Uszkodzony samochód może stać się odpadem

Zmieniły się kryteria, którymi kieruje się Inspekcja Ochrony Środowiska przy uznawaniu uszkodzonych samochodów za odpad.

Publikacja: 23.04.2013 20:49

Uszkodzony pojazd sprowadzony z innego kraju może zostać uznany za odpad.

Uszkodzony pojazd sprowadzony z innego kraju może zostać uznany za odpad.

Foto: Fotorzepa, Robert Gardzin?ski Robert Gardzin?ski

Jeżeli uszkodzone auto przywiezione z innego państwa wymaga napraw, które nie są drobne, to samochód może zostać zakwalifikowany jako odpad. Jego nabywca może wówczas zapomnieć o jego naprawie i rejestracji.

Zgodnie z nowymi wskazówkami metodycznymi Glównego Inspektora Ochrony Środowiska w sprawie uznawania uszkodzonych pojazdów za odpad w transgranicznym przemieszczaniu odpadów obecnie decydują faktyczne usterki auta. Tak jest od miesiąca. A wcześniej za odpad uznawano samochód, gdy ubytek jego wartości przekraczał 70 proc. w stosunku do takiego samego pojazdu w stanie nienaruszonym.

Nowe wskazówki jakimi mają się kierować inspektorzy przy kwalifikacji przywiezionych aut jako odpady odsyłają do unijnych wytycznych. A zgodnie z nimi na „śmietnik", a nie do jazdy nadaje zostanie zaliczone auto bez zamocowanych drzwi. Tak samo jest, gdy są wycieki z instalacji gazowej, co grozi wybuchem albo wydostają się z niego inne płyny eksploatacyjne. Za odpad zostanie uznany także samochód,  w którym hamowanie, jak i wykonanie jakiegokolwiek manewru przy użyciu kierownicy jest niemożliwe  (znaczne zużycie hamulców i elementów układu kierowniczego).

Unijne wytyczne nakazują potraktować jako odpad samochód, który nie ma numeru VIN albo gdy koszty jego naprawy przekraczają obecną wartość takiego auta czy tez nie da się wycenić kosztów naprawy. Kryteria uznawania za odpad nie dotyczą jednak pojazdów zabytkowych.

Nabywcy wraków do wyklepania powinni też wiedzieć, że nie da się zarejestrować pojazdu, który został już przeznaczony do demontażu albo z jego dokumentacji wynika, że jest on przeznaczony na części. Tak samo, gdy w dokumentach uszkodzonych aut są adnotacje przesądzające o tym, że są one już tylko do kasacji, jak np. wpis „Certificate of Destruction" albo „Non Repairable".

Za przywóz do Polski bez zezwolenia wraku auta, które zostanie uznane za odpad można się narazić na kary za nielegalny transport śmieci. Grozi za to od 50 tys. do 300 tys. zł. Takie odpady nie są na tzw. zielonej liście, która określa co można przywieść do Polski bez zezwolenia GIOŚ.

Jeżeli uszkodzone auto przywiezione z innego państwa wymaga napraw, które nie są drobne, to samochód może zostać zakwalifikowany jako odpad. Jego nabywca może wówczas zapomnieć o jego naprawie i rejestracji.

Zgodnie z nowymi wskazówkami metodycznymi Glównego Inspektora Ochrony Środowiska w sprawie uznawania uszkodzonych pojazdów za odpad w transgranicznym przemieszczaniu odpadów obecnie decydują faktyczne usterki auta. Tak jest od miesiąca. A wcześniej za odpad uznawano samochód, gdy ubytek jego wartości przekraczał 70 proc. w stosunku do takiego samego pojazdu w stanie nienaruszonym.

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zdać maturę 2025?
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo rodzinne
Resort Bodnara chce dać więcej czasu rozwodnikom. Szykuje zmianę w prawie
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne