystki.

Do wystawienia „Białego małżeństwa" miał nakłonić Krystynę Meissner sam autor. Reżyserka podjęła trop religijny, podkreślony w scenografii – na scenie oglądamy elementy świątyni połączonej z tradycyjnym domem ziemiańskim. Ma to podkreślać wydźwięk interpretacji, która odpowiedzialnością za komplikacje związane z życiem seksualnym obciąża religię i związane z nią obyczajowe tabu.

Przypomnijmy, że w 1992 r. Magdalena Łazarkiewicz zrealizowała filmową adaptację utworu, w którym symbolicznie spłonął polski dworek.

Reklama
Reklama

Spektakl Meissner chwalono za odwagę i ganiono za kicz. Zawsze warto czytać Różewicza.

 

zdjęcia Bartłomiej Sowa/TVP Kultura

Białe małżeństwo

20.20 | TVP Kultura | WTOREK

Teatr
Teatr Umer i Lupy ocalony od zapomnienia. Już do obejrzenia w TVP VOD
Teatr
„Gaśnica Brauna" w rekonstrukcji procesu mordercy prezydenta Narutowicza
Teatr
„Tkocze” Mai Kleczewskiej z Grand Prix Boskiej Komedii
Teatr
Nie żyje Piotr Cieplak, reżyser m. in. „Nart Ojca Świętego" Jerzego Pilcha
Teatr
Florentina Holzinger na początek Festiwalu Boska Komedia w Krakowie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama