Minister Szumilas będzie monitorować, a nie reformować

Krystyna Szumilas, minister edukacji, nie planuje żadnych reform. Chce się skupić na poprawie jakości kształcenia

Publikacja: 12.01.2012 07:40

Krystyna Szumilas nie planuje reform, chce się skupić na wdrażaniu dotychczasowych zmian

Krystyna Szumilas nie planuje reform, chce się skupić na wdrażaniu dotychczasowych zmian

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Dla polskiej oświaty nadchodzi czas stabilizacji i spokojnego wdrażania zainicjowanych zmian – mówiła wczoraj Krystyna Szumilas, minister edukacji narodowej, podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. – Moim obowiązkiem jest monitorowanie i korygowanie niektórych rozwiązań – zaznaczyła.

Było to pierwsze wystąpienie publiczne minister, na którym miała przedstawić, co zamierza zrobić przez najbliższe cztery lata. W ocenie wielu posłów jednak minister tak naprawdę nie powiedziała o najważniejszych dla oświaty sprawach. Artur Ostrowski, poseł SLD, wskazał, że nie odniosła się do najpilniejszej kwestii, czyli objęcia subwencją oświatową przedszkolaków. Marzena Machałek, poseł PiS, podkreśliła, żer nie przedstawiła problemów szkół podstawowych z przygotowaniem się do przyjęcia sześciolatków.

Z wystąpienia pani minister wynika ponadto, że resort chce się skupić m.in. na dobrym wdrożeniu nowej podstawy programowej w szkołach ponadgimnazjalnych. Lech Sprawka,  poseł PiS, zaproponował, aby uczniowie liceów mieli możliwość wyboru przedmiotów rozszerzonych  dopiero w ostatniej, maturalnej klasie, a nie, jak planuje resort, w drugiej. Zdaniem Sprawki na zmianę, która poprawi jakość kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych, jest jeszcze czas, bo nowe plany nauczania mają obowiązywać dopiero od 1 września.

MEN chce poprawić funkcjonowanie nowego nadzoru pedagogicznego. Minister, jak pisaliśmy na początku stycznia, nie zapowiedziała jednak zmian ustawowych, tylko nowelizację rozporządzeń. Do końca 2015 r. wizytatorzy z kuratoriów oświaty mają ocenić 30 tys. placówek, czyli 6 tys. rocznie. Dotychczas  odwiedzili 2300 szkół i przedszkoli. Większość otrzymała najwyższe noty. P Krystyna Szumilas nie odniosła się też do najważniejszej z punktu widzenia samorządów kwestii, czyli zmian w Karcie  nauczyciela.

Czytaj także w serwisach:

Dla polskiej oświaty nadchodzi czas stabilizacji i spokojnego wdrażania zainicjowanych zmian – mówiła wczoraj Krystyna Szumilas, minister edukacji narodowej, podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. – Moim obowiązkiem jest monitorowanie i korygowanie niektórych rozwiązań – zaznaczyła.

Było to pierwsze wystąpienie publiczne minister, na którym miała przedstawić, co zamierza zrobić przez najbliższe cztery lata. W ocenie wielu posłów jednak minister tak naprawdę nie powiedziała o najważniejszych dla oświaty sprawach. Artur Ostrowski, poseł SLD, wskazał, że nie odniosła się do najpilniejszej kwestii, czyli objęcia subwencją oświatową przedszkolaków. Marzena Machałek, poseł PiS, podkreśliła, żer nie przedstawiła problemów szkół podstawowych z przygotowaniem się do przyjęcia sześciolatków.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Zawody prawnicze
Egzaminy prawnicze 2025. Z tymi zagadnieniami zdający mieli największe problemy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku