Nie chcą śmierdzieć, nie będą palić

Nowa kontrowersyjna kampania ma wstrząsnąć młodzieżą i powstrzymać ją przed sięgnięciem po papierosy

Publikacja: 28.05.2008 03:34

Nie chcą śmierdzieć, nie będą palić

Foto: Rzeczpospolita

„Papierosy są do dupy” to jeden z najbardziej znanych plakatów Andrzeja Pągowskiego i jedno z pierwszych kontrowersyjnych haseł, które pojawiły się na polskich ulicach przed 13 laty.

– Wracamy do tamtych plakatów, poprosiliśmy Andrzeja Pągowskiego o nową edycję – mówi Jan Bondar, rzecznik Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

Oprócz nowych plakatów „Papierosy są do dupy” GIS chce rozlepić w całej Polsce dwa plakaty: „Palę, więc śmierdzę” i „Służy do zabijania, nie do szpanowania”. – Sugestywne – przyznaje Bondar. – Ale chcemy dotrzeć do młodzieży w wieku 16 – 19 lat. Mówienie im, że za 30 lat zachorują na raka, jest dla nich informacją zupełnie abstrakcyjną. Wiadomo, że bardziej interesuje ich to, co się dzieje tu i teraz. Ważny jest dla nich wygląd, moda, opinia kolegów – opowiada Bondar.

Właśnie wśród nastolatków jest najwięcej osób, które zaczynają palić. Z roku na rok zwiększa się liczba palących młodych dziewcząt i kobiet. Potem jest im bardzo trudno rzucić papierosy na czas ciąży – a to już ma poważne konsekwencje dla zdrowia ich dzieci. – Zależy nam, by młodzi ludzie nie zaczynali palić. Stąd ta kampania – mówi Bondar.

Za akcję płaci Ministerstwo Zdrowia z pieniędzy przeznaczonych na zapobieganie nowotworom. Włączają się organizacje młodzieżowe: harcerze i stowarzyszenie studentów medycyny.

– Na studiach spotykamy się z pacjentami, których musimy przekonywać, by rzucili papierosy. Będziemy mieli z nimi do czynienia także w przyszłości. A nikt nie ma takiej siły przekonywania jak rówieśnicy – tłumaczy Iwona Kalinowska ze stowarzyszenia IFMSA.

Jakich argumentów chcą używać studenci? O żółtych od papierosów zębach, o nieświeżym oddechu.

– Ale można też zapytać, czy nasz rozmówca kiedykolwiek policzył, co mógłby sobie kupić za pieniądze wydawane na papierosy. Przecież one są horrendalnie drogie! – mówi Iwona Kalinowska.

Plakaty po raz pierwszy będą prezentowane dzisiaj. Jutro jest Światowy Dzień Bez Tytoniu.

„Papierosy są do dupy” to jeden z najbardziej znanych plakatów Andrzeja Pągowskiego i jedno z pierwszych kontrowersyjnych haseł, które pojawiły się na polskich ulicach przed 13 laty.

– Wracamy do tamtych plakatów, poprosiliśmy Andrzeja Pągowskiego o nową edycję – mówi Jan Bondar, rzecznik Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

Pozostało 85% artykułu
Społeczeństwo
Pogoda szykuje dużą niespodziankę. Najnowsza prognoza IMGW na 10 dni
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Burmistrz Głuchołaz: Odbudowa po powodzi odbywa się sprawnie
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie zapewnia Polaków: Nie jesteśmy przeciwko wam
Społeczeństwo
Znamy Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Co oznacza "sigma"?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Społeczeństwo
53-letnia kobieta została raniona w głowę. W okolicy policjanci ćwiczyli strzelanie