Reklama

Gmina nie zwolni z podatku ciężarówki rolnika

Zakaz wprowadzania zwolnień o charakterze podmiotowo - przedmiotowym w podatkach lokalnych oznacza, że rada gminy może zwolnić z podatku samochody ciężarowe, ale już nie samochody ciężarowe użytkowane przez konkretne podmioty.

Publikacja: 13.09.2014 09:00

Gmina nie zwolni z podatku ciężarówki rolnika

Foto: www.sxc.hu

Rada gminy Zamość zwolniła z podatku od środków transportowych samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton służące wyłącznie do działalności rolniczej, prowadzonej przez podatnika podatku rolnego.

Uchwałę tą uchyliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie (rozstrzygnięcie nadzorcze z 25 lipca 2014 r., sygn. 111/2014), stwierdzając, że podejmując uchwałę tej treści przekroczyła zakres uprawnień wynikających z delegacji ustawowej zawartej w art. 12 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przepis ten upoważnia radę gminy do wprowadzenia innych niż wymienione w ustawie zwolnień przedmiotowych od podatku od środków transportowych.

Tymczasem § 1 uchwały rady gminy Zamość wyraźnie wskazuje podmiot uprawniony do korzystania z tego zwolnienia stanowiąc, że jest nim podatnik podatku rolnego. Oznacza to, że zwolnienie odnosi się wprost do konkretnej grupy podmiotów, a w konsekwencji ma charakter podmiotowy.

W ocenie Kolegium regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie przepis kompetencyjny zawarty w art. 12 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zezwalając radzie gminy wyłącznie na wprowadzanie zwolnień przedmiotowych zabrania jednocześnie wprowadzania innych zwolnień, w tym podmiotowych, czy mieszanych podmiotowo – przedmiotowych.

O braku kompetencji rady gminy do wprowadzania innych niż przedmiotowe zwolnień od podatków lokalnych wypowiadały się wielokrotnie sądy administracyjne.

Reklama
Reklama

Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 marca 2012 r. uznał, że skoro gminom wolno stanowić o zwolnieniach z podatku tylko w granicach zezwoleń ustawowych, to w każdym przypadku, gdy bezpośrednio z ustanowionej normy wywieść można, kto podlega zwolnieniu, a nie tylko jaki przedmiot obejmuje zwolnienie, zwolnienie takie ma charakter przedmiotowo – podmiotowy (sygn. II FSK1785/10).

Natomiast w wyroku NSA z 5 kwietnia 2011 r. sąd wyjaśnił, że uprawnienie do stanowienia kategorii podmiotów zwolnionych od podatków przysługuje tylko ustawodawcy, a nie organom stanowiącym gmin. W konsekwencji skoro w ustawach podatkowych znajdują się zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe i przedmiotowo-podmiotowe, czy podmiotowo-przedmiotowe to należy przyjąć, że na gruncie art. 217 Konstytucji RP w zw. z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rada gminy może wprowadzić wyłącznie zwolnienia w tych podatkach o charakterze przedmiotowym, ale nie o charakterze podmiotowym czy przedmiotowo-podmiotowym (sygn. II FSK 1945/09).

Rada gminy Zamość zwolniła z podatku od środków transportowych samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton służące wyłącznie do działalności rolniczej, prowadzonej przez podatnika podatku rolnego.

Uchwałę tą uchyliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie (rozstrzygnięcie nadzorcze z 25 lipca 2014 r., sygn. 111/2014), stwierdzając, że podejmując uchwałę tej treści przekroczyła zakres uprawnień wynikających z delegacji ustawowej zawartej w art. 12 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przepis ten upoważnia radę gminy do wprowadzenia innych niż wymienione w ustawie zwolnień przedmiotowych od podatku od środków transportowych.

Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Wyrok TSUE to nie jest opcja atomowa, ale chaos w sądach i tak spotęguje
Reklama
Reklama