Projekt ustawy okołobudżetowej na 2012 r. przewiduje, że gminy będą otrzymywać dotację na wypłatę zasiłków stałych oraz na opłacanie składek na ubezpieczenia zdrowotne osób uprawnionych do tych zasiłków. Dotacja ma wynieść 100 proc. kosztów wykonania tych zadań. Nowe przepisy będą miały duży wpływ na finanse samorządów. Czego dotyczy problem?
Zadania własne
Od 1 sierpnia 2009 r. wypłata zasiłków stałych – na mocy ustawy z 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie – stała się obowiązkowym zadaniem własnym gmin. Budżet państwa miał zapewniać środki na nią w takiej samej wysokości, jaką samorządy otrzymywałyby, gdyby zadania te nadal były zlecone. Gwarantował to art. 38 tej ustawy. Wszystko zmieniło wejście w życie 1 stycznia 2010 r. ustawy o finansach publicznych.
Stargard Szczeciński musiał dopłacić 400 tys. zł do zasiłków stałych
– Przepis art. 38 ust. 2 ustawy z 23 stycznia 2009 r. określa, że gminy otrzymują z budżetu państwa dotacje ustalone zgodnie z przyjętymi w budżecie państwa zasadami określania wydatków podobnego rodzaju – mówi Dariusz Atłas, dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów. – W przepisie tym została wyznaczona ogólna zasada przyznawania dotacji, która od 1 stycznia 2010 r. podlega każdorazowo korekcie na podstawie przepisu art. 128 ust. 2 ufp – dodaje.
Krzywdząca interpretacja
Oznacza to, że państwowa dotacja nie może finansować tych zadań w 100 proc., ale maksymalnie w 80 proc. Resztę pokrywają samorządy z własnych budżetów.