Czy to ważne, kto podpisał decyzję podatkową? Tak, nawet bardzo, a każde przekroczenie kompetencji w tym zakresie skutkuje jej nieważnością.
W ubiegłym tygodniu Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że nie można w trybie powierzania obowiązków tzw. p.o. pozaregulaminowo zwiększać zatrudnienia (sygnatura akt: II FSK 410/11). Chodziło o Izbę Skarbową w Rzeszowie. W czasie gdy zostały wydane zaskarżone decyzje, stanowisko czwartego wicedyrektora zostało obsadzone w trybie p.o. Problem tylko w tym, że regulamin organizacyjny rzeszowskiej izby przewidywał tylko trzech wicedyrektorów.
Dodatkowy stołek
Jeżeli wszystkie stanowiska wicedyrektorów (odpowiednio zastępców naczelnika US) przewidziane w regulaminie organizacyjnym są obsadzone, to powołanie dodatkowej osoby na to stanowisko w trybie p.o. jest niedopuszczalne. Przy czym nie ma znaczenia, że jeden z wicedyrektorów pełnił obowiązki dyrektora izby. Formalnie bowiem nie zwolnił swojego stanowiska. Zdaniem NSA powołanie p.o. w obu przypadkach wykraczało poza ramy regulaminów organizacyjnych.
Sąd nie miał wątpliwości, że skutkowało to w istocie obejściem art. 143 ordynacji podatkowej i określonych postanowień regulaminowych.
Jak zauważył sędzia NSA Zbigniew Kmieciak, powołanie w trybie p.o. na stanowiska zastępcy naczelnika i wicedyrektora izby naruszało także art. 7 konstytucji, który zobowiązuje organy władzy publicznej do działania na podstawie przepisów prawa.