Strefa czystego transportu ma ograniczyć wjazd do Warszawy najbardziej zanieczyszczającym powietrze pojazdom. Od 25 stycznia 2023 r. mieszkańcy mogą zapoznać się ze wstępnym projektem strefy. Najbliższe trzy miesiące potrwają konsultacje społeczne z mieszkańcami. Co to oznacza dla mieszkańców?
Do Strefy Czystego Transportu miałby wejść teren ograniczony: aleją Prymasa Tysiąclecia od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową̨ nr 20 przy ul. Czorsztyńskiej; ulicą Wiatraczną; aleją Stanów Zjednoczonych; mostem Łazienkowskim; aleją Armii Ludowej; ulicą Wawelską, ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”. Aby tak się stało, rada m.st. Warszawy musi podjąć uchwałę, której nie podważy wojewoda ani sąd administracyjny.
Czytaj więcej
Nadal nie wiadomo, czy do Krakowa w 2026 r. będzie można wjeżdżać starymi samochodami. Wojewoda małopolski wciąż nie podjął decyzji co do uchwały rajców.
Strefa miałaby zacząć obowiązywać 1 lipca 2026 r. Wjazd do niej byłby możliwy tylko dla diesli spełniających przynajmniej standard emisji Euro 5. W przypadku aut osobowych oznacza to, że musi być ono wyprodukowane w 2010 r. lub nowsze. W przypadku aut ciężarowych mowa o autach produkowanych od 2008 r.
A co gdy jest się mieszkańcem strefy i ma się auto, które nie spełnia kryteriów?