Reklama

Lokale mogą być nieopodatkowane

Gminy nie posiadają uprawnień do podejmowania uchwał zwalniających określone grupy podatników z obowiązku uiszczania lokalnych danin

Aktualizacja: 06.11.2009 06:40 Publikacja: 06.11.2009 05:14

Lokale mogą być nieopodatkowane

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Prawo do pobierania własnych podatków lokalnych ustawodawca przyznał jedynie gminom. Daniny te zostały uregulowane w trzech różnych aktach prawnych. Są to: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182297]ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 121, poz. 844 ze zm.)[/link], [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182467]ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 136, poz. 969 ze zm.)[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167524]ustawa z 30 października 2002 r. o podatku leśnym (DzU nr 200, poz. 1682 ze zm.)[/link].

Wszystkie z wymienionych ustaw przyznają radom gmin kompetencje do podejmowania uchwał wprowadzających w tych podatkach zwolnienia inne niż przewidziane w ich przepisach. Wszystkie zastrzegają również, że nie mogą być to inne rodzaje zwolnień niż przedmiotowe.

[srodtytul]Podmiotowe i przedmiotowe[/srodtytul]

Można wyróżnić dwa rodzaje zwolnień podatkowych – podmiotowe i przedmiotowe. Pierwsze odnoszą się do podmiotów opłacających daniny publiczne, czyli podatników. W odniesieniu do podatków lokalnych będą to przede wszystkim osoby fizyczne oraz osoby prawne. Wprowadzenie tego rodzaju zwolnień polega natomiast na wyłączeniu określonej kategorii podatników z obowiązku zapłaty podatku. Określenie kategorii podmiotów zwolnionych z obowiązku opłacania określonych danin publicznych jest wyłączną kompetencją ustawodawcy. Oznacza to, że gminne rady nie mogą w drodze uchwały wprowadzać innych kategorii zwolnień podmiotowych niż te, które istnieją w przepisach ustaw o podatkach i opłatach lokalnych, ustawie o podatku rolnym, czy ustawie o podatku leśnym.

[b]Drugą kategorią zwolnień są odnoszące się do przedmiotu opodatkowania. Tutaj ustawodawca aż tak restrykcyjny nie jest.[/b] Przepisy wszystkich wymienionych wyżej ustaw zawierają bowiem upoważnienia dla właściwych rad zezwalające im na wprowadzanie innych niż określone w ustawach zwolnień przedmiotowych.

Reklama
Reklama

[srodtytul]Przepisy kompetencyjne[/srodtytul]

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych zawiera takich przepisów kilka. Pierwszym jest art. 7 ust. 3, zgodnie z którym rada gminy może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe w podatku od nieruchomości niż te przewidziane w ustępie 1 omawianego artykułu oraz w art. 10 ust. 1[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=171196] ustawy z 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (DzU nr 188, poz. 1840 ze zm.)[/link]. Podobne postanowienie zawarte zostało w art. 12 ust. 4 tej ustawy – odnośnie do podatku od środków transportowych, z zastrzeżeniem, że zwolnienia te nie mogą być takie same jak przewidziane w art. 8 pkt 2, 4 i 6 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Warto również wspomnieć o tym, że zwolnienia przedmiotowe gmina może wprowadzać również w opłatach lokalnych: targowej, miejscowej, uzdrowiskowej czy od posiadania psów. Stanowi o tym wprost jej art. 19 ust. 4.

Jeżeli chodzi natomiast o podatek rolny, to przepisem kompetencyjnym w omawianym zakresie jest jej art. 13e. Zgodnie z jego treścią rada gminy w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia i ulgi przedmiotowe niż określone w ustawie o podatku rolnym. Podobny w treści jest art. 7 ust. 3 ustawy o podatku leśnym. Przyznaje on gminnym organom stanowiącym kompetencje do wprowadzenia zwolnień przedmiotowych innych niż określone w ustępie 1 tego artykułu. Zarówno ustawa o podatku rolnym, jak i leśnym zaznacza jednocześnie, że zwolnienia takie należy wprowadzać z uwzględnieniem przepisów dotyczących pomocy publicznej, czyli [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=185281]ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 59, poz. 404 ze zm.)[/link].

[srodtytul]Prawidłowa treść uchwały[/srodtytul]

Jakiej treści zatem uchwały rada gminy może podjąć, jeżeli chce zrealizować kompetencje do ustanowienia przedmiotowych zwolnień w omawianych podatkach? Po pierwsze takie uchwały nie mogą być adresowane do konkretnie (imiennie) określonych podmiotów. Uchwała taka, jak podkreślił [b]NSA w wyroku z 6 października 1993 r., przybiera bowiem postać decyzji administracyjnej (III SA 680/93)[/b]. Muszą być zatem tak skonstruowane, aby mogły mieć zastosowanie do nieokreślonego kręgu osób. Nie ma natomiast żadnego znaczenia, jakiej liczby podatników będzie ona dotyczyła.

Uchwały rad ustanawiające zwolnienia przedmiotowe w omawianych podatkach nie mogą ich odnosić w żaden sposób do określonej kategorii podatników. Tak skonstruowane miałoby bowiem charakter mieszany przedmiotowo-podmiotowy, a stanowienie takich jest niedozwolone. Dlaczego? Ponieważ ustawodawca nie przyznał radom kompetencji do ustanawiania tego typu mieszanych zwolnień. Potwierdza to chociażby wyrok NSA z 25 czerwca 2003 r., w którym sąd stwierdził, że możliwość wprowadzenia przez radę gminy zwolnień przedmiotowych wynikająca z art. 7 ust. 3 powyższej ustawy nie oznacza w świetle art. 217 Konstytucji RP dopuszczalności stanowienia zwolnień o charakterze przedmiotowo-podmiotowym [b](SA/Rz 235/03)[/b].

Reklama
Reklama

[ramka][b]Dbajmy o precyzję sformułowań[/b]

Konstruując uchwały wprowadzające zwolnienia przedmiotowe w podatkach i opłatach lokalnych, warto dbać o precyzję języka. Czasem bowiem niewielkie z pozoru różnice będą decydować o tym, czy dana uchwała przejdzie pomyślnie przez sito kontroli nadzoru, czy też zostanie uchylona jako podjęta niezgodnie z prawem.

Jeżeli w treści uchwały zapiszemy, że od wnoszenia opłaty za posiadanie psa zwalnia się osoby, które nabyły psa w gminnym schronisku, to taką uchwałę, jako wprowadzającą zwolnienie podmiotowe nadzór zakwestionuje jako niezgodną z prawem. Natomiast prawidłowa jest uchwała o treści: „zwalnia się z opłat posiadanie psa nabytego w schronisku komunalnym”. Wprowadzone nią zwolnienie ma bowiem charakter przedmiotowy. [/ramka]

Prawo do pobierania własnych podatków lokalnych ustawodawca przyznał jedynie gminom. Daniny te zostały uregulowane w trzech różnych aktach prawnych. Są to: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182297]ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 121, poz. 844 ze zm.)[/link], [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182467]ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 136, poz. 969 ze zm.)[/link] oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=167524]ustawa z 30 października 2002 r. o podatku leśnym (DzU nr 200, poz. 1682 ze zm.)[/link].

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama