Za kilka dni będziemy obchodzić rocznicę odbudowy samorządu terytorialnego.
27 maja 1990 roku odbyły się pierwsze wolne wybory i w tym dniu władze samorządowe przejęły odpowiedzialność za rozwój swoich gmin. Była to jedna z najważniejszych reform ustrojowych, zainicjowana przez Senat na podstawie wieloletnich prac przygotowawczych. Przekazano wtedy społecznościom lokalnym nie tylko prawo wyboru swych władz, ale też dużą część majątku państwowego. Dano prawo do własnych finansów i do własnej administracji. Gminy uzyskały nowe narzędzia, jak np. dostęp do kredytów bankowych, którego dawniejsza administracja nie posiadała.
Gminy oraz powstałe osiem lat później samorządowe powiaty i województwa te narzędzia dobrze wykorzystały. Efekty ich działalności widoczne w dziedzinie gospodarki komunalnej i usług publicznych czy w sferze rozwoju lokalnego i regionalnego zmieniły warunki życia milionom ludzi. Samorządność stworzyła też warunki dla rozwoju małych przedsiębiorstw. Rozbudziła także poczucie tożsamości lokalnej i dumy z przynależności do małej ojczyzny. Zmiany, jakie reforma przyniosła, nie byłyby możliwe bez uruchomienia aktywności środowisk lokalnych, wielu tysięcy obywateli, którzy angażują się na rzecz dobra swojej społeczności. To właśnie ta aktywność społeczna jest naszym największym osiągnięciem w dwudziestoleciu. Stanowi bowiem złoty róg polskiej pomyślności.
Trwały element
Nowy, XXI wiek wymaga jednak nowego spojrzenia na organizację naszego państwa, aby sprostać procesom globalizacji i związanym z nimi zagrożeniom. Silne społeczności lokalne mogą tu odegrać ważną rolę, łącząc ludzi ze swoją miejscowością i dając im możność kształtowania warunków życia. Wspieranie rozwoju samorządności uznaję więc za jedno z najważniejszych zadań mojej prezydentury.
Stała się ona trwałym elementem naszego ustroju. Konstytucja RP opiera ustrój państwowy na szerokim samorządzie. Nie tylko terytorialnym, lecz także zawodowym, gospodarczym i w innych obszarach, łącząc decentralizację władzy publicznej z doktryną społeczną państwa pomocniczego. Ustawa zasadnicza stwierdza, że ustrój terytorialny zapewnia decentralizację władzy publicznej oraz że istotną część władzy publicznej samorząd terytorialny wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, co oznacza odrębną od państwa podmiotowość publicznoprawną jednostek samorządu terytorialnego.