[srodtytul]Różne zakazy[/srodtytul]
Również ograniczenia pracy w godzinach nadliczbowych zostały skonstruowane co do zasady odmiennie w stosunku do ogółu pracowników, tj. regulacji kodeksu pracy. Wyjątek dotyczy zakazu zatrudniania w godzinach nadliczbowych kobiet w ciąży. Obowiązuje on tak samo jak w kodeksie pracy we wszystkich grupach urzędów. Co więcej, tu jest on bezwzględny, tj. nie może zostać zniesiony poprzez uzyskanie zgody samej zainteresowanej na pracę w nadgodzinach.
Ponadto w służbie cywilnej i u pracowników samorządowych, dla których regulacje ustawowe są w tym zakresie tożsame, przewidziano zakaz pracy w godzinach nadliczbowych dla osób sprawujących pieczę nad osobami wymagającymi stałej opieki oraz osobami opiekującymi się dziećmi do ośmiu lat. W ich przypadku jest to zakaz względny, który można zniwelować, uzyskując zgodę danego pracownika. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że przepis nie wymaga wyraźnie, by dzieci, na które udzielana jest opieka, potrzebowały jej na stałe. W związku z tym powstaje pytanie: w jaki sposób należałoby dokumentować przesłanki tej opieki? Czy chodzi o sytuacje takie, jak nieprzewidziane zamknięcie przedszkola lub zaświadczenie lekarskie potrzebne do uzyskania zasiłku opiekuńczego (art. 32 ust. 1 pkt 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CC4D8B49ABCC6ED13BC6D5310AE145AE?id=176768]ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, DzU z 2005 r. nr 31, poz. 267 ze zm.[/link])?
Wydaje się, że z literalnej wykładni przepisów należałoby wyciągnąć wniosek, że wystarczające jest samo posiadanie dziecka w wieku do ośmiu lat, by skorzystać z powyższego uprawnienia. Regulacja ta jest więc nie do końca precyzyjna i może prowadzić do nadużyć ze strony pracowników. Warto przy tym zauważyć jej podobieństwo do kodeksowego zakazu pracy w godzinach nadliczbowych pracowników opiekujących się dzieckiem do lat czterech (art. 178 § 2 k.p.) oraz do prawa do zwolnienia w wymiarze dwóch dni na opiekę nad dzieckiem do lat 14 (art. 188 k.p.). Dla skorzystania z obydwu powyższych uprawnień wystarczający jest formalny fakt posiadania dziecka w określonym wieku, udokumentowany aktem urodzenia i nie trzeba spełniać żadnych dodatkowych przesłanek.
W zakresie zakazu pracy w godzinach nadliczbowych ze względu na sprawowanie opieki nad dziećmi do lat ośmiu trzeba wskazać na dwie różnice dotyczące urzędników państwowych. W ich przypadku po pierwsze taki zakaz nadgodzin ma charakter bezwzględny, podobnie jak kobiet w ciąży, a po drugie dotyczy on wyłącznie kobiet. Tak więc ojcowie nie mogą odmówić pracy w godzinach nadliczbowych, powołując się na sprawowanie opieki nad dzieckiem do lat ośmiu. Taka treść przepisu ma charakter dyskryminujący mężczyzn, co jest niezgodne z prawem unijnym.
[srodtytul]Niezdefiniowane sprawowanie pieczy[/srodtytul]