Reklama

Jakich formalności dopełnić przed imprezą masową

Zezwolenie lub jego odmowę organ wydaje co najmniej siedem dni przed planowanym terminem imprezy masowej. A kopię takiej decyzji przekazuje, nie później niż w terminie trzech dni komendantowi powiatowemu Policji oraz wojewodzie.

Aktualizacja: 10.07.2016 09:22 Publikacja: 10.07.2016 08:41

Jakich formalności dopełnić przed imprezą masową

Foto: 123RF

Organem wydającym zezwolenie na imprezę masową jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce jej przeprowadzenia – art. 24 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (dalej u.b.i.m.). Zezwolenie jest wydawane na wniosek organizatora imprezy, którym może być osoba prawna, osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (art. 3 pkt. 9 u.b.i.m.).

Możliwe jest zorganizowanie imprezy masowej przez kilku organizatorów. Gdyby bowiem ustawodawca wykluczał przeprowadzenia takiej imprezy przez kilka podmiotów, to dałby temu wyraz w przepisach u.b.i.m. (tak WSA w Poznaniu z 8 kwietnia 2009 r. sygn. IV SA/Po 524/08). Postępowanie w sprawie wydania zezwolenia prowadzi się zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.), jeżeli przepisy u.b.i.m. nie stanowią inaczej (art. 4 u.b.i.m.).

Obowiązki organizatora

Organizator imprezy masowej powinien wystąpić do wójta z wnioskiem o wydanie zezwolenia na jej przeprowadzenie nie później niż na 30 dni przed planowanym terminem jej rozpoczęcia (art. 25 u.b.i.m.). Termin ten może jednak zostać skrócony do 14 dni w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy potrzeba organizacji imprezy wynika z nagłych przyczyn oraz jeżeli charakter imprezy odpowiada przeznaczeniu obiektu określonemu w projekcie budowlanym tego obiektu. W przepisach nie określono wzoru wniosku o wydanie zezwolenia, ale niektóre urzędy publikują takie wzory na swoich stronach internetowych (por. np. https://www.um.warszawa.pl lub http://bip.poznan.pl).

W terminie do złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, organizator imprezy masowej musi także:

- zwrócić się do właściwych miejscowo: komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji i komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wydanie opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz o przewidywanych zagrożeniach,

Reklama
Reklama

- powiadomić właściwego miejscowo: komendanta oddziału Straży Granicznej – w przypadku przeprowadzania imprezy w strefie nadgranicznej oraz komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej - w razie przeprowadzania imprezy na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.

Zasadą jest, że właściwi miejscowo: komendant powiatowy Policji, komendant powiatowy Państwowej Straży Pożarnej, dysponent zespołów ratownictwa medycznego i państwowy inspektor sanitarny mają obowiązek wydać wskazane wyżej opinie w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o ich wydanie. W sytuacji, gdy termin na złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej jest skrócony z 30 do 14 dni, wydanie opinii powinno nastąpić w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wniosku. Do opinii tych nie ma zastosowania art. 106 k.p.a. W omawianym przypadku to nie organ właściwy w sprawie wydania zezwolenia występuje o zajęcie stanowiska przez inny organ, ale strona ma obowiązek uzyskania stanowiska innego organu. Wskazane wyżej opinie zachowują ważność przez sześć miesięcy od dnia ich wydania.

Wymagane załączniki

Do wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej organizator powinien dołączyć:

- program i regulamin imprezy, wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom imprezy,

- regulamin obiektu (terenu), wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom imprezy,

- pisemną instrukcję określającą zadania służby porządkowej i służby informacyjnej,

Reklama
Reklama

- informację o warunkach łączności między podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy,

- graficzny plan obiektu (terenu), na którym ma być przeprowadzona impreza, wraz z jego opisem, zawierający:

– oznaczenie dróg dojścia i rozchodzenia się osób uczestniczących w imprezie, dróg ewakuacyjnych i dróg dojazdowych dla pojazdów służb ratowniczych i Policji,

– oznaczenie punktów pomocy medycznej, punktów czerpalnych wody do celów przeciwpożarowych oraz punktów informacyjnych,

– oznaczenie lokalizacji hydrantów przeciwpożarowych, zaworów, przyłączy wody, gazu i energii elektrycznej oraz innych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo użytkowników obiektu lub terenu,

– informacje o rozmieszczeniu służb porządkowych oraz służb informacyjnych, rozmieszczeniu osób uczestniczących w imprezie i ewentualnym rozdzieleniu ich według sektorów oraz o rozmieszczeniu punktów gastronomicznych i sanitariatów, a także

Reklama
Reklama

– oznaczenie sektorów, na których podczas meczu piłki nożnej zostaną udostępnione miejsca stojące – jeżeli organizator zamierza udostępnić uczestnikom miejsca stojące,

- instrukcję postępowania w razie powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 13 sierpnia 2009 r. w sprawie zakresu takiej instrukcji),

- terminarz rozgrywek meczów piłki nożnej lub terminarz innych imprez masowych - w przypadku imprez masowych organizowanych cyklicznie,

- informację o:

– liczbie miejsc dla osób na imprezie, a jeżeli organizator zamierza udostępnić na meczu piłki nożnej miejsca stojące – również liczbie miejsc stojących,

Reklama
Reklama

– przewidywanych zagrożeniach bezpieczeństwa i porządku publicznego, a także

– liczbie, organizacji, oznakowaniu, wyposażeniu i sposobie rozmieszczenia służby porządkowej oraz służby informacyjnej,

- informację o osobie wyznaczonej na kierownika do spraw bezpieczeństwa, w tym jej dane obejmujące: imię, nazwisko, numer PESEL - o ile został nadany, numer i datę wydania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia dla kierowników do spraw bezpieczeństwa imprez masowych, a w przypadku imprezy masowej podwyższonego ryzyka dodatkowo numer wpisu na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej,

- informację o sposobie zapewnienia identyfikacji osób biorących udział w imprezie masowej - w przypadku meczu piłki nożnej lub imprezy masowej podwyższonego ryzyka,

- informację o zainstalowanych urządzeniach rejestrujących obraz i dźwięk (art. 11 u.b.i.m.),

Reklama
Reklama

- informację o powiadomieniu właściwego miejscowo: komendanta oddziału Straży Granicznej lub komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej - w razie przeprowadzania imprezy w strefie nadgranicznej lub na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej,

- harmonogram udostępnienia obiektu lub terenu uczestnikom imprezy oraz harmonogram opuszczenia przez nich tego obiektu lub terenu, jeżeli regulamin imprezy przewiduje zmienną liczbę osób w czasie jej trwania,

- informację o miejscach i czasie, w których będą sprzedawane, podawane lub spożywane napoje alkoholowe (art. 8a u.b.i.m.).

Opinie właściwych miejscowo: komendanta powiatowego Policji, komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego, a także instrukcję postępowania w razie powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy organizator dołącza do wniosku o wydanie zezwolenia niezwłocznie, nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia imprezy. W razie skrócenia terminu na złożenie wniosku o wydanie zezwolenia z 30 do 14 dni, wymienione wyżej opinie i instrukcję organizator powinien dołączyć do wniosku niezwłocznie.

Przykład:

Z opinii właściwego miejscowo komendanta powiatowego Policji wynika, że dana impreza powinna zostać zakwalifikowana jako impreza masowa podwyższonego ryzyka (patrz definicje). W takim przypadku organizator może dołączyć do dokumentacji wniosek o zezwolenie na zapewnienie przez niego na tej imprezie mniejszej liczebności służby porządkowej i informacyjnej niż określona w art. 6 ust. 2 pkt 2 u.b.i.m. Zgodnie z tym przepisem w przypadku imprezy masowej podwyższonego ryzyka wymaganych jest co najmniej 15 członków służb: porządkowej i informacyjnej na 200 osób, które mogą być obecne na imprezie, oraz co najmniej dwóch członków służb: porządkowej lub informacyjnej na każde następne 100 osób, przy czym nie mniej niż 50 proc. ogólnej liczby członków służb powinni stanowić członkowie służby porządkowej. Natomiast, w myśl art. 6 ust. 2 pkt 1 u.b.i.m., na imprezie niebędącej imprezą masową podwyższonego ryzyka wymaganych jest co najmniej 10 członków służb: porządkowej i informacyjnej na 300 osób, które mogą być obecne na imprezie, oraz co najmniej 1 członek służby porządkowej lub służby informacyjnej na każde następne 100 osób, przy czym nie mniej niż 20 proc. ogólnej liczby członków służb powinni stanowić członkowie służby porządkowej. W razie złożenia wskazanego wyżej wniosku, organ właściwy w sprawie zezwolenia, biorąc pod uwagę przewidywane zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, po konsultacji z właściwym miejscowo komendantem powiatowym Policji, może w zezwoleniu uwzględnić taki wniosek i zezwolić organizatorowi na zapewnienie mniejszej liczebności służby porządkowej i informacyjnej niż przewidziana dla imprezy masowej podwyższonego ryzyka. Liczba służb informacyjnych nie może być jednak niższa niż określona zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 1 u.b.i.m. (dla imprezy niebędącej imprezą podwyższonego ryzyka), a liczba służb porządkowych powinna być zwiększona przynajmniej o 200 proc. w stosunku do liczby określanej zgodnie z tym przepisem.

Reklama
Reklama

W sytuacji, gdy właściciel, posiadacz, użytkownik obiektu lub zarządzający obiektem, na terenie którego ma być przeprowadzona impreza, rozpoczął jego użytkowanie zgodnie z przepisami prawa budowlanego, a charakter imprezy jest zgodny z przeznaczeniem obiektu, organizator dołącza do wniosku o wydanie zezwolenia ważne opinie właściwych miejscowo: komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej i państwowego inspektora sanitarnego (art. 26 ust. 3 u.b.i.m.).

Opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej wynosi 82 zł. Obowiązek wniesienia takiej opłaty powstaje z chwilą złożenia wniosku, a dowód jej uregulowania powinien stanowić załącznik do wniosku.

Dodatkowe dokumenty

W myśl art. 27 u.b.i.m. organ właściwy w sprawie wydania zezwolenia może zażądać od organizatora imprezy dodatkowej dokumentacji w postaci:

- kopii aktualnych protokołów z kontroli obiektu budowlanego (zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy - Prawo budowlane),

- dokumentu poświadczającego spełnienie obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone osobom uczestniczącym w imprezie (zgodnie z art. 53 u.b.i.m. taki obowiązek istnieje w przypadku imprezy, na którą wstęp jest odpłatny i powinien zostać spełniony zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych), a także

- pisemnej zgody na przeprowadzenie imprezy masowej, wydanej przez kierownika jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, parku narodowego lub krajobrazowego – w razie przeprowadzania imprezy na terenach będących w zarządzie tej jednostki.

Przykład:

Impreza masowa ma zostać zorganizowana w prywatnym lesie. Zgodnie z art. 3 ustawy o lasach lasem w rozumieniu tej ustawy jest grunt:

- zwartej powierzchni co najmniej 0,10 ha, pokryty roślinnością leśną (uprawami leśnymi) - drzewami i krzewami oraz runem leśnym - lub przejściowo jej pozbawiony, przeznaczony do produkcji leśnej lub stanowiący rezerwat przyrody lub wchodzący w skład parku narodowego albo wpisany do rejestru zabytków,

- związany z gospodarką leśną, zajęty pod wykorzystywane dla potrzeb gospodarki leśnej: budynki i budowle, urządzenia melioracji wodnych, linie podziału przestrzennego lasu, drogi leśne, tereny pod liniami energetycznymi, szkółki leśne, miejsca składowania drewna, a także wykorzystywany na parkingi leśne i urządzenia turystyczne.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o lasach imprezy sportowe oraz inne imprezy o charakterze masowym organizowane w lesie (także prywatnym) wymagają zgody właściciela lasu.

Co w zezwoleniu

Wójt ma obowiązek wydać zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej albo odmówić jego wydania w terminie co najmniej siedmiu dni przed planowanym terminem przeprowadzenia tej imprezy. Zezwolenie powinno zawierać:

- nazwę organizatora, określenie rodzaju imprezy i jej nazwę,

- warunki przeprowadzenia imprezy, w tym: miejsce jej przeprowadzenia, czas jej rozpoczęcia i zakończenia, maksymalną liczbę osób, które mogą w niej uczestniczyć, liczbę członków służby porządkowej oraz służby informacyjnej, a także informację o zainstalowaniu urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk.

W zezwoleniu stwierdza się również, że jest to impreza podwyższonego ryzyka, jeżeli wynika to z: informacji organizatora o przewidywanych zagrożeniach, opinii komendanta powiatowego Policji lub wniosku podmiotu zarządzającego rozgrywkami.

Niezłożenie przez organizatora imprezy wymaganych opinii i dokumentów bądź niespełnienie przez niego wymogów określonych w u.b.i.m. (art. 6 i art. 13 ust. 2 tej ustawy) powoduje odmowę wydania zezwolenia.

Wydanie zezwolenia lub odmowa jego wydania następuje w drodze decyzji administracyjnej. Kopię decyzji należy przekazać niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od dnia jej wydania, właściwemu miejscowo: komendantowi powiatowemu Policji, komendantowi powiatowemu Państwowej Straży Pożarnej, dysponentowi zespołów ratownictwa medycznego, państwowemu inspektorowi sanitarnemu oraz wojewodzie. Odwołanie organizatora od tej decyzji nie wstrzymuje jej wykonania.

W art. 30 u.b.i.m. przewidziano, że w sytuacji, gdy imprezy masowe są przeprowadzane przez tego samego organizatora w tych samych obiektach (terenach) umożliwiających przeprowadzenie imprezy, co najmniej dwa razy w roku lub są to imprezy, dla których opracowano terminarz imprez masowych organizowanych cyklicznie, wydaje się zezwolenie na przeprowadzenie wskazanej przez organizatora liczby imprez lub ich przeprowadzenie w okresie jednego roku. Zezwolenie dotyczące meczu piłki nożnej wydaje się na okres wskazany w terminarzu rozgrywek meczów piłki nożnej.

Ważne przepisy

- art. 2-4, art. 6, art. 8a, art. 11, art. 13 ust. 2 i 6, art. 24-33, art. 53 ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 2139),

- art. 28, art. 106 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 23 ze zm.),

- załącznik do ustawy z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 783 ze zm.),

- art. 62 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 290),

- art. 3, art. 29 ust. 4 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 2100 ze zm.),

- § 236 ust. 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 1422),

- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 13 sierpnia 2009 r. w sprawie zakresu instrukcji postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej (DzU z 2009 r. nr 135, poz. 1113),

- rozporządzenie Ministra Finansów z 11 marca 2010 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej organizatorów imprez masowych (DzU z 2010 r. nr 54, poz. 323),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Obrony Narodowej z 4 kwietnia 2016 r w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (M.P. z 2016 r. poz. 346),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Sprawiedliwości z 15 lutego 2016 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych (M.P. z 2016 r. poz. 205),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Spraw Wewnętrznych z 12 listopada 2012 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych (M.P. z 2012 r. poz. 894),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 stycznia 2016 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Edukacji Narodowej lub przez niego nadzorowanych (M.P. z 2016 r. poz. 255),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 24 marca 2016 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Nauki i Szkolnictwa Wyższego lub przez niego nadzorowanych (M.P. z 2016 r. poz. 397),

- załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z 11 marca 2014 r. w sprawie wykazu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Sportu i Turystyki lub przez niego nadzorowanych (M.P. z 2014 r. poz. 217).

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama