Olbrychski, Fronczewski Pacuła pojedynek gigantów w Otellu

Ta inscenizacja "Otella" z 1981 roku to spektakl o manipulacji i namiętnościach, nad którymi trudno zapanować.

Publikacja: 08.12.2011 15:34

Olbrychski, Fronczewski Pacuła pojedynek gigantów w Otellu

Foto: PAT, Michał Stankiewicz; Rafał Zubkowicz; autorzy Rzeczpospolitej; Krystyna Milewska MS Michał Stankiewicz; Rafał

W jednej z ostatnich scen grający tytułową rolę Daniel Olbrychski mówi, że cała ta opowieść jest „o człowieku, który niemądrze kochał, ale mocno, któremu zazdrość przychodziła z trudem, lecz rozbudzona sprawiła, że stracił władzę nad sobą. Którego oczy zaciągnięte żalem roniły łzy szybciej niż drzewa Arabii gumę leczniczą".

Spektakl Andrzeja Chrzanowskiego wychodzi poza szablonową i jednoznaczną interpretację Szekspirowskiego utworu. Jego atutem jest specjalne spolszczenie utworu przygotowane przez Jerzego S. Sitę, które sprawiło, że bohaterowie mówią językiem pełnym poezji, a jednocześnie bliskim współczesności. W rezultacie tragedia Otella brzmi bardzo aktualnie. Opowiada o samotności człowieka, którego dobre intencje i szlachetność serca muszą przegrać w konfrontacji z zawiścią, żądzą zdobywania i panowania.

Ale ten spektakl to przede wszystkim koncert gry aktorskiej w wykonaniu gwiazdorskiego tria. Otello Olbrychskiego jest człowiekiem targanym wielkimi namiętnościami, kolosem, którego łatwo zranić i oszukać. Jego zupełnym przeciwieństwem jest Jagon. W interpretacji Piotra Fronczewskiego to człowiek chłodny, wyrachowany. Bez mrugnięcia okiem prowadzi perfidną grę, oplata przeciwnika pajęczyną intryg, podszeptów, życzliwych donosów. Patrzy wnikliwie na Otella, diagnozuje ofiarę, sprawdza, czy już połknęła przynętę. W jego wzroku widać dobrze skrywaną dziką namiętność do Desdemony (Joanna Pacuła). Tylko pozornie pozostaje wobec niej niewzruszony. Bliższe spojrzenie pozwala sądzić, że głęboko w sercu skrywa przed światem gorące uczucia.

Warta podkreślenia jest też umowna i uniwersalna scenografia Xymeny

Zaniewskiej i Andrzeja Przybyła, a także elektroniczna muzyka Józefa Skrzeka. W dzisiejszych czasach obejrzenie ponaddwugodzinnego spektaklu wymaga od widzów pewnego wysiłku.

Ale warto.

Otello 21.00 | TVP Kultura | WTOREK

W jednej z ostatnich scen grający tytułową rolę Daniel Olbrychski mówi, że cała ta opowieść jest „o człowieku, który niemądrze kochał, ale mocno, któremu zazdrość przychodziła z trudem, lecz rozbudzona sprawiła, że stracił władzę nad sobą. Którego oczy zaciągnięte żalem roniły łzy szybciej niż drzewa Arabii gumę leczniczą".

Spektakl Andrzeja Chrzanowskiego wychodzi poza szablonową i jednoznaczną interpretację Szekspirowskiego utworu. Jego atutem jest specjalne spolszczenie utworu przygotowane przez Jerzego S. Sitę, które sprawiło, że bohaterowie mówią językiem pełnym poezji, a jednocześnie bliskim współczesności. W rezultacie tragedia Otella brzmi bardzo aktualnie. Opowiada o samotności człowieka, którego dobre intencje i szlachetność serca muszą przegrać w konfrontacji z zawiścią, żądzą zdobywania i panowania.

Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Teatr
Latający Potwór Spaghetti objawi się w Krakowie