Prawo do pobierania własnych podatków lokalnych ustawodawca przyznał jedynie gminom. Daniny te zostały uregulowane w trzech różnych aktach prawnych. Są to: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182297]ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 121, poz. 844 ze zm.)[/link], [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182467]ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 136, poz. 969 ze zm.)[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167524]ustawa z 30 października 2002 r. o podatku leśnym (DzU nr 200, poz. 1682 ze zm.)[/link].
Wszystkie z wymienionych ustaw przyznają radom gmin kompetencje do podejmowania uchwał wprowadzających w tych podatkach zwolnienia inne niż przewidziane w ich przepisach. Wszystkie zastrzegają również, że nie mogą być to inne rodzaje zwolnień niż przedmiotowe.
[srodtytul]Podmiotowe i przedmiotowe[/srodtytul]
Można wyróżnić dwa rodzaje zwolnień podatkowych – podmiotowe i przedmiotowe. Pierwsze odnoszą się do podmiotów opłacających daniny publiczne, czyli podatników. W odniesieniu do podatków lokalnych będą to przede wszystkim osoby fizyczne oraz osoby prawne. Wprowadzenie tego rodzaju zwolnień polega natomiast na wyłączeniu określonej kategorii podatników z obowiązku zapłaty podatku. Określenie kategorii podmiotów zwolnionych z obowiązku opłacania określonych danin publicznych jest wyłączną kompetencją ustawodawcy. Oznacza to, że gminne rady nie mogą w drodze uchwały wprowadzać innych kategorii zwolnień podmiotowych niż te, które istnieją w przepisach ustaw o podatkach i opłatach lokalnych, ustawie o podatku rolnym, czy ustawie o podatku leśnym.
[b]Drugą kategorią zwolnień są odnoszące się do przedmiotu opodatkowania. Tutaj ustawodawca aż tak restrykcyjny nie jest.[/b] Przepisy wszystkich wymienionych wyżej ustaw zawierają bowiem upoważnienia dla właściwych rad zezwalające im na wprowadzanie innych niż określone w ustawach zwolnień przedmiotowych.