Mniej skarg na nieprawidłowe działania urzędów skarbowych

Każdy podatnik może wytknąć błędy urzędnikowi i poskarżyć się jego przełożonym. Zdarza się to jednak coraz rzadziej

Publikacja: 11.04.2012 07:53

Maleje liczba skarg na działania skarbówki

Maleje liczba skarg na działania skarbówki

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Z opublikowanego przez Ministerstwo Finansów sprawozdania wynika, że w zeszłym roku wpłynęło ponad 10 proc. mniej skarg i wniosków w sprawie nieprawidłowych działań fiskusa (łącznie było ich 2919).

Czy oznacza to, że ocieplają się stosunki między urzędnikiem a obywatelem?

– W ostatnich latach da się zauważyć poprawę jakości obsługi w urzędach skarbowych – mówi Leszek Porowski, doradca podatkowy, współwłaściciel biura rachunkowego Porowski Consulting. – Podatnikom łatwiej uzyskać pomoc w prostych sprawach, w niektórych urzędach znajdują się nawet specjalne punkty informacyjne – wskazuje.

Łatwiej o pomoc

Także zdaniem Tomasza Piekielnika, doradcy podatkowego, właściciela kancelarii Piekielnik i Partnerzy, urzędy ostatnio wykazują większą chęć pomocy podatnikom. Gorzej jest w czasie kontroli i postępowań. Tutaj ciągle widać, że niektórzy urzędnicy traktują podatników jak potencjalnych przestępców. Przykładów jest sporo.

– Kontrolerzy, którym nie spodobały się faktury za usługi doradcze z zagranicy, od razu skierowali sprawę do prokuratury – opowiada Tomasz Piekielnik. – Urzędnicy, którzy weryfikowali zasadność zwrotu VAT, zażądali od przedsiębiorcy zdjęć kupionej nieruchomości, a gdy je przedstawił, nie uwierzyli mu i sami pojechali sprawdzić, czy są zgodne z rzeczywistością. W małej firmie, którą zgodnie z przepisami można kontrolować 12 dni, pracownicy urzędu siedzą już trzy miesiące – wymienia.

Zależy od urzędu

Doradcy podkreślają jednak, że coraz rzadziej u kontrolerów widać podejście „dajcie człowieka, a paragraf się znajdzie".

– Oczywiście, wśród urzędników także trafiają się czarne owce, ale w czasie kontroli jest coraz mniej złośliwości, czepiania się, nie mówiąc o fabrykowaniu dowodów – ocenia Leszek Porowski.

Tomasz Piekielnik chwali duże urzędy skarbowe, które zajmują się obsługą największych przedsiębiorstw. Druga strona medalu to niektóre mniejsze urzędy, gdzie od wielu lat nic się nie zmienia. – Tam faktycznie można odbić się od ściany niekompetencji i złej woli – mówi ekspert.

Zgodnie z art. 227 kodeksu postępowania administracyjnego przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez organy albo ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Składa się ją do organu wyższego stopnia. Z kolei przedmiotem wniosku mogą być sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom.

W 2011 r. najwięcej skarg dotyczyło niewłaściwych działań organów podatkowych i celnych oraz nieprawidłowości w postępowaniach orzeczniczych. Dużo było też skarg na pracowników i nieterminowe załatwianie spraw. Większość jest załatwiana negatywnie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.wojtasik@rp.pl

Adam Mariański adwokat, wiceprezes Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych

Obawiam się, że spadek liczby skarg spowodowany jest głównie ich bezskutecznością. Izby skarbowe i minister finansów rzadko kiedy uwzględniają przedstawione zarzuty. Jeśli nawet przyznają rację podatnikowi, to i tak nie ma to wpływu na wynik postępowania wymiarowego. Najwyżej może się skończyć karą dyscyplinarną dla prowadzącego sprawę pracownika. Póki więc takie skargi załatwiane są przez same organy, a nie podlegają ocenie sądów, będą słabym narzędziem dyscyplinowania fiskusa. Widać to szczególnie jaskrawo na przykładzie przepisów mówiących o terminach załatwiania spraw. Urzędy nagminnie je przekraczają, a ponaglenia podatników zbywają ogólnymi formułkami o konieczności wyjaśnienia okoliczności faktycznych.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów