Kiedy szkołę można wykreślić z ewidencji

Nie wszystkie przepisy odnoszące się do szkół publicznych mają zastosowanie do szkół niepublicznych

Publikacja: 26.01.2010 03:20

Kiedy szkołę można wykreślić z ewidencji

Foto: Fotorzepa, Piotr Męcik Pio Piotr Męcik

Wykreślenie szkoły niepublicznej z ewidencji szkół i placówek niepublicznych nie wymaga wcześniejszej decyzji nakazującej usunięcie uchybień. Wystarczy stwierdzenie w trybie nadzoru pedagogicznego, że szkoła nie wykonuje wydanych zaleceń – stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny, oddalając trzy skargi kasacyjne spółki z o.o. AP Edukacja w Rzeszowie.

[srodtytul]Bez wyznaczenia terminu[/srodtytul]

Spółka prowadzi w tym mieście trzy szkoły: dwa licea i jedną szkołę policealną. W 2006 r. zostały one wpisane do prowadzonej przez miasto ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a prezydent Rzeszowa nadał im uprawnienia szkół publicznych. Rok później wydał decyzję o wykreśleniu ich z ewidencji na wniosek podkarpackiego kuratora oświaty po kontrolach wizytatorów, które wykazały naruszenie przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=6292B73E97ACFB48A662619D224419F3?id=175841]ustawy o systemie oświaty (u.s.o.)[/link]. Jej art. 83 ust. 1 pkt 3 mówi, że wpis do ewidencji szkół niepublicznych podlega wykreśleniu po stwierdzeniu w trybie nadzoru pedagogicznego, że działalność szkoły lub placówki jest sprzeczna z przepisami ustawy lub statutem, jeżeli osoba prowadząca szkołę lub placówkę w wyznaczonym terminie nie zastosowała się do poleceń nadzoru pedagogicznego. Wykreślenie następuje w drodze decyzji i jest równoznaczne z likwidacją szkoły lub placówki.

Spółka odwołała się do kuratora oświaty. Jej zdaniem postępowania w sprawie wykreślenia szkół z ewidencji powinny być umorzone, gdyż kurator nie wydał decyzji polecających usunięcie uchybień w wyznaczonym terminie – co przewiduje art. 34 ust. 1 u.s.o. Dopiero gdyby szkoły nie wykonały takich decyzji, można by wszcząć postępowanie o wykreślenie ich z ewidencji.

Podkarpacki kurator oświaty uchylił decyzje prezydenta Rzeszowa, gdyż nie miały one właściwego uzasadnienia faktycznego i prawnego. Nie uwzględnił jednak wniosku o umorzenie postępowania, lecz przekazał sprawę prezydentowi Rzeszowa do ponownego rozpoznania.

Oddalając skargi spółki na decyzje kuratora, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie podzielił jego ocenę. W skargach kasacyjnych do NSA spółka uznała jednak za niedopuszczalne kontynuowanie postępowania o wykreślenie jej szkół z ewidencji, skoro nie stwierdzono naruszenia przepisów ustawy o systemie oświaty w formie decyzji administracyjnej przewidzianej w art. 34 ust. 1 i nie wyznaczono terminu do usunięcia uchybień.

[srodtytul]Zezwolenie czy wpis[/srodtytul]

NSA oddalił skargi kasacyjne. Sędzia Małgorzata Stahl podkreśliła, że art. 34 ust. 1 u.s.o., przewidujący wydanie decyzji polecającej usunięcie uchybień, ma zastosowanie tylko do szkół publicznych, gdyż prowadzone są one na podstawie zezwolenia, podczas gdy szkoły niepubliczne wymagają jedynie wpisu do ewidencji. Szkołom niepublicznym, które naruszają przepisy u.s.o. i nie wykonują zaleceń nadzoru pedagogicznego, grożą konsekwencje z art. 83 ust. 1, a więc wykreślenie z ewidencji. Nie potrzeba do tego decyzji nakazującej usunięcie uchybień. Wystarczy, że nadzór pedagogiczny stwierdzi, iż jego zalecenia i wnioski nie zostały wykonane. Kurator ma wówczas obowiązek powiadomić organ prowadzący ewidencję niepublicznych szkół i placówek, który wykreśla szkołę[b] (sygn. I OSK 943-945/09)[/b].

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=d.frey@rp.pl]d.frey@rp.pl[/mail][/i]

[ramka][b]Mateusz Pilich, Uniwersytet Warszawski[/b]

Ustawa o systemie oświaty jest źle skonstruowana, wymaga nie tyle nowelizacji, ile napisania od nowa. Ustawodawca poświęcił uwagę tylko likwidacji dobrowolnej (art. 84 ust. 3 – 4), lecz zbył milczeniem likwidację przymusową, mimo że ją dopuszcza w razie funkcjonowania z istotnym naruszeniem prawa. W efekcie zarówno osoby prowadzące takie szkoły, jak i organy sprawujące nadzór pedagogiczny nie bardzo wiedzą, jak działać. Nie wiadomo np., w jakim trybie i momencie od decyzji o wykreśleniu takiej szkoły czy placówki z ewidencji miałoby nastąpić faktyczne zakończenie działalności. Raczej nie z dniem określonym w decyzji organu prowadzącego ewidencję (art. 83 ust. 2), gdyż jest to często niewykonalne ze względu na jej nieostateczny charakter. Główny zarzut pod adresem ustawodawcy to ignorowanie interesu pracowników i uczniów likwidowanej szkoły. Może przynajmniej warto wprowadzić zasadę, że datą likwidacji jest koniec najbliższego roku szkolnego.[/ramka]

Wykreślenie szkoły niepublicznej z ewidencji szkół i placówek niepublicznych nie wymaga wcześniejszej decyzji nakazującej usunięcie uchybień. Wystarczy stwierdzenie w trybie nadzoru pedagogicznego, że szkoła nie wykonuje wydanych zaleceń – stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny, oddalając trzy skargi kasacyjne spółki z o.o. AP Edukacja w Rzeszowie.

[srodtytul]Bez wyznaczenia terminu[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Prawo w Polsce
Sprawa dotacji dla PiS. Czy PKW wybrnie z impasu?
Praca, Emerytury i renty
Nowe wnioski o 800 plus w 2025 r. Zbliża się ważny termin dla rodziców
Konsumenci
Obniżka opłat za abonament RTV na 2025 rok. Trzeba zdążyć przed tym terminem
Nieruchomości
Dom zostawiony rodzinie w kraju nie przechodzi na własność. Sąd Najwyższy o zasiedzeniu
W sądzie i w urzędzie
Duże zmiany dla wędkarzy od 1 stycznia. Ile trzeba zapłacić w 2025 na łowiskach Wód Polskich?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego