Rz: W obiegowej opinii praca urzędnika kojarzy się często ze stabilizacją, ale także z rutyną, uniformizacją czy mało twórczymi zadaniami. Czy w związku z tym pracownik administracji publicznej należy do grupy szczególnie narażonej na wypalenie zawodowe? Czym ono jest i jak się objawia?
Mirosław Słowikowski: Często czytam i słyszę wypowiedzi, które sugerują, że praca urzędnika jest szczególnie wypalająca. Będąc wykładowcą i trenerem, pracuję zarówno z przedstawicielami biznesu, jak i urzędnikami. I przyznam szczerze, że nie zauważam takiej korelacji. Przekonanie, że w biznesie środowisko pracy jest bardziej dynamiczne i ciekawsze, nie zawsze jest prawdziwe. Zmiany, które zaszły w urzędach w ostatnim dziesięcioleciu, są widoczne. Nadal problemem są jednak zarobki, zamrożone od wielu lat. Jest to powodem frustracji urzędników, ponieważ stawia się im wymagania porównywalne do tych w biznesie, a czasem nawet wyższe. Łatwo zatem pomylić wypalenie z frustracją. Jest jeden czynnik, który bez względu na miejsce zatrudnienia wpływa wypalająco: zbyt długi okres pracy na jednym stanowisku, wykonywanie tych samych obowiązków. Wypalający się pracownik to taki, którego praca zaczyna nużyć, kojarzy się z przymusem, od którego nie ma odwrotu. Biznes stara się o większą rotację, tak by pracownik wykonywał różnorodne zadania.
Jak skutecznie walczyć z wypaleniem zawodowym?
Trudno w kilku zdaniach odpowiedzieć na to pytanie, gdyż często wypalenie zawodowe łączy się z kryzysami osobistymi. Kiedy praca nie sprawia najmniejszej satysfakcji, niszczy chęci do zmian i działania. Bardzo często taka sytuacja wpływa na życie osobiste i ogólną frustrację. W mojej opinii należy poszukać nieco głębiej przyczyn wypalenia. Nawet jeśli osiem godzin w pracy wywołuje zmęczenie, nadmierny stres i przeciąża organizm, to drobna reorganizacja tego, co następuje po tych ośmiu godzinach, jest pierwszym krokiem do odbudowy chęci do działania. Zamiast działać proaktywnie, często wolimy przybrać pozycję ofiary. Wytłumaczeń przed samym sobą mamy wiele. Obowiązki domowe, dzieci, pranie, sprzątanie oraz słowa „muszę" i „powinienem" dominują życie. Nie umiemy wykorzystać czasu, zarówno w pracy, jak i w domu.
Jest pan twórcą narzędzia diagnostycznego Smart9 Self Diagnostics, badania indywidualnego stylu zarządzania sobą. Na czym ono polega i jaka może być jego rola w administracji i biznesie?