Pracownik zatrudniony na stanowisku zastępcy burmistrza został odwołany w okresie swojej usprawiedliwionej nieobecności w pracy (choroba potwierdzona zaświadczeniem lekarskim). Odwołanie ze stanowiska zastępcy burmistrza jest równoznaczne z wypowiedzeniem jego umowy o pracę lub rozwiązaniem tej umowy bez wypowiedzenia. Bieg wypowiedzenia rozpocznie się jednak dopiero po upływie okresu jego usprawiedliwionej nieobecności ?w pracy. Gdyby taka nieobecność trwała dłużej niż okres przewidziany ?w art. 53 § 1 i 2 k.p. (czyli przy zatrudnieniu u danego pracodawcy co najmniej przez sześć miesięcy, dłużej niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i zasiłku oraz świadczenia rehabilitacyjnego przez pierwsze trzy miesiące), dopuszczalne byłoby rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia.
Rodzaje umów o pracę
Z pozostałymi pracownikami samorządowymi, którzy z uwagi na swoje stanowisko nie są zatrudniani na podstawie wyboru lub powołania, zawiera się umowy o pracę. W art. 16 u.p.s. przewidziano, że umowny stosunek pracy nawiązuje się na czas nieokreślony lub na czas określony. Jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa podwładnego w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, pracodawca może w tym celu zatrudnić inną osobę na podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący czas tej nieobecności (tzw. umowa na zastępstwo).
U.p.s. nie przewiduje zatrudniania pracowników samorządowych na okres próbny. Ustawodawca zastrzegł jednak, że w przypadku osób podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, umowę o pracę zawiera się na czas określony nie dłuższy niż sześć miesięcy, z możliwością wcześniejszego rozwiązania stosunku pracy za dwutygodniowym wypowiedzeniem. Przez osobę podejmującą po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym rozumie się osobę, która nie była wcześniej zatrudniona w jednostkach samorządu terytorialnego na czas nieokreślony albo na czas określony dłuższy niż sześć miesięcy i nie odbyła służby przygotowawczej zakończonej zdaniem egzaminu z wynikiem pozytywnym (por. wyjaśnienia zawarte w piśmie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z 6 sierpnia 2009 r., nr BMK-0660-e:1693/2009/PO). Są to regulacje szczególne w stosunku do tych zawartych w k.p.
Przykład:
W urzędzie gminy są zatrudnieni m.in.: pracownik na zastępstwo za podwładną przebywającą na rocznym urlopie wychowawczym, osoba, która podjęła po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym, a także pracownik obsługi zatrudniony na podstawie kolejnej umowy na czas określony. W przypadku gdyby pracodawca chciał wypowiedzieć im te umowy, powinien pamiętać ?o następujących zasadach.
Na podstawie art. 331 k.p. okres wypowiedzenia umowy na zastępstwo wynosi trzy dni robocze. Przez dni robocze należy rozumieć wszystkie dni, które nie są niedzielami i świętami ustawowo uznanymi za dni wolne od pracy (por. m.in. wyjaśnienia zawarte ?w piśmie Głównego Inspektoratu Pracy z 1 marca 2010 r., nr GPP-517-4560-14-1/10/PE/RP).
Z osobą, która podjęła po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym, można rozwiązać umowę za dwutygodniowym wypowiedzeniem, na podstawie art. 16 ust. 2 u.p.ż.
Natomiast w przypadku pracownika obsługi, zatrudnionego na podstawie kolejnej umowy na czas określony, trzeba pamiętać o art. 33 k.p. Zgodnie z tym przepisem przy zawieraniu umowy o pracę na czas określony dłuższy niż sześć miesięcy strony mogą przewidzieć dopuszczalność wcześniejszego rozwiązania tej umowy za dwutygodniowym wypowiedzeniem. Jeżeli umowa została zawarta na okres do sześciu miesięcy lub nie przewidziano w niej możliwości wypowiedzenia, pracodawca nie będzie mógł skorzystać z takiego uprawnienia. Pomimo niespełnienia tych warunków, wypowiedzenie byłoby dopuszczalne w razie zwolnienia pracownika na podstawie ustawy ?z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy ?z przyczyn niedotyczących pracowników (por. art. 5 ust. 7 tej ustawy, a także art. 411 § 2 k.p.). Należy również pamiętać, że zgodnie ?z art. 251 k.p. zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w skutkach prawnych ?z zawarciem umowy na czas nieokreślony, jeżeli poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę na czas określony na następujące po sobie okresy, a przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a nawiązaniem kolejnej umowy nie przekroczyła miesiąca. W takim przypadku wypowiedzenie umowy przez pracodawcę podlegałoby rygorom wymaganym przy umowach na czas nieokreślony.
W art. 17 u.p.s. zastrzeżono, że zatrudnienie podwładnych na stanowiskach doradców i asystentów następuje na czas pełnienia funkcji przez odpowiednio wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę lub marszałka. Wcześniejsze rozwiązanie umowy z doradcą lub asystentem może być dokonane za dwutygodniowym wypowiedzeniem. Przyjmuje się, że do takich umów nie ma zastosowania art. 251 k.p.
Przy zwalnianiu pracowników samorządowych pracodawca musi pamiętać o przestrzeganiu ograniczeń przewidzianych w k.p., dotyczących m.in. ochrony kobiet w ciąży.
Przykład:
Pracownica samorządowa, zatrudniona na czas określony, zaszła w ciążę. W takim przypadku, na podstawie art. 177 § 3 k.p., zawarta z nią umowa o pracę, która uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, przedłużona jest do dnia porodu. Zasadą jest również, że pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę w okresie ciąży podwładnej (art. 177 § 1 k.p.).
Dodatkowe świadczenia
Na podstawie art. 38 u.p.s. w razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy pracownikowi samorządowemu należy się jednorazowa odprawa w wysokości:
- po 10 latach pracy – dwumiesięcznego wynagrodzenia,
- po 15 latach pracy – trzymiesięcznego wynagrodzenia oraz
- po 20 latach pracy – sześciomiesięcznego wynagrodzenia.
Do okresów pracy uprawniających do takiej odprawy wlicza się nie tylko pracę w urzędzie, ale wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
Przejście na emeryturę lub rentę może także wiązać się ze wcześniejszą wypłatą nagrody jubileuszowej. W razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy lub emeryturę pracownikowi samorządowemu, któremu do nabycia prawa do nagrody jubileuszowej brakuje mniej niż 12 miesięcy, licząc od dnia rozwiązania stosunku pracy, wypłaca się tę nagrodę w dniu rozwiązania stosunku pracy.
W sytuacji zwalniania podwładnych na podstawie ustawy z ?13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników trzeba wypłacić im odprawę przewidzianą w tej ustawie.
Rozwiązanie stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego może natomiast spowodować zmniejszenie lub brak wypłaty tzw. trzynastki za ten okres. Zgodnie z ustawą z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej zasadą jest bowiem, że pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do trzynastki w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu, pod warunkiem że okres ten wynosi co najmniej sześć miesięcy.
podstawa prawna: art. 2–43 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.)
podstawa prawna: art. 30–67, art. 68–75, art. 177 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn. DzU z 1998 r. nr 21, poz. 98 ze zm.)
podstawa prawna: art. 1–10 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz. 844 ze zm.)
podstawa prawna: art. 1–5 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 1144 ze zm.)
podstawa prawna: rozporządzenie Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 1050 ze zm.)