Mecenasi Traktem Królewskim nie przejadą bez identyfikatorów

Spółka adwokacka nie może uzyskać dokumentów uprawniających do przejazdu Traktem Królewskim ?w Warszawie.

Publikacja: 14.05.2014 09:34

Prezydent Warszawy jako organ zarządzający ruchem ma kompetencje do wydawania zarządzeń w sprawie or

Prezydent Warszawy jako organ zarządzający ruchem ma kompetencje do wydawania zarządzeń w sprawie organizacji ruchu.

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Żurawski BŻ Bartłomiej Żurawski

Nie prowadzi bowiem działalności w tej strefie, lecz w jej sąsiedztwie.

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że prezydent Warszawy miał podstawy do odmowy wydania identyfikatorów, a Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie do oddalenia skargi spółki (sygnatura akt I OSK 2466/12x).

Zabytkowy Trakt Królewski zaczyna się na placu Zamkowym i biegnie Krakowskim Przedmieściem, Nowym Światem i dalej do Wilanowa. Od 2010 r. na tych dwóch ulicach i niektórych przyległych obowiązuje zakaz ruchu. Poruszać się po nich mogą tylko posiadacze specjalnych identyfikatorów TK.

Spółka adwokacka wystąpiła do Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie o wydanie identyfikatorów TK na wjazd na Trakt Królewski dwóch samochodów. Ma siedzibę w bezpośrednim sąsiedztwie Traktu, a przejazd przez strefę wyłączoną z ruchu jest najszybszym i najprostszym sposobem dotarcia do kancelarii – uzasadniła wniosek.

Można było ograniczyć do minimum ruch na Trakcie Królewskim

ZDM odmówił wydania identyfikatorów. Intencją władz miasta jest ograniczenie do minimum ruchu w tej części Warszawy. Dokumenty uprawniające do przejazdu ulicami z zakazem ruchu w obu kierunkach wydawane są wyłącznie użytkownikom pojazdów wymienionych w zarządzeniu prezydenta Warszawy w sprawie regulaminu wydawania i użytkowania identyfikatorów TK uprawniających do wjazdu w strefę objętą zakazem ruchu. Zakaz nie dotyczy mieszkańców tych ulic, komunikacji miejskiej, rowerów, zaopatrzenia i służb państwowych. O identyfikatory mogą się również ubiegać osoby prawne i fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i mające siedzibę lub miejsce wykonywania działalności gospodarczej na terenie strefy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się wydanie identyfikatorów za zgodą dyrektora ZDM. Spółka nie jest jednak w takiej sytuacji, ponieważ do jej siedziby można dojechać inną trasą, nieobjętą zakazem ruchu. Ulica, przy której się znajduje, nie jest wymieniona wśród ulic oznakowanych znakiem B-1 (zakaz ruchu).

W skardze do WSA w Warszawie, a następnie w skardze kasacyjnej do NSA spółka zarzuciła, że przy rozpatrywaniu wniosków zastosowano niejednolite przesłanki, niewymienione w § 3 regulaminu. Wydano też 154 identyfikatory urzędnikom Urzędu m.st. Warszawy, co można uznać za naruszenie konstytucyjnej zasady równości.

Oba sądy uznały zarzuty spółki za nieuzasadnione. Podstawą prawną regulaminu jest prawo o ruchu drogowym i rozporządzenie wykonawcze ministra infrastruktury. Jako organ zarządzający ruchem prezydent Warszawy ma kompetencje do wydawania zarządzeń w sprawie organizacji ruchu. Mógł więc wprowadzić ograniczenia do minimum przejazdów ulicami Traktu oraz zasady wydawania identyfikatorów, jak również odmówić ich spółce, która ma zapewniony dojazd do swojej siedziby bez konieczności przejazdu Traktem Królewskim. Sam fakt, że kancelaria prowadzi działalność w bezpośrednim sąsiedztwie Traktu, nie jest okolicznością, która w świetle § 3 regulaminu uzasadniałaby wydanie identyfikatorów.

Nie prowadzi bowiem działalności w tej strefie, lecz w jej sąsiedztwie.

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że prezydent Warszawy miał podstawy do odmowy wydania identyfikatorów, a Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie do oddalenia skargi spółki (sygnatura akt I OSK 2466/12x).

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo karne
Czy Mieszko R. brał substancje psychoaktywne? Są wyniki badań
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem