Właściwa procedura zatrudniania w urzędach zapewni fachowców

Pozyskiwanie na posady w samorządzie nie może wprowadzać nieuzasadnionych ograniczeń. Wolno je jednak zastosować, jeśli wiążą się z wykonywaną pracą czy wymogami ustawowymi wobec kandydatów

Publikacja: 06.12.2011 07:15

To  oznacza, że cały proces naboru musi być otwarty, jawny (w granicach wskazanych przez przepisy) i konkurencyjny.

Bez specjalnego trybu postępowania łatwo więc o błąd przy pozyskaniu pracowników.  Całą procedurę naboru, a nie jest łatwa, przeprowadza komisja konkursowa, którą powołuje kierownik jednostki. Ma ona oceniać zgłoszonych kandydatów.

Konkretny skład komisji trzeba dobrać w zależności od prowadzonego postępowania. Mogą w niej jednak znaleźć się stali członkowie, np. osoba zatrudniona w komórce kadrowej, zastępca kierownika jednostki.

Zawsze natomiast ma tam trafić osoba merytorycznie związana z pracą na obsadzanym w wyniku naboru wolnym stanowisku. Będzie to np. bezpośredni przełożony, pracownik koordynujący pracę zespołu itp.

Nabór na wolne stanowisko urzędnicze powinien obejmować:

• ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko,

• przyjmowanie dokumentów  od kandydatów,

• wstępną selekcję kandydujących,

• selekcję końcową,

• sporządzenie protokołu,

• podjęcie decyzji o zatrudnieniu,

• ogłoszenie wyników naboru.

Ogłoszenie o naborze umieszczamy w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) jednostki oraz na tablicy informacyjnej. Przepisy nie nakazują przekazywania informacji o naborze w inny sposób. Oczywiście nie hamuje to rozpropagowania tych wiadomości z użyciem innej metody.

Zakres informacji niezbędnych do powiadomienia o naborze podajemy w ramce. W stosunku do poprzedniej listy w obecnym ogłoszeniu nowości polegają na konieczności ujawnienia:

• warunków pracy na danym stanowisku i

• wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Informacja o warunkach pracy na danym stanowisku powinna pozwolić kandydatowi na pełną ocenę tej posady. Pamiętając o tym, że wprowadzono to w nowelizacji mającej zwiększyć szanse osób niepełnosprawnych na podjęcie zatrudnienia, informacja ta powinna wskazywać przede wszystkim na:

• ogólny zakres czynności wykonywanych na danym stanowisku z podaniem szczególnych warunków wynikających z przepisów powszechnych, ale też zakładanego występowania pewnych czynności, zdarzeń, które mają służyć ocenie możliwości wykonywania danej pracy m.in. przez osobę o określonej dysfunkcji organizmu (np. konieczność wykonywania pracy fizycznej; bezpośredni kontakt z interesantami wymagający „mówienia w pracy”);

• usytuowanie stanowiska pracy – nie tylko np. które piętro, ale także opis drogi dojazdowej.

Chodzi tu o wskazanie, czy są schody, jeśli tak, to czy jest alternatywny dojazd dla osób poruszających się na wózkach – winda, podjazd, dźwig. Trzeba też podać szerokość przejść i korytarzy. Będzie to istotne dla osoby ograniczonej ruchowo, która dzięki temu oceni, czy da radę wykonywać określoną pracę.

Przykład

W ogłoszeniu o naborze wskazano, że praca na konkretnym stanowisku związana jest z częstymi wyjazdami. Zatem zatrudnienie na nim osoby ograniczonej ruchowo jest niemożliwe.

Taka informacja nie jest opisem warunków pracy. Przede wszystkim jednak automatycznie wyklucza pewną grupę spośród kandydatów.  Przy czym wyłączenie to nie opiera się na przepisach, np. wykonywanie pracy wymaga pełnej sprawności z punktu widzenia bhp, ale na przyjęciu nieprawdziwego założenia, że w podróż służbową może jechać tylko osoba w pełni sprawna ruchowo. Tak ogólne stwierdzenie eliminuje wszystkie osoby ograniczone ruchowo.

Dotyczy to zarówno tych poruszających się wyłącznie na wózku inwalidzkim, jak i przemieszczających się w miarę swobodnie, ale z użyciem kuli. Zatem taka generalizacja jest niedopuszczalna i może być uznana za dyskryminację w procesie zatrudnienia.

Informacja, czy w miesiącu poprzedzającym datę podania ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia niepełnosprawnych w jednostce, w rozumieniu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6 proc., to podstawa do oceny, czy niepełnosprawny kandydat będzie mógł skorzystać ze szczególnego uprawnienia przyznanego mu po ostatniej zmianie ustawy. Chodzi o pierwszeństwo w uzyskaniu posady.

Co ma być w ogłoszeniu

Ogłoszenie o naborze powinno zawierać:

• nazwę i adres jednostki,

• określenie stanowiska,

• określenie wymagań związanych ze stanowiskiem, zgodnie z opisem danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe,

• wskazanie zakresu zadań wykonywanych na stanowisku,

• informację o warunkach pracy na danym stanowisku,

• informację, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w jednostce, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6 proc.,

• wskazanie wymaganych dokumentów,

• określenie terminu i miejsca składania dokumentów.

Wzór informacji komisji do kierownika jednostki

……………….……………………

(miejscowość i data)

 

.……………….…………………….....

(wskazanie kierownika jednostki)

 

LISTA NAJLEPSZYCH KANDYDATÓW WYŁONIONYCH W TOKU NABORU NA WOLNE STANOWISKO URZĘDNICZE …………………..

Komisja rekrutacyjna w składzie:........................................informuje, że w wyniku postępowania kwalifikacyjnego dotyczącego naboru na wolne stanowisko urzędnicze……………………………………….wyłoniono następujących kandydatów spełniających wymagania niezbędne oraz w największym stopniu wymagania dodatkowe określone w ogłoszeniu o naborze na wolne stanowisko urzędnicze:


1. …………………………….

2. …………………………….

3. …………………………….

4. …………………………….

5. …………………………….

Spośród wskazanych wyżej osób Pani/Pan…..przedstawił wraz z wymaganymi dokumentami  dokumenty potwierdzające niepełnosprawność.


.......………….

(podpis przewodniczącego komisji)

To  oznacza, że cały proces naboru musi być otwarty, jawny (w granicach wskazanych przez przepisy) i konkurencyjny.

Bez specjalnego trybu postępowania łatwo więc o błąd przy pozyskaniu pracowników.  Całą procedurę naboru, a nie jest łatwa, przeprowadza komisja konkursowa, którą powołuje kierownik jednostki. Ma ona oceniać zgłoszonych kandydatów.

Pozostało 94% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"