Jednak już wcześniej, przed wejściem w życie ustawy z 2010 r. istniał nieformalny ruch urzędników federalnych, przekonanych, że obywatelom należy się jasna komunikacja.
W połowie lat 90. XX wieku opublikowali oni pierwszą wersję wytycznych dotyczących prostego pisania w administracji (Federal Plain Language Guidelines). Wytyczne te są regularnie uzupełniane i uaktualniane. Wiele z nich można – i warto – przeszczepić na polski grunt. Poniżej przedstawiamy kilka zasad zawartych w tym dokumencie.
1. Myśl ?o odbiorcach
Upewnij się, że wiesz, do kogo piszesz. Nie pisz z myślą o kolegach ani przełożonych. Jeśli jest kilka grup odbiorców, do każdej z nich zwracaj się osobno – nie wszyscy potrzebują wszystkich informacji. Ludzie chcą czytać o tym, co ich dotyczy. Pisząc, przyjmuj ich punkt widzenia.
Pisanie prostym językiem nie oznacza pisania jak do dzieci. Oznacza pisanie w ten sposób, by odbiorca łatwo i szybko uzyskał potrzebną mu informację.
2. Zadbaj ?o organizację ?tekstu
Dobra organizacja to podstawa. Zacznij od określenia, jaki jest cel dokumentu i co jest jego kluczową myślą. To pozwoli wyeliminować zbędne treści.