Jakich formalności dopełnić przed imprezą masową

Zezwolenie lub jego odmowę organ wydaje co najmniej siedem dni przed planowanym terminem imprezy masowej. A kopię takiej decyzji przekazuje, nie później niż w terminie trzech dni komendantowi powiatowemu Policji oraz wojewodzie.

Aktualizacja: 10.07.2016 09:22 Publikacja: 10.07.2016 08:41

Jakich formalności dopełnić przed imprezą masową

Foto: 123RF

Organem wydającym zezwolenie na imprezę masową jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce jej przeprowadzenia – art. 24 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (dalej u.b.i.m.). Zezwolenie jest wydawane na wniosek organizatora imprezy, którym może być osoba prawna, osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (art. 3 pkt. 9 u.b.i.m.).

Możliwe jest zorganizowanie imprezy masowej przez kilku organizatorów. Gdyby bowiem ustawodawca wykluczał przeprowadzenia takiej imprezy przez kilka podmiotów, to dałby temu wyraz w przepisach u.b.i.m. (tak WSA w Poznaniu z 8 kwietnia 2009 r. sygn. IV SA/Po 524/08). Postępowanie w sprawie wydania zezwolenia prowadzi się zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.), jeżeli przepisy u.b.i.m. nie stanowią inaczej (art. 4 u.b.i.m.).

Obowiązki organizatora

Organizator imprezy masowej powinien wystąpić do wójta z wnioskiem o wydanie zezwolenia na jej przeprowadzenie nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia (art. 25 u.b.i.m.). Termin ten może jednak zostać skrócony do 14 dni w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy potrzeba organizacji imprezy wynika z nagłych przyczyn oraz jeżeli charakter imprezy odpowiada przeznaczeniu obiektu określonemu w projekcie budowlanym tego obiektu. W przepisach nie określono wzoru wniosku o wydanie zezwolenia, ale niektóre urzędy publikują takie wzory na swoich stronach internetowych (por. np. https://www.um.warszawa.pl lub http://bip.poznan.pl).

W terminie do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, organizator imprezy masowej musi także:

- zwrócić się do właściwych miejscowo: komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji i komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wydanie opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz o przewidywanych zagrożeniach,

- powiadomić właściwego miejscowo: komendanta oddziału Straży Granicznej – w przypadku przeprowadzania imprezy w strefie nadgranicznej oraz komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej - w razie przeprowadzania imprezy na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.

Zasadą jest, że właściwi miejscowo: komendant powiatowy Policji, komendant powiatowy Państwowej Straży Pożarnej, dysponent zespołów ratownictwa medycznego i państwowy inspektor sanitarny mają obowiązek wydać wskazane wyżej opinie w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o ich wydanie. W sytuacji, gdy termin na złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej jest skrócony z 30 do 14 dni, wydanie opinii powinno nastąpić w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wniosku. Do opinii tych nie ma zastosowania art. 106 k.p.a. W omawianym przypadku to nie organ właściwy w sprawie wydania zezwolenia występuje o zajęcie stanowiska przez inny organ, ale strona ma obowiązek uzyskania stanowiska innego organu. Wskazane wyżej opinie zachowują ważność przez sześć miesięcy od dnia ich wydania.

Wymagane załączniki

Do wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej organizator powinien dołączyć:

- program i regulamin imprezy, wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom imprezy,

- regulamin obiektu (terenu), wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom imprezy,

- pisemną instrukcję określającą zadania służby porządkowej i służby informacyjnej,

- informację o warunkach łączności między podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy,

- graficzny plan obiektu (terenu), na którym ma być przeprowadzona impreza, wraz z jego opisem, zawierający:

– oznaczenie dróg dojścia i rozchodzenia się osób uczestniczących w imprezie, dróg ewakuacyjnych i dróg dojazdowych dla pojazdów służb ratowniczych i Policji,

– oznaczenie punktów pomocy medycznej, punktów czerpalnych wody do celów przeciwpożarowych oraz punktów informacyjnych,

– oznaczenie lokalizacji hydrantów przeciwpożarowych, zaworów, przyłączy wody, gazu i energii elektrycznej oraz innych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników obiektu lub terenu,

– informacje o rozmieszczeniu służb porządkowych oraz służb informacyjnych, rozmieszczeniu osób uczestniczących w imprezie i ewentualnym rozdzieleniu ich według sektorów oraz o rozmieszczeniu punktów gastronomicznych i sanitariatów, a także

– oznaczenie sektorów, na których podczas meczu piłki nożnej zostaną udostępnione miejsca stojące – jeżeli organizator zamierza udostępnić uczestnikom miejsca stojące,

- instrukcję postępowania w razie powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 13 sierpnia 2009 r. w sprawie zakresu takiej instrukcji),

- terminarz rozgrywek meczów piłki nożnej lub terminarz innych imprez masowych - w przypadku imprez masowych organizowanych cyklicznie,

- informację o:

– liczbie miejsc dla osób na imprezie, a jeżeli organizator zamierza udostępnić na meczu piłki nożnej miejsca stojące – również liczbie miejsc stojących,

– przewidywanych zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku publicznego, a także

– liczbie, organizacji, oznakowaniu, wyposażeniu i sposobie rozmieszczenia służby porządkowej oraz służby informacyjnej,

- informację o osobie wyznaczonej na kierownika do spraw bezpieczeństwa, w tym jej dane obejmujące: imię, nazwisko, numer PESEL - o ile został nadany, numer i datę wydania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia dla kierowników do spraw bezpieczeństwa imprez masowych, a w przypadku imprezy masowej podwyższonego ryzyka dodatkowo numer wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej,

- informację o sposobie zapewnienia identyfikacji osób biorących udział w imprezie masowej - w przypadku meczu piłki nożnej lub imprezy masowej podwyższonego ryzyka,

- informację o zainstalowanych urządzeniach rejestrujących obraz i dźwięk (art. 11 u.b.i.m.),

- informację o powiadomieniu właściwego miejscowo: komendanta oddziału Straży Granicznej lub komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej - w razie przeprowadzania imprezy w strefie nadgranicznej lub na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej,

- harmonogram udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom imprezy oraz harmonogram opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu, jeżeli regulamin imprezy przewiduje zmienną liczbę osób w czasie jej trwania,

- informację o miejscach i czasie, w których będą sprzedawane, podawane lub spożywane napoje alkoholowe (art. 8a u.b.i.m.).

Opinie właściwych miejscowo: komendanta powiatowego Policji, komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego, a także instrukcję postępowania w razie powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy organizator dołącza do wniosku o wydanie zezwolenia niezwłocznie, nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia imprezy. W razie skrócenia terminu na złożenie wniosku o wydanie zezwolenia z 30 do 14 dni, wymienione wyżej opinie i instrukcję organizator powinien dołączyć do wniosku niezwłocznie.

Przykład:

Z opinii właściwego miejscowo komendanta powiatowego Policji wynika, że dana impreza powinna zostać zakwalifikowana jako impreza masowa podwyższonego ryzyka (patrz definicje). W takim przypadku organizator może dołączyć do dokumentacji wniosek o zezwolenie na zapewnienie przez niego na tej imprezie mniejszej liczebności służby porządkowej i informacyjnej niż określona w art. 6 ust. 2 pkt 2 u.b.i.m. Zgodnie z tym przepisem w przypadku imprezy masowej podwyższonego ryzyka wymaganych jest co najmniej 15 członków służb: porządkowej i informacyjnej na 200 osób, które mogą być obecne na imprezie, oraz co najmniej dwóch członków służb: porządkowej lub informacyjnej na każde następne 100 osób, przy czym nie mniej niż 50 proc. ogólnej liczby członków służb powinni stanowić członkowie służby porządkowej. Natomiast, w myśl art. 6 ust. 2 pkt 1 u.b.i.m., na imprezie niebędącej imprezą masową podwyższonego ryzyka wymaganych jest co najmniej 10 członków służb: porządkowej i informacyjnej na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie, oraz co najmniej 1 członek służby porządkowej lub służby informacyjnej na każde następne 100 osób, przy czym nie mniej niż 20 proc. ogólnej liczby członków służb powinni stanowić członkowie służby porządkowej. W razie złożenia wskazanego wyżej wniosku, organ właściwy w sprawie zezwolenia, biorąc pod uwagę przewidywane zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, po konsultacji z właściwym miejscowo komendantem powiatowym Policji, może w zezwoleniu uwzględnić taki wniosek i zezwolić organizatorowi na zapewnienie mniejszej liczebności służby porządkowej i informacyjnej niż przewidziana dla imprezy masowej podwyższonego ryzyka. Liczba służb informacyjnych nie może być jednak niższa niż określona zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 1 u.b.i.m. (dla imprezy niebędącej imprezą podwyższonego ryzyka), a liczba służb porządkowych powinna być zwiększona przynajmniej o 200 proc. w stosunku do liczby określanej zgodnie z tym przepisem.

W sytuacji, gdy właściciel, posiadacz, użytkownik obiektu lub zarządzający obiektem, na terenie którego ma być przeprowadzona impreza, rozpoczął jego użytkowanie zgodnie z przepisami prawa budowlanego, a charakter imprezy jest zgodny z przeznaczeniem obiektu, organizator dołącza do wniosku o wydanie zezwolenia ważne opinie właściwych miejscowo: komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej i państwowego inspektora sanitarnego (art. 26 ust. 3 u.b.i.m.).

Opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej wynosi 82 zł. Obowiązek wniesienia takiej opłaty powstaje z chwilą złożenia wniosku, a dowód jej uregulowania powinien stanowić załącznik do wniosku.

Dodatkowe dokumenty

W myśl art. 27 u.b.i.m. organ właściwy w sprawie wydania zezwolenia może zażądać od organizatora imprezy dodatkowej dokumentacji w postaci:

- kopii aktualnych protokołów z kontroli obiektu budowlanego (zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane),

- dokumentu poświadczającego spełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone osobom uczestniczącym w imprezie (zgodnie z art. 53 u.b.i.m. taki obowiązek istnieje w przypadku imprezy, na którą wstęp jest odpłatny i powinien zostać spełniony zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych), a także

- pisemnej zgody na przeprowadzenie imprezy masowej, wydanej przez kierownika jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, parku narodowego lub krajobrazowego – w razie przeprowadzania imprezy na terenach będących w zarządzie tej jednostki.

Przykład:

Impreza masowa ma zostać zorganizowana w prywatnym lesie. Zgodnie z art. 3 ustawy o lasach lasem w rozumieniu tej ustawy jest grunt:

- zwartej powierzchni co najmniej 0,10 ha, pokryty roślinnością leśną (uprawami leśnymi) - drzewami i krzewami oraz runem leśnym - lub przejściowo jej pozbawiony, przeznaczony do produkcji leśnej lub stanowiący rezerwat przyrody lub wchodzący w skład parku narodowego albo wpisany do rejestru zabytków,

- związany z gospodarką leśną, zajęty pod wykorzystywane dla potrzeb gospodarki leśnej: budynki i budowle, urządzenia melioracji wodnych, linie podziału przestrzennego lasu, drogi leśne, tereny pod liniami energetycznymi, szkółki leśne, miejsca składowania drewna, a także wykorzystywany na parkingi leśne i urządzenia turystyczne.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o lasach imprezy sportowe oraz inne imprezy o charakterze masowym organizowane w lesie (także prywatnym) wymagają zgody właściciela lasu.

Co w zezwoleniu

Wójt ma obowiązek wydać zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej albo odmówić jego wydania w terminie co najmniej siedmiu dni przed planowanym terminem przeprowadzenia tej imprezy. Zezwolenie powinno zawierać:

- nazwę organizatora, określenie rodzaju imprezy i jej nazwę,

- warunki przeprowadzenia imprezy, w tym: miejsce jej przeprowadzenia, czas jej rozpoczęcia i zakończenia, maksymalną liczbę osób, które mogą w niej uczestniczyć, liczbę członków służby porządkowej oraz służby informacyjnej, a także informację o zainstalowaniu urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.

W zezwoleniu stwierdza się również, że jest to impreza podwyższonego ryzyka, jeżeli wynika to z: informacji organizatora o przewidywanych zagrożeniach, opinii komendanta powiatowego Policji lub wniosku podmiotu zarządzającego rozgrywkami.

Niezłożenie przez organizatora imprezy wymaganych opinii i dokumentów bądź niespełnienie przez niego wymogów określonych w u.b.i.m. (art. 6 i art. 13 ust. 2 tej ustawy) powoduje odmowę wydania zezwolenia.

Wydanie zezwolenia lub odmowa jego wydania następuje w drodze decyzji administracyjnej. Kopię decyzji należy przekazać niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od dnia jej wydania, właściwemu miejscowo: komendantowi powiatowemu Policji, komendantowi powiatowemu Państwowej Straży Pożarnej, dysponentowi zespołów ratownictwa medycznego, państwowemu inspektorowi sanitarnemu oraz wojewodzie. Odwołanie organizatora od tej decyzji nie wstrzymuje jej wykonania.

W art. 30 u.b.i.m. przewidziano, że w sytuacji, gdy imprezy masowe są przeprowadzane przez tego samego organizatora w tych samych obiektach (terenach) umożliwiających przeprowadzenie imprezy, co najmniej dwa razy w roku lub są to imprezy, dla których opracowano terminarz imprez masowych organizowanych cyklicznie, wydaje się zezwolenie na przeprowadzenie wskazanej przez organizatora liczby imprez lub ich przeprowadzenie w okresie jednego roku. Zezwolenie dotyczące meczu piłki nożnej wydaje się na okres wskazany w terminarzu rozgrywek meczów piłki nożnej.

Ważne przepisy

- art. 2-4, art. 6, art. 8a, art. 11, art. 13 ust. 2 i 6, art. 24-33, art. 53 ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 2139),

- art. 28, art. 106 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 23 ze zm.),

- załącznik do ustawy z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 783 ze zm.),

- art. 62 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 290),

- art. 3, art. 29 ust. 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 2100 ze zm.),

- § 236 ust. 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 1422),

- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 13 sierpnia 2009 r. w sprawie zakresu instrukcji postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej (DzU z 2009 r. nr 135, poz. 1113),

- rozporządzenie Ministra Finansów z 11 marca 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych (DzU z 2010 r. nr 54, poz. 323),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Obrony Narodowej z 4 kwietnia 2016 r w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (M.P. z 2016 r. poz. 346),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Sprawiedliwości z 15 lutego 2016 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych (M.P. z 2016 r. poz. 205),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Spraw Wewnętrznych z 12 listopada 2012 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych (M.P. z 2012 r. poz. 894),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 stycznia 2016 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Edukacji Narodowej lub przez niego nadzorowanych (M.P. z 2016 r. poz. 255),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 24 marca 2016 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego lub przez niego nadzorowanych (M.P. z 2016 r. poz. 397),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z 11 marca 2014 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sportu i Turystyki lub przez niego nadzorowanych (M.P. z 2014 r. poz. 217).

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne