Rezerwa części oświatowej subwencji ogólnej odgrywa bardzo ważną rolę zwłaszcza podczas sytuacji kryzysowych – mówi Marek Tramś, prezes Związku Powiatów Polskich. – To m.in. z niej samorządy finansują szkody powstałe w wyniku zdarzeń losowych (powodzi, huraganów itp.) – wyjaśnia.
Wskazuje, że rezerwa ta bywa także źródłem dofinansowania wzrostu zadań szkolnych, które nie są przewidziane w algorytmie oraz jego wagach. – Z tych środków finansowany jest m.in. zakup wyposażenia do nowo wybudowanych sal lekcyjnych i gimnastycznych czy wzrost zadań w trakcie roku szkolnego z tytułu zwiększającej się liczby uczniów – wymienia.
Wysokość rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej ustalana jest jako odpowiedni ułamek procenta całości środków, które na część oświatową subwencji ogólnej w danym roku zostały przeznaczone.
W ostatnich latach wskaźnik ten ulegał częstym zmianom. Początkowo wynosił 0,6 proc. subwencji oświatowej, ale ustawą z 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego wysokość rezerwy została obniżona do 0,25 proc. tej subwencji. Zmiana ta weszła w życie od 1 stycznia 2012 r.
Jednocześnie posłowie błyskawicznie rozpoczęli pracę nad podwyższeniem tej rezerwy.