Festiwal Dwa Teatry

W poniedziałek wieczorem poznamy werdykt XIII Festiwalu Dwa Teatry, na którym rywalizują najlepsze spektakle telewizyjne i słuchowiska.

Publikacja: 02.06.2013 18:20

Magdalena Cielecka jako Dulska

Magdalena Cielecka jako Dulska

Foto: PAT

Red

Tak jak i w ubiegłym roku telewizyjne jury będzie miało trudne zadanie wskazania zwycięzcy spośród 15 spektakli Teatru TV zrealizowanych w trzech różnych konwencjach: na żywo, rejestracji przedstawień w teatrze oraz oryginalnych realizacji specjalnie dla Teatru TV. Jedną z nich jest „Moralność pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej w reżyserii Marcina Wrony. Jej telewizyjna premiera zgromadziła rekordową liczbę niemal 2,5 miliona odbiorców. Nawet świetnie znane dramaty mogą zaskoczyć nowym odczytaniem – tak jak stało się to w przypadku Marcina Wrony. Zaskakującą, lecz frapującą decyzją było obsadzenie w tytułowej roli Magdaleny Cieleckiej.

– Ten odzew widzów mówi mi, że sprawdził się pomysł, by pokazać w ten sposób Dulską i zaproponować z nią podróż przez dziesięciolecia – mówi „Rz” reżyser. – Okazało się, że choć zmienia się kostium epoki – mentalność nie ulega zmianie.

Czy przedstawienie znajdzie uznanie jury? W 2006 roku Marcin Wrona wywiózł z Sopotu nagrodę za reżyserię „Skazy” Marzeny Brody – współczesnej historii opowiadającej o rodzeństwie z drastyczną przeszłością.

– Dobrze to pamiętam, bo było dla mnie wielkim wyróżnieniem otrzymanie lauru z rąk Krzysztofa Kolbergera – wspomina Wrona. – Czułem, że wpisuję się w ważną dla mnie tradycję Teatru TV.

Nie tylko spektakle Teatru Telewizji, ale także słuchowiska gromadzą komplety słuchaczy. Owacyjnie przyjęli m.in. „Raport Piłata” Janusza Głowackiego w reżyserii Janusza Kukuły.

– Szukałem dla tej pogmatwanej, czasem rwącej się opowieści, nowego języka, bo przedstawienie historii z wątkami starotestamentowymi nie jest łatwe – wyjaśnia Janusz Kukuła. – To konfrontacja z tradycją, która wymaga od reżysera szczególnej delikatności. Ale najbardziej przeżywam „Senat szaleńców” Janusza Korczaka – jedyny, choć niedokończony przez niego dramat. Te emocje są tak duże, bo dla mnie był święty. Bardzo ważne jest, by w XXI wieku ludzie nie zapomnieli o kimś tak niezwykłym, zaświadczającym swoim życiem, jak wielki potrafi być człowiek. Tak się złożyło, że także trzecie z moich słuchowisk – „Łóżka” Wojciecha Fułka – dotyka spraw ostatecznych i jest kolejną próbą współczesnego pisarza, by zmierzyć się z tym najbardziej wymagającym ze wszystkich tematów.

W silnej konkurencji 17 słuchowisk walczących o tegoroczne Grand Prix z pewnością nie bez szans są: „Mewa” Borysa Akunina w reżyserii Igora Gorzkowskiego, „Ich czworo” Zapolskiej w realizacji Jerzego Stuhra czy „Wesele” Wyspiańskiego w interpretacji Andrzeja Seweryna.

Tak jak i w ubiegłym roku telewizyjne jury będzie miało trudne zadanie wskazania zwycięzcy spośród 15 spektakli Teatru TV zrealizowanych w trzech różnych konwencjach: na żywo, rejestracji przedstawień w teatrze oraz oryginalnych realizacji specjalnie dla Teatru TV. Jedną z nich jest „Moralność pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej w reżyserii Marcina Wrony. Jej telewizyjna premiera zgromadziła rekordową liczbę niemal 2,5 miliona odbiorców. Nawet świetnie znane dramaty mogą zaskoczyć nowym odczytaniem – tak jak stało się to w przypadku Marcina Wrony. Zaskakującą, lecz frapującą decyzją było obsadzenie w tytułowej roli Magdaleny Cieleckiej.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły