ePUAP: Gmina musi zapewnić sprawność e-skrzynki

Obowiązkiem organu, ?a nie obywatela, jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania e-skrzynki odbiorczej w gminie.

Publikacja: 03.11.2014 07:36

ePUAP: Gmina musi zapewnić sprawność e-skrzynki

Foto: www.sxc.hu

Elektroniczna komunikacja z administracją państwową i samorządową staje się codziennością w naszym kraju. Okazuje się jednak, że nie wszyscy oswoili się z informatyzacją w swoich urzędach. Świadczy o tym sprawa, którą niedawno zajmował się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

Sprawa dotyczyła jednego z mieszkańców, który w czerwcu 2014 r. wystąpił do burmistrza za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Chodziło o udostępnienie informacji publicznej poprzez przesłanie pocztą elektroniczną kilku dokumentów.

Mężczyzna odpowiedzi się nie doczekał i dlatego sprawa trafiła na wokandę sądu administracyjnego.

Burmistrz bronił się przed zarzutem bezczynności. Tłumaczył, że fakt otrzymania przez skarżącego urzędowego potwierdzenia odbioru, tzw. UPO, potwierdza tylko przesłanie dokumentu przez aplikację do elektronicznej skrzynki podawczej urzędu. Dokument UPO jest generowany automatycznie.

Organ podkreślał, że elektroniczna skrzynka podawcza jest na bieżąco obsługiwana przez pracowników. Tymczasem ani w dacie wpłynięcia wniosku, ani po przejrzeniu zawartości skrzynki pracownicy nie zauważyli korespondencji. Potem okazało się, że brak pism skarżącego ma związek z nową wersją platformy ePUAP. Modyfikacje te wprowadza Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. A informacja o ostatniej aktualizacji nie dotarła do organu. Burmistrz podkreślił też, że sprawa obywatela została już załatwiona.

Sąd umorzył postępowanie, ale potwierdził, że była to bezczynność z rażącym naruszeniem prawa. Sędziowie zauważyli, że od wpłynięcia wniosku do udostępnienia żądanej informacji upłynęły prawie dwa miesiące. Tymczasem ustawa nakazuje rozpoznać taki wniosek w ciągu 14 dni.

Sąd nie dał się przekonać, że wszystkiemu winien był wadliwy system. Podkreślił, że skarżący dysponuje UPO, z którego jednoznacznie wynika, iż wniosek został doręczony do urzędu w czerwcu 2014 r. Wystąpienie nieprawidłowości w działaniu platformy nie może prowadzić do uznania, że wniosek wpłynął w innym dniu.

Poznański WSA nie miał wątpliwości, że to obowiązkiem organu, a nie obywatela, jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania skrzynki odbiorczej. Wygenerowanie UPO jest potwierdzeniem skuteczności doręczenia korespondencji. Dalsze jej losy obciążają urząd, a nie obywatela – konkludował WSA.

Wyrok nie jest prawomocny.

sygnatura akt: IV SAB/Po 58/14

Elektroniczna komunikacja z administracją państwową i samorządową staje się codziennością w naszym kraju. Okazuje się jednak, że nie wszyscy oswoili się z informatyzacją w swoich urzędach. Świadczy o tym sprawa, którą niedawno zajmował się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

Sprawa dotyczyła jednego z mieszkańców, który w czerwcu 2014 r. wystąpił do burmistrza za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Chodziło o udostępnienie informacji publicznej poprzez przesłanie pocztą elektroniczną kilku dokumentów.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów