O wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki rozstrzyga rada gminy w uchwale. Decyzja powinna zapaść do końca marca roku poprzedzającego rok budżetowy. Tak wynika z przepisów ustawy z 20 lutego 2009 r. (DzU nr 52, poz. 420).
Ustawa nie rozstrzyga, czy rada gminy ma obowiązek podjąć stosowną uchwałę również w sytuacji, w której funduszu sołeckiego wyodrębniać nie zamierza. Korzystają z tego gminy, które takich środków wyodrębniać nie chcą, a jednocześnie pragną uniknąć deklarowania się w tej sprawie. Takiemu stanowi rzeczy zaradzić ma przygotowany przez Senat projekt nowelizacji ustawy o funduszu sołeckim.
Zgodnie z zaproponowanym nowym brzmieniem art. 1 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim rada gminy ma rozstrzygać w formie uchwały o wyodrębnieniu bądź odmowie wyodrębnienia w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki. Nowelizacja spowoduje też, że uchwały takiej rada nie będzie musiała podejmować co roku. Raz przyjęta uchwała o wyodrębnieniu bądź odmowie wyodrębnienia funduszu sołeckiego będzie obowiązywać tak długo, jak długo nie zostanie podjęta nowa.
31 marca mija termin na podjęcie uchwał dotyczących funduszu sołeckiego na 2012 r.
Zawarty w druku senackim nr 1098 projekt zakłada również zmianę zasad składania wniosków o przyznanie środków z funduszu sołeckiego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami wniosek taki może zostać uchwalony przez zebranie wiejskie również z inicjatywy rady sołeckiej, która jest jedynie organem doradczym sołtysa.