Reklama
Rozwiń
Reklama

Biblioteka publiczna w gminnym domu kultury

Od października wchodzą w życie oczekiwane przez gminy przepisy umożliwiające łączenie bibliotek publicznych z instytucjami kultury

Aktualizacja: 27.09.2012 10:00 Publikacja: 27.09.2012 09:56

Gminy będą mogły łączyć instytucje kultury z bibliotekami publicznymi

Gminy będą mogły łączyć instytucje kultury z bibliotekami publicznymi

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz

Biblioteka publiczna może  być samodzielną instytucją albo wchodzić w skład innej instytucji kultury, w tym powstałej w wyniku połączenia.

Opinia i zgoda

Aby gmina mogła połączyć swoją bibliotekę np. z domem kultury, muszą zostać spełnione określone w ustawie warunki.

Po pierwsze, połączenie nie może spowodować uszczerbku w wykonywaniu dotychczasowych zadań biblioteki. Po drugie, konieczne jest uzyskanie zgody ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Zgoda ta będzie wydawana po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Bibliotecznej oraz właściwej wojewódzkiej biblioteki publicznej.

Zaznaczyć także trzeba, że przez brak uszczerbku w wykonywaniu dotychczasowych zadań przez bibliotekę rozumieć należy również to, że w połączonej instytucji na stanowiskach bibliotekarskich będą zatrudniani pracownicy spełniający wymagania stawiane bibliotekarzom.

– Domy kultury mają większe możliwości generowania przychodów – mówi Mirosław Obrębski, kierownik Referatu Oświaty, Kultury i Promocji Urzędu Miasta w Olsztynku. – Po połączeniu tej instytucji z biblioteką publiczną część pieniędzy pozyskanych z wynajmu sal czy sprzedaży biletów na koncerty będzie można przeznaczyć także na działalność biblioteczną – dodaje Mirosław Obrębski.

Reklama
Reklama

Procedura

Połączenie może oznaczać także oszczędności.

– Taka instytucja będzie miała jednego dyrektora czy jedną wspólną księgowość – mówi samorządowiec z Olsztynka. – To może być zachęta dla małych gmin wiejskich i miejskich do łączenia.

O planowanym połączeniu biblioteki publicznej z np. gminnym domem kultury gmina ma obowiązek poinformować mieszkańców i uzasadnić swoją decyzję w tej sprawie.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy o bibliotekach informacja ta powinna trafić do publicznej wiadomości co najmniej sześć miesięcy przed dniem wydania aktu o połączeniu biblioteki.

Rozwiązanie takie stanowi lex specialis w stosunku do przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

podstawa prawna: ustawa z 31 sierpnia 2011 r.

Biblioteka publiczna może  być samodzielną instytucją albo wchodzić w skład innej instytucji kultury, w tym powstałej w wyniku połączenia.

Opinia i zgoda

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama