- godnie zachowywać się w pracy oraz poza nią.
Podstawowe obowiązki urzędników państwowych (katalog z art. 17 uopup) to, zatem lista klauzul generalnych, czyli norm celowo ogólnych i nieprecyzyjnych, których ocenę konkretnego stanu faktycznego powierza się organowi stosującemu prawo. W przypadku członków korpus sc, których podstawowe obowiązki, mimo różnic redakcyjnych, są w zasadzie takie same (z jednym wyjątkiem) pomocą dla oceny konkretnych zachowań jest zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej (MP nr 93, poz. 953). Takich wytycznych w przypadku urzędników państwowych nie ma. W związku z tym jednak, że obie pragmatyki urzędnicze posługują się tymi samymi pojęciami przepisy wspomnianego zarządzenia, choć nieobowiązujące poza służba cywilną stanowić mogą jednak, jak się wydaje, wskazówki interpretacyjne także dla pracowników urzędów państwowych.
Ochrona interesów państwa i obywateli
Warto zauważyć, iż art. 17 uopup na pierwszym miejscu, niejako przed innymi obowiązkami, stawia obowiązek chronienia interesów państwa oraz praw i słusznych interesów obywateli. Wskazuje to na wyjątkową rangę, jaką chciał mu nadać ustawodawca (w służbie cywilnej, wszystkie obowiązki, przynajmniej formalnie, są sobie równe).
Zdaniem prof. K Rączki (Ustawa o służbie cywilnej- Komentarz LexisNexis Warszawa 2010 r.) zamieszczenie w jednym punkcie obowiązku ochrony interesu państwa oraz praw człowieka i obywatela jest wyrazem równoprawnego traktowania przez ustawodawcę tych dwóch sfer dóbr chronionych. Oznacza to, że w praktycznej działalności urzędnicy państwowi (tak jak członkowie korpusu sc) powinni dążyć do realizowania interesów państwa bez uszczerbku dla praw człowieka i obywatela, jak również odwrotnie powinni chronić te prawa z uwzględniałem interesów państwa.
Ustawa pragmatyczna zobowiązuje też urzędników państwowych do strzeżenia autorytetu Rzeczypospolitej Polskiej oraz dążenia do pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa. Takiego obowiązku, przynajmniej zapisanego wprost członkowie służby cywilnej nie mają.
Pogłębianie zaufania obywateli do organów państwa znajduje odzwierciedlenie w jednej z głównych, zasad postępowania administracyjnego, zasadzie zaufania obywateli do organów państwa (art.8 kodeksu postepowania administracyjnego). Przy czym – jak podkreśla się w piśmiennictwie (M. Mazuryk – Ustawa o pracownikach urzędów państwowych Komentarz Lex on line) obowiązek pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa nie należy sprowadzać, jedynie do kwestii proceduralnych czy postępowań władczych. Wymienić tu, bowiem należy chociażby kwestie terminowego udzielania odpowiedzi na zapytania obywateli dotyczące informacji publicznej, inicjatywy legislacyjne czy wreszcie skarg i wnioski.