Zasady prowadzenia stałego rejestru określa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=161585]ustawa z 12 kwietnia 2001 r. – Ordynacja wyborcza do Sejmu i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (DzU nr 46, poz. 499 ze zm.).[/link]
Do ich prowadzenia ustawa zobowiązuje gminy, które powinny je na bieżąco aktualizować. Ponadto zgodnie z treścią art. 11 ust. 11 rejestr ten jest udostępniany, na pisemny wniosek, do wglądu w urzędzie gminy.
[srodtytul]Wystarczy pisemny wniosek[/srodtytul]
Z przytoczonych powyżej przepisów należałoby wnosić, że rejestr wyborców jest jawny. Taki wniosek wynika również z art. 15 ordynacji wyborczej do Sejmu, zgodnie z którym każdy może wnieść do wójta reklamację na nieprawidłowości w rejestrze.
W szczególności w sprawie: pominięcia wyborcy w spisie; wpisania do rejestru osoby, która nie ma prawa wybierania; niewłaściwych danych o osobach wpisanych; ujęcia w rejestrze osoby, która nie zamieszkuje stale na obszarze gminy. Oczywiste jest bowiem, że aby złożyć reklamacje dotyczące treści spisu, należy się z nim najpierw zapoznać.