Apostazja i inne problemy wiary

Tegoroczny festiwal Boska Komedia w Krakowie poświęcony jest religii i nowym formom religijności. Jego hasło to „Niedowiara”

Aktualizacja: 03.12.2012 17:49 Publikacja: 03.12.2012 14:18

Apostazja i inne problemy wiary

Foto: www.boskakomedia.pl

Impreza, która była na początku podsumowaniem roku w polskim teatrze, pomimo cięć w finansowaniu kultury w Krakowie, obroniła swój nowy cykl prapremier. W zeszłym roku powstały w nim przedstawienia nagradzane potem na wielu festiwalach — m. in. „W imieniu Jakuba S." i „Pan Tadeusz" Mikołaja Grabowskiego.

Zobacz galerię zdjęć

— Teraz zaproponujemy koprodukcje, z pomocą których spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak mówić dzisiaj o religii - mówi Bartosz Szydłowski, szef festiwalu i Łaźni Nowej. — Zastanowimy się, czy mijający rok upłynął pod hasłem odmiany oblicza polskiej religijności i czy można wyciągać takie wnioski po burzach, jakie wywołały tematy religii i Kościoła, przetaczające się przez polskie media. Będziemy dyskutować, czy jesteśmy skazani na podziały, radykalne opinie i życie w rzeczywistości zwalczających się obozów.

„Jezus Chrystus. Zbawiciel" (Teatr Dramatyczny M. St. Warszawy) w reżyserii Michała Zadary, jest oparty na słynnym tekście Klausa Kinskiego z 1971 r. Jest jego wersją życia Jezusa. Niemiecki aktor przedstawił go jako człowieka odważnego, wolnego, nowoczesnego, który woli dać się zmasakrować niż upokorzyć. Kinski przywrócił Jezusa kontrkulturze, przypominając, że nie chciał być sojusznikiem żadnej ziemskiej władzy. Udział biorą Barbara Wysocka, perkusista Leszek Lorent i gitarzysta Bartek Tyciński.

„Karzeł, Down i inne żywioły" Jolanty Janiczak z Teatru Nowego w Łodzi to opowieść o sile, która przerasta człowieka, a także wierze niechcianej, stającej się namiętnością, popychającą w szaleństwo. Autorzy stawiają pytanie, czy jeśli Bóg znika z życia człowieka, rezygnuje on z doświadczenia boskości. Lenny, główny bohater spektaklu Wiktora Rubina ma cechy jurodiwego, odkrywa w sobie moc, której pochodzenie trudno ustalić. Występują m. in Beata Kolak, Mirosława Olbińska, Michał Bieliński.

„Niewierni" Piotra Rowickiego (Łaźnia Nowa) są poświęceni coraz częstszemu w Polsce zjawisku, jakim jest apostazja, czyli formalne odrzucenie wiary chrześcijańskiej i wystąpienie z Kościoła. Apostatów jest już w Polsce około pół miliona. Spektakl wyreżyserowany przez Piotra Ratajczaka to zbiorowa wypowiedź aktorów, odtwarzających świadectwa apostazji, oparte na prawdziwych relacjach.

„Pieta" (Łaźnia Nowa) Zenona Fajfera skupia się na człowieku i jego cierpieniu. Zmienia wizerunek Matki Jezusa. Maria nie jest już dumną Królową Proroków i Wieżą z kości słoniowej, tylko panią bolesną, pogodzoną z losem, matką zabitego syna.

W programie prapremier znalazł się także spektaklu „W pewien sierpniowy wieczór" Radosława Rychcika i „UFO. Kontakt" w reżyserii Iwana Wyrypajewa.

W konkursie wezmą udział m. in. „Burza" Mai Kleczewskiej, „Opowieści afrykańskie według Szekspira" Krzysztofa Warlikowskiego, „Korzeniec" Remigiusza Brzyka, „Lubiewo" Piotra Siekluckiego i „O dobru" Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego.

Więcej o festiwalu, który odbędzie się w dniach 5-13 grudnia na www.boskakomedia.pl

 

Impreza, która była na początku podsumowaniem roku w polskim teatrze, pomimo cięć w finansowaniu kultury w Krakowie, obroniła swój nowy cykl prapremier. W zeszłym roku powstały w nim przedstawienia nagradzane potem na wielu festiwalach — m. in. „W imieniu Jakuba S." i „Pan Tadeusz" Mikołaja Grabowskiego.

Zobacz galerię zdjęć

Pozostało 89% artykułu
Teatr
Teatr. Magnetyczna Danuta Stenka w miłosnej tragedii kaszubskiej „Wòlô Bòskô”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Gejowska bojówka w roli głównej. Grand Prix Boska Komedia'24 dla „Fobii”
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać