Różnice dotyczą też warunków lokalowych i wyposażenia. Żeby uzyskać ocenę D, wystarczy, że umożliwiają one realizowanie przyjętych programów wychowania przedszkolnego. Na poziom B zasłuży ta placówka, w której podejmowane są skuteczne działania wzbogacające warunki lokalowe i wyposażenie tak, żeby poprawić realizację programów wychowania przedszkolnego i poszerzania oferty zajęć.
[ramka][b]Kogo to dotyczy[/b]
Ewaluacja dotyczy zarówno publicznych, jak i niepublicznych szkół, przy czym dla potrzeb rozporządzenia jako szkoły rozumie się nie tylko podstawówki, gimnazja czy licea, ale również publiczne i niepubliczne przedszkola, a także punkty i zespoły przedszkolne. Podobnie w naszym tekście – pod hasłem „szkoły” kryją się również przedszkola.
Przepisy obejmują także (ale o szczegółowych wymaganiach wobec tej grupy podmiotów nie piszemy w dzisiejszym tekście):
- placówki oświatowo-wychowawcze (w tym szkolne schroniska młodzieżowe) umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
- placówki kształcenia ustawicznego, praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
- placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
- młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także m.in. ośrodki prowadzące zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z głębokim upośledzeniem umysłowym);
- placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (internaty, bursy itp.);
- biblioteki pedagogiczne;
- placówki doskonalenia nauczycieli.[/ramka]
[ramka][b]Komentuje Joanna Berdzik, koordynator programu modernizacji nadzoru pedagogicznego w MEN [/b]
Do tej pory nie było jednolitych dla całego kraju wymagań wobec szkół. To wizytatorzy odrębnie w każdym kuratorium określali własne kryteria oceny, które potem stosowali podczas wizytacji. Ponadto szkoły oceniano przede wszystkim na podstawie osiągnięć uczniów.
Te, do których dostawali się lepsi uczniowie, niejako automatycznie oceniane były jako lepsze. Tymczasem nam zależy na rzetelnych i porównywalnych w skali Polski informacjach o pracy szkół z dziećmi i młodzieżą, z rodzicami, z miejscową społecznością. Dlatego wprowadzamy ewaluację. Rozporządzenie określa jednolity pakiet wymagań, które ma wdrażać każda szkoła czy przedszkole w Polsce.
Nie chcieliśmy też wprowadzać systemu, który dawałby informacje tylko o tym, czy szkoła spełnia czy nie określone wymagania. Zaproponowaliśmy kilka poziomów spełniania wymagań – w ten sposób informacja będzie pełniejsza, a szkoły będą miały możliwość rozwoju i osiągania coraz lepszych wyników.[/ramka]
[ramka][b]Komentuje Inga Orłowska, właścicielka miniprzedszkoli we Wrocławiu[/b]
Dla właścicieli prywatnych przedszkoli wprowadzenie ewaluacji zewnętrznej może stanowić pewien problem, ale i dać impuls do działania. Musimy bowiem osiągać nie tylko efekty dydaktyczne, prowadzić działalność edukacyjną zgodnie z wymogami i normami, ale i radzić sobie pod względem ekonomicznym. Dla takiego przedszkola ocena D stanowić może poważny problem rynkowy.
Jestem przeciwna tworzeniu zbyt wcześnie rankingu placówek – najpierw musimy wszyscy – wizytatorzy, dyrektorzy, nauczyciele – nauczyć się wspólnego języka nowego nadzoru – wzajemnie ucząc się od siebie. Chciałabym, żeby oceny nie ograniczały się do literek, ale były opisowe, to da nam znacznie więcej informacji zwrotnych i inspiracji do zmian na lepsze.
Chciałabym też, żeby system wskaźników był na tyle elastyczny, by tworzyć miejsce dla innowacji i eksperymentów edukacyjnych, które często wdrażają placówki niepubliczne.[/ramka]