Francja zapłaci za transport Żydów do obozów koncentracyjnych

Francja zgodziła się zapłacić 60 milionów dolarów odszkodowań dla ofiar Holokaustu, wywożonych w czasie wojny francuskimi kolejami (SNCF) do niemieckich obozów koncentracyjnych.

Publikacja: 05.12.2014 17:09

Francja zapłaci za transport Żydów do obozów koncentracyjnych

Foto: Amerykański Muzeum Holokaustu

SNCF, które wywiozły do obozów zagłady dziesiątki tysięcy ludzi, broniły się dotychczas przed odpowiedzialnością finansową za ponurą działalność z czasów drugiej wojny. Jej szefowie mieli nadzieję, że wystarczą przeprosiny wygłoszone przez ich prezesa SNCF cztery lata temu.

Z powodu odrzucania możliwości wypłacenia odszkodowań miały jednak problemy z inwestycjami w USA. A były zainteresowanie przetargiem na superszybkie połączenie między metropoliami Kalifornii - Los Angeles i San Francisco (projekt oceniany na około 45 miliardów dolarów).

Ostatecznie zapłacą nie koleje, lecz państwo francuskie. Umowa francusko-amerykańska w tej sprawie ma zostać podpisana w poniedziałek. Ma bowiem dotyczyć ofiar amerykańskich, a ściślej, jak cytują francuskie portale negocjatorkę Partiziannę Sparacino-Thiellay, "ofiar niefrancuskich i ich rodzin".

Organizacja, która domagała się odszkodowań (Coalition for Holocaust Rail Justice), uważa, że SNCF wysłały z Francji do obozów koncentracyjnych i zagłady 76 tysięcy ludzi, głównie Żydów, ale także innych "niepożądanych". Ocalało mniej niż 3 procent z nich.

Wśród tych innych byli i strąceni nad Francją piloci amerykańscy i kanadyjscy.

Warunki deportacji były bardzo złe. 2 lipca 1944 roku z Compiegne wyjechał pociąg z 2166 ludźmi, trzy dni później, gdy dotarł do obozu w Dachau, 536 z nich już nie żyło.

Organizacja zarzuca SNCF, że próbowały sugerować, iż za przeciwstawianie się deportacjom kolejarzom groziła śmierć i tortury. W rzeczywistości znany jest jeden przypadek odmowy prowadzenia pociągu do obozu zagłady przez maszynistę. Ale nie został za to ukarany śmiercią, nawet nie stracił pracy.

SNCF, które wywiozły do obozów zagłady dziesiątki tysięcy ludzi, broniły się dotychczas przed odpowiedzialnością finansową za ponurą działalność z czasów drugiej wojny. Jej szefowie mieli nadzieję, że wystarczą przeprosiny wygłoszone przez ich prezesa SNCF cztery lata temu.

Z powodu odrzucania możliwości wypłacenia odszkodowań miały jednak problemy z inwestycjami w USA. A były zainteresowanie przetargiem na superszybkie połączenie między metropoliami Kalifornii - Los Angeles i San Francisco (projekt oceniany na około 45 miliardów dolarów).

Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Świat
Szwajcaria odnowi schrony nuklearne. Już teraz kraj jest wzorem dla innych
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1023
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1022
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Świat
Wojna Rosji z Ukrainą. Dzień 1021