Gmina nie zwolni z podatku ciężarówki rolnika

Zakaz wprowadzania zwolnień o charakterze podmiotowo - przedmiotowym w podatkach lokalnych oznacza, że rada gminy może zwolnić z podatku samochody ciężarowe, ale już nie samochody ciężarowe użytkowane przez konkretne podmioty.

Publikacja: 13.09.2014 09:00

Gmina nie zwolni z podatku ciężarówki rolnika

Foto: www.sxc.hu

Rada gminy Zamość zwolniła z podatku od środków transportowych samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton służące wyłącznie do działalności rolniczej, prowadzonej przez podatnika podatku rolnego.

Uchwałę tą uchyliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie (rozstrzygnięcie nadzorcze z 25 lipca 2014 r., sygn. 111/2014), stwierdzając, że podejmując uchwałę tej treści przekroczyła zakres uprawnień wynikających z delegacji ustawowej zawartej w art. 12 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przepis ten upoważnia radę gminy do wprowadzenia innych niż wymienione w ustawie zwolnień przedmiotowych od podatku od środków transportowych.

Tymczasem § 1 uchwały rady gminy Zamość wyraźnie wskazuje podmiot uprawniony do korzystania z tego zwolnienia stanowiąc, że jest nim podatnik podatku rolnego. Oznacza to, że zwolnienie odnosi się wprost do konkretnej grupy podmiotów, a w konsekwencji ma charakter podmiotowy.

W ocenie Kolegium regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie przepis kompetencyjny zawarty w art. 12 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zezwalając radzie gminy wyłącznie na wprowadzanie zwolnień przedmiotowych zabrania jednocześnie wprowadzania innych zwolnień, w tym podmiotowych, czy mieszanych podmiotowo – przedmiotowych.

O braku kompetencji rady gminy do wprowadzania innych niż przedmiotowe zwolnień od podatków lokalnych wypowiadały się wielokrotnie sądy administracyjne.

Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 marca 2012 r. uznał, że skoro gminom wolno stanowić o zwolnieniach z podatku tylko w granicach zezwoleń ustawowych, to w każdym przypadku, gdy bezpośrednio z ustanowionej normy wywieść można, kto podlega zwolnieniu, a nie tylko jaki przedmiot obejmuje zwolnienie, zwolnienie takie ma charakter przedmiotowo – podmiotowy (sygn. II FSK1785/10).

Natomiast w wyroku NSA z 5 kwietnia 2011 r. sąd wyjaśnił, że uprawnienie do stanowienia kategorii podmiotów zwolnionych od podatków przysługuje tylko ustawodawcy, a nie organom stanowiącym gmin. W konsekwencji skoro w ustawach podatkowych znajdują się zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe i przedmiotowo-podmiotowe, czy podmiotowo-przedmiotowe to należy przyjąć, że na gruncie art. 217 Konstytucji RP w zw. z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rada gminy może wprowadzić wyłącznie zwolnienia w tych podatkach o charakterze przedmiotowym, ale nie o charakterze podmiotowym czy przedmiotowo-podmiotowym (sygn. II FSK 1945/09).

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"