Reklama
Rozwiń
Reklama

Do 9 listopada trzeba posprzątać po kampanii wyborczej

Do 9 listopada komitety wyborcze mają czas na usunięcie materiałów wykorzystywanych w kampanii, po tej dacie sprzątnie je gmina

Publikacja: 24.10.2011 08:22

Do 9 listopada trzeba posprzątać po kampanii wyborczej

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Przepisy kodeksu wyborczego nie pozostawiają wątpliwości ani co do tego, kto za usunięcie plakatów, haseł oraz urządzeń służących agitacji wyborczej odpowiada, ani co do tego, w jakim terminie powinny zostać one usunięte. Obowiązek ten obciąża pełnomocników komitetów wyborczych, a wykonany być powinien w terminie 30 dni po dniu wyborów. W przypadku ostatnich wyborów parlamentarnych upływa on 9 listopada.

Jeśli pełnomocnik w terminie nie posprząta po wyborach, wójt (burmistrz, prezydent miasta) usunie m.in. plakaty, hasła na koszt pełnomocników (art. 110 § 7 kodeksu).

– Pełnomocnik komitetu wyborczego, który nie wykona swojego obowiązku, naraża się na to, że zostanie ukarany grzywną – mówi adwokat Michał Pratkowski. Z odpowiedzialności tej nie zwalnia okoliczność, że do sprzątania po wyborach zobowiązała się inna osoba (np. wynajęta firma), ani że pełnomocnik nie jest w stanie sam usunąć wszystkich plakatów czy haseł. Zadaniem pełnomocnika jest takie zorganizowanie kampanii, aby po jej zakończeniu usunięcie wszystkich materiałów wyborczych było możliwe w terminie – dodaje adwokat.

Maksymalna grzywna za niesprzątnięcie np. plakatów po wyborach to 5 tys. zł.


Reklama
Reklama

Materiały wyborcze np. na ogrodzeniach czy ścianach budynków mogły być umieszczane wyłącznie za zgodą właściciela lub zarządcy takiego obiektu.

– Fakt wyrażenia zgody przez właściciela lub zarządcę nieruchomości na umieszczenie plakatu lub hasła wyborczego na określonym obiekcie nie zwalnia od odpowiedzialności karnej za wykroczenie, jeżeli ich usunięcie z tych urządzeń spowoduje szkody – wyjaśnia adwokat Michał Pratkowski – chyba że powstałe szkody zostaną usunięte.

O odpowiedzialności za szkody spowodowane nieprawidłowo umocowanymi materiałami wyborczymi, jak również za nieuprzątnięcie materiałów wyborczych w terminie mówi art. 495 kodeksu wyborczego.

Zobacz też:

» Samorząd » Ustrój i kompetencje » Wybory i referenda

Przepisy kodeksu wyborczego nie pozostawiają wątpliwości ani co do tego, kto za usunięcie plakatów, haseł oraz urządzeń służących agitacji wyborczej odpowiada, ani co do tego, w jakim terminie powinny zostać one usunięte. Obowiązek ten obciąża pełnomocników komitetów wyborczych, a wykonany być powinien w terminie 30 dni po dniu wyborów. W przypadku ostatnich wyborów parlamentarnych upływa on 9 listopada.

Jeśli pełnomocnik w terminie nie posprząta po wyborach, wójt (burmistrz, prezydent miasta) usunie m.in. plakaty, hasła na koszt pełnomocników (art. 110 § 7 kodeksu).

Reklama
Sądy i trybunały
Karol Nawrocki zablokował nominacje 46 sędziów. Czy prezydent mógł to zrobić?
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Praca, Emerytury i renty
Wiek emerytalny jest, ale brakuje stażu pracy. Czy jest szansa na emeryturę z ZUS?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Prawo rodzinne
Szybki rozwód bez sądu będzie możliwy. Rząd przyjął projekt
Opinie Ekonomiczne
USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama