Reklama

ePUAP: Gmina musi zapewnić sprawność e-skrzynki

Obowiązkiem organu, ?a nie obywatela, jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania e-skrzynki odbiorczej w gminie.

Publikacja: 03.11.2014 07:36

ePUAP: Gmina musi zapewnić sprawność e-skrzynki

Foto: www.sxc.hu

Elektroniczna komunikacja z administracją państwową i samorządową staje się codziennością w naszym kraju. Okazuje się jednak, że nie wszyscy oswoili się z informatyzacją w swoich urzędach. Świadczy o tym sprawa, którą niedawno zajmował się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

Sprawa dotyczyła jednego z mieszkańców, który w czerwcu 2014 r. wystąpił do burmistrza za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Chodziło o udostępnienie informacji publicznej poprzez przesłanie pocztą elektroniczną kilku dokumentów.

Mężczyzna odpowiedzi się nie doczekał i dlatego sprawa trafiła na wokandę sądu administracyjnego.

Burmistrz bronił się przed zarzutem bezczynności. Tłumaczył, że fakt otrzymania przez skarżącego urzędowego potwierdzenia odbioru, tzw. UPO, potwierdza tylko przesłanie dokumentu przez aplikację do elektronicznej skrzynki podawczej urzędu. Dokument UPO jest generowany automatycznie.

Organ podkreślał, że elektroniczna skrzynka podawcza jest na bieżąco obsługiwana przez pracowników. Tymczasem ani w dacie wpłynięcia wniosku, ani po przejrzeniu zawartości skrzynki pracownicy nie zauważyli korespondencji. Potem okazało się, że brak pism skarżącego ma związek z nową wersją platformy ePUAP. Modyfikacje te wprowadza Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. A informacja o ostatniej aktualizacji nie dotarła do organu. Burmistrz podkreślił też, że sprawa obywatela została już załatwiona.

Reklama
Reklama

Sąd umorzył postępowanie, ale potwierdził, że była to bezczynność z rażącym naruszeniem prawa. Sędziowie zauważyli, że od wpłynięcia wniosku do udostępnienia żądanej informacji upłynęły prawie dwa miesiące. Tymczasem ustawa nakazuje rozpoznać taki wniosek w ciągu 14 dni.

Sąd nie dał się przekonać, że wszystkiemu winien był wadliwy system. Podkreślił, że skarżący dysponuje UPO, z którego jednoznacznie wynika, iż wniosek został doręczony do urzędu w czerwcu 2014 r. Wystąpienie nieprawidłowości w działaniu platformy nie może prowadzić do uznania, że wniosek wpłynął w innym dniu.

Poznański WSA nie miał wątpliwości, że to obowiązkiem organu, a nie obywatela, jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania skrzynki odbiorczej. Wygenerowanie UPO jest potwierdzeniem skuteczności doręczenia korespondencji. Dalsze jej losy obciążają urząd, a nie obywatela – konkludował WSA.

Wyrok nie jest prawomocny.

sygnatura akt: IV SAB/Po 58/14

Elektroniczna komunikacja z administracją państwową i samorządową staje się codziennością w naszym kraju. Okazuje się jednak, że nie wszyscy oswoili się z informatyzacją w swoich urzędach. Świadczy o tym sprawa, którą niedawno zajmował się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

Sprawa dotyczyła jednego z mieszkańców, który w czerwcu 2014 r. wystąpił do burmistrza za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Chodziło o udostępnienie informacji publicznej poprzez przesłanie pocztą elektroniczną kilku dokumentów.

Reklama
Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Samorząd
Na te zmiany czekają gminy i inwestorzy. Teraz ruch prezydenta
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Nieruchomości
Tomasz Lewandowski: Rząd chce oczyścić atmosferę wokół spółdzielni mieszkaniowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama