Dokument ten należy przedłożyć organowi stanowiącemu gminy (powiatu albo województwa) najpóźniej 31 maja roku następującego po roku budżetowym. Wójtom oraz zarządom pozostało więc niewiele czasu.
Sprawozdania finansowego jednostki samorządu terytorialnego nie należy utożsamiać ze sprawozdaniem z wykonania budżetu. Świadczą o tym chociażby różne terminy, w których te dokumenty należy sporządzić i przedstawić do oceny radzie gminy (powiatu) czy sejmikowi województwa. Termin na sporządzenie i przedłożenie sprawozdania z wykonania budżetu upłynął 31 marca.
Rachunkowość to podstawa
– Pojęcie sprawozdania finansowego definiuje art. 45 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. DzU z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.) – wyjaśnia prezes regionalnej izby obrachunkowej w Olsztynie Iwona Bendorf-Bundorf.
– Dla jednostek samorządu terytorialnego rozwija je § 20 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU nr 128, poz. 861).
Sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 270 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych. Dla jednostek samorządu terytorialnego dniem tym będzie 31 grudnia. Jak wynika z treści art. 45 ust. 2 ustawy o rachunkowości, sprawozdanie finansowe składa się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej, obejmującej m.in. wprowadzenie do sprawozdania finansowego informacji oraz objaśnień.