Biblioteka publiczna w gminnym domu kultury

Od października wchodzą w życie oczekiwane przez gminy przepisy umożliwiające łączenie bibliotek publicznych z instytucjami kultury

Aktualizacja: 27.09.2012 10:00 Publikacja: 27.09.2012 09:56

Gminy będą mogły łączyć instytucje kultury z bibliotekami publicznymi

Gminy będą mogły łączyć instytucje kultury z bibliotekami publicznymi

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Biblioteka publiczna może  być samodzielną instytucją albo wchodzić w skład innej instytucji kultury, w tym powstałej w wyniku połączenia.

Opinia i zgoda

Aby gmina mogła połączyć swoją bibliotekę np. z domem kultury, muszą zostać spełnione określone w ustawie warunki.

Po pierwsze, połączenie nie może spowodować uszczerbku w wykonywaniu dotychczasowych zadań biblioteki. Po drugie, konieczne jest uzyskanie zgody ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Zgoda ta będzie wydawana po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Bibliotecznej oraz właściwej wojewódzkiej biblioteki publicznej.

Zaznaczyć także trzeba, że przez brak uszczerbku w wykonywaniu dotychczasowych zadań przez bibliotekę rozumieć należy również to, że w połączonej instytucji na stanowiskach bibliotekarskich będą zatrudniani pracownicy spełniający wymagania stawiane bibliotekarzom.

– Domy kultury mają większe możliwości generowania przychodów – mówi Mirosław Obrębski, kierownik Referatu Oświaty, Kultury i Promocji Urzędu Miasta w Olsztynku. – Po połączeniu tej instytucji z biblioteką publiczną część pieniędzy pozyskanych z wynajmu sal czy sprzedaży biletów na koncerty będzie można przeznaczyć także na działalność biblioteczną – dodaje Mirosław Obrębski.

Reklama
Reklama

Procedura

Połączenie może oznaczać także oszczędności.

– Taka instytucja będzie miała jednego dyrektora czy jedną wspólną księgowość – mówi samorządowiec z Olsztynka. – To może być zachęta dla małych gmin wiejskich i miejskich do łączenia.

O planowanym połączeniu biblioteki publicznej z np. gminnym domem kultury gmina ma obowiązek poinformować mieszkańców i uzasadnić swoją decyzję w tej sprawie.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy o bibliotekach informacja ta powinna trafić do publicznej wiadomości co najmniej sześć miesięcy przed dniem wydania aktu o połączeniu biblioteki.

Rozwiązanie takie stanowi lex specialis w stosunku do przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

podstawa prawna: ustawa z 31 sierpnia 2011 r.

Biblioteka publiczna może  być samodzielną instytucją albo wchodzić w skład innej instytucji kultury, w tym powstałej w wyniku połączenia.

Opinia i zgoda

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Praca, Emerytury i renty
Opiekujesz się chorym rodzicem? Sprawdź, kiedy przysługuje zasiłek opiekuńczy
W sądzie i w urzędzie
Czy poświadczony notarialnie odpis wystarczy do wpisu w księdze? Wyrok trzech sędziów SN
Praca, Emerytury i renty
Rząd samodzielnie ustali wysokość minimalnego wynagrodzenia w 2026 roku
Prawo karne
Czy Braun dopuścił się „kłamstwa oświęcimskiego"? Prawnicy nie mają wątpliwości
Praca, Emerytury i renty
Będzie więcej dni wolnych na opiekę nad dzieckiem? Minister odpowiada
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama