Pracownik jest zatrudniony w urzędzie pracy od 1 stycznia 2012 r. Wcześniej pobierał zasiłek z urzędu pracy. Zanim zaczął pobierać zasiłek, przez 5 lat pracował w prywatnej firmie na podstawie umowy o pracę. Temu pracownikowi należy się dodatek stażowy w wysokości 6 proc. Zaliczamy bowiem rok pracy w urzędzie gminy (styczeń 2012 – styczeń 2013), 5 lat w firmie prywatnej, wliczeniu podlega również okres pobierania zasiłku. Wszystkie okresy zostają wliczone do ogólnego stażu pracy pracownika.
Inaczej byłoby, gdyby pracownik w prywatnej firmie wykonywał swoje obowiązki np. na podstawie umowy- -zlecenia. Takiego czasu pracy nie wlicza się do okresu, który uprawnia do dodatku.
Pracownicy samorządowi
Pracownicy urzędów gmin, starostw powiatowych i innych jednostek administracji samorządowej obok wynagrodzenia zasadniczego i dodatku stażowego mogą otrzymać: dodatek funkcyjny, dodatek specjalny oraz inne dodatki przyznane przez pracodawcę.
Zgodnie z ustawą z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych dodatek specjalny oraz dodatek funkcyjny pozostają w gestii pracodawcy. To pracodawca w regulaminie wynagradzania danej jednostki decyduje, na jakich zasadach i czy w ogóle będą przyznawane dodatki. Określa też ich wysokość.
Przykład
Pracownik zatrudniony w urzędzie gminy w miejscowości X na stanowisku audytora wewnętrznego otrzymuje dodatek funkcyjny w wysokości 30 proc. miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Z kolei audytor wewnętrzny zatrudniony w urzędzie gminy w miejscowości Y takiego dodatku nie otrzymuje. Jest to zgodne z prawem, ponieważ ustawa o pracownikach samorządowych przewiduje jedynie możliwość przyznania takiego dodatku pracownikom. Natomiast o tym, czy przyznać taki dodatek, decyduje kierownik jednostki. Określa też, na jakim stanowisku będzie przysługiwał i w jakiej wysokości.