Trybunał zbada układy w służbie cywilnej

Ewa Kędzior | Członkowie korpusu służby cywilnej posiadają nie tylko status urzędniczy, ale także pracowniczy, i powinni mieć zagwarantowane uprawnienia w zakresie zawierania układów zbiorowych pracy.

Publikacja: 27.10.2015 05:10

Trybunał zbada układy w służbie cywilnej

Foto: 123RF

Rz: Polskie prawo zabrania zwierania układów zbiorowych pracy przez wszystkich członków korpusu służby cywilnej. Czy zatrudnionym w urzędniczym korpusie są one w ogóle potrzebne?

Ewa Kędzior:

Tak. Zatrudnieni w urzędach mogliby dzięki nim wynegocjować lepsze warunki, np. przyznawania nagród. Teraz pracownicy urzędów nie mają wpływu na zasady ich przydzielania. Układ to nic innego jak porozumienie zawierane między pracodawcą a związkiem zawodowym. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że układy zbiorowe pracy w służbie cywilnej nie będą mogły zawierać wszystkich spraw regulowanych przez układy zawierane przez zwykłych pracowników.

W niektórych urzędach pracownicy zawierali takie układy, niestety, uznano, że nie mieli do tego prawa. Było tak w regionalnych zarządach gospodarki wodnej. W układzie próbowano tam uregulować zasady przyznawania premii, tzw. jubileuszówki, czyli świadczenia za wysługę lat, oraz bardziej korzystne niż przepisy ogólnie obowiązujące  zasady wypłacania świadczenia chorobowego.

Dlaczego układy zbiorowe pracy w służbie cywilnej nie mogą regulować wszystkich spraw tak jak układy zawierane przez zwykłych pracowników?

Dla służby cywilnej pole negocjacyjne takiego układu jest znacznie ograniczone ze względu na to, że część postanowień dotyczących warunków pracy pracowników służby cywilnej jest zawarta w przepisach rangi ustawowej. Na przykład główne warunki płacy  korpusu służby cywilnej określają przepisy ustawy o służbie cywilnej. Natomiast ograniczenia środków finansowych na wynagrodzenia wynikają z ustawy budżetowej.

Dlaczego „Solidarność" uważa, że wyłączenie członków korpusu służby cywilnej z możliwości zawierania układów jest niekonstytucyjne?

Bo dotyczy ono wszystkich członków korpusu. Konwencja Międzynarodowej Organizacji Pracy nr 151 pozwala wprawdzie na wyłączenie spod możliwości rokowań pracowników administracji, ale tylko  tych na wysokich stanowiskach urzędniczych.  Nie można przecież stwierdzić, że wszyscy członkowie korpusu służby cywilnej to takie osoby. Na pewno nie ci zatrudnieni na podstawie umowy o pracę. Spod możliwości rokowań można by natomiast wyłączyć urzędników mianowanych.

Kwestionowany przez nas art. 239 § 3 pkt 1 k.p. wprowadza więc szersze ograniczenie swobody układowej, niż przewidują to umowy międzynarodowe, przy jednoczesnym braku zapewnienia innej metody pozwalającej na uczestnictwo pracowników służby cywilnej w ustalaniu ich warunków pracy i płacy. Członkowie korpusu służby cywilnej posiadają nie tylko status urzędniczy, ale także pracowniczy, i powinni mieć zagwarantowane uprawnienia w zakresie zawierania układów zbiorowych pracy.

Również Prokuratura Generalna stoi na stanowisku, że przepis kodeksu pracy może być niekonstytucyjny.

Cieszy nas ta opinia, ale na rozstrzygnięcie sprawy trzeba poczekać. Oczywiście uważamy, że mamy mocne argumenty. Zobaczymy, jak odniesie się do tego Trybunał. Rozprawa została wyznaczona na 17 listopada.

—rozmawiała Katarzyna Wójcik

Ewa Kędzior pracuje w zespole prawnym Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność"

Rz: Polskie prawo zabrania zwierania układów zbiorowych pracy przez wszystkich członków korpusu służby cywilnej. Czy zatrudnionym w urzędniczym korpusie są one w ogóle potrzebne?

Ewa Kędzior:

Pozostało 93% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Nieruchomości
Ministerstwo Rozwoju przekazało ważną wiadomość ws. ogródków działkowych
Prawo w Polsce
Sąd ukarał Klaudię El Dursi za szalony rajd po autostradzie A2
Nieruchomości
Sąsiad buduje ogrodzenie i chce zwrotu połowy kosztów? Przepisy są jasne