Reklama
Rozwiń

Co możemy wiedzieć o kontrolerach biletów

Informacja o kontrolerach biletów w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej stanowi informację publiczną – na takim stanowisku stoją wojewódzkie sądy administracyjne.

Publikacja: 25.11.2013 10:52

Co możemy wiedzieć o kontrolerach biletów

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Ostatnio potwierdził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku. Rozpatrywał on skargę na bezczynność PKS SA w B.

Złożył ją A.K., który zwrócił się do firmy z pytaniami o liczbę osób upoważnionych do kontroli biletów oraz czy kontrolerzy zatrudniani są bezpośrednio w PKS S.A. w B., czy też kontrolę realizuje podmiot zewnętrzny. Jednocześnie mężczyzna zwrócił się o przesłanie wzoru identyfikatora upoważniającego do przeprowadzenia kontroli biletów i w przypadku, jeżeli kontrolę realizuje podmiot zewnętrzny, o wskazanie nazwy i adresu tego podmiotu, okresu na jaki zawarto umowę o świadczenie usługi kontroli oraz informacji na jakich zasadach podmiot jest wynagradzany za wykonanie tej usługi (stawki za kontrolę, procent od wpływów).

W odpowiedzi PKS SA w B. wskazała, że wnioskowana informacja nie jest informacją publiczną w rozumieniu ustawy. Jednakże z ostrożności PKS SA w B. stwierdziła, że gdyby nawet uznać powyższe informacje za informację publiczną, to nie mogłyby one i tak podlegać udostępnieniu, albowiem prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy.

Rozpatrujący skargę na bezczynność Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku (sygn. akt II SAB/Bk 76/13) uznał, iż jest ona zasadna.

W uzasadnieniu sąd wyjaśnił, iż spór dotyczył dwóch kwestii. Po pierwsze, czy PKS SA w B. jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia żądanej informacji publicznej, i po drugie, czy żądane informacje można zaliczyć do informacji publicznych w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Odnosząc się do pierwszej kwestii, WSA stwierdził, iż na mocy umów cywilnych z gminami, spółka wykonuje regularne przewozy związane z transportem publicznym, a więc realizuje obowiązek gmin wynikający z ustawy, przy czym gminy przekazują stosowną kwotę dopłat do tych przewozów i do ulg podstawowych, a więc spółka korzysta z majątku publicznego (por. wyrok NSA z 6 marca 2013 r., sygn. akt I OSK 2917/12).

Jeśli zaś chodzi o drugą kwestię, to sąd przypomniał, iż z art. 1 u.d.i.p. wprowadza ogólną zasadę uznającą każdą informację o sprawach publicznych (informacja odnosi się do faktów) za podlegającą udostępnieniu w trybie przewidzianym ustawą.

Zdaniem WSA skarżący trafnie wskazał, że informacje dotyczące sposobu organizowania kontroli biletów dotyczą w sposób bezpośredni wydatkowanych środków publicznych, wobec czego informacje te jak najbardziej stanowią informację publiczną podlegającą udostępnieniu na gruncie u.d.i.p.

W uzasadnieniu podkreślono, że w orzecznictwie sądów administracyjnych funkcjonuje jednolity pogląd odnośnie uznania żądanych przez skarżącego informacji za informacje publiczne. Jak bowiem dalej wyjaśniono, A. K., występował już wielokrotnie do przedsiębiorstw komunikacji samochodowej w różnych miastach Polski o udzielenie mu identycznych informacji i sądy administracyjne rozpoznając jego skargi stawały na stanowisku, że żądane przez niego informacje należą do kategorii informacji publicznych.

Prawo drogowe
Egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy? Jest stanowisko WORD Warszawa
Sądy i trybunały
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Uchwała TK
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
W sądzie i w urzędzie
Dziedziczenie nieruchomości: prostsze formalności dla nowych właścicieli
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono