Rada gminy Zamość zwolniła z podatku od środków transportowych samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton służące wyłącznie do działalności rolniczej, prowadzonej przez podatnika podatku rolnego.
Uchwałę tą uchyliła Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie (rozstrzygnięcie nadzorcze z 25 lipca 2014 r., sygn. 111/2014), stwierdzając, że podejmując uchwałę tej treści przekroczyła zakres uprawnień wynikających z delegacji ustawowej zawartej w art. 12 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Przepis ten upoważnia radę gminy do wprowadzenia innych niż wymienione w ustawie zwolnień przedmiotowych od podatku od środków transportowych.
Tymczasem § 1 uchwały rady gminy Zamość wyraźnie wskazuje podmiot uprawniony do korzystania z tego zwolnienia stanowiąc, że jest nim podatnik podatku rolnego. Oznacza to, że zwolnienie odnosi się wprost do konkretnej grupy podmiotów, a w konsekwencji ma charakter podmiotowy.
W ocenie Kolegium regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie przepis kompetencyjny zawarty w art. 12 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zezwalając radzie gminy wyłącznie na wprowadzanie zwolnień przedmiotowych zabrania jednocześnie wprowadzania innych zwolnień, w tym podmiotowych, czy mieszanych podmiotowo – przedmiotowych.
O braku kompetencji rady gminy do wprowadzania innych niż przedmiotowe zwolnień od podatków lokalnych wypowiadały się wielokrotnie sądy administracyjne.