Reklama

Związki międzygminne dla wspólnych zadań

Gminy mogą tworzyć związki międzygminne służące do wspólnego wykonywania zadań publicznych. Związek ma osobowość prawną i realizuje takie zadania we własnym imieniu oraz na własną odpowiedzialność.

Publikacja: 28.04.2015 04:30

Związki międzygminne dla wspólnych zadań

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

W ustawie o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) przewidziano, że gminy chcące wspólnie realizować zadania publiczne mogą robić to w formie związku międzygminnego. Jest to ich uprawnienie, a nie obowiązek. Obowiązek utworzenia takiego związku może zostać nałożony tylko w drodze ustawy, która określa wówczas zadania związku i tryb zatwierdzenia jego statutu.

Bez limitu członków

Z takiego rozwiązania mogą skorzystać dwie lub więcej gmin. W u.s.g. nie określono maksymalnej liczby gmin mogących utworzyć związek. Ma on osobowość prawną, a w ramach podjętej współpracy wykonuje przekazane mu zadania zrzeszonych gmin, działając we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 65 u.s.g.). Przysługują mu takie same uprawnienia i obowiązki, jakie mają gminy w związku z wykonywaniem przekazanych im zadań (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 października 2014 r., sygn. II OSK 1275/14).

Związek staje się podmiotem uprawnionym i zobowiązanym do realizacji przekazanych mu zadań, a równocześnie gmina traci uprawnienie do wykonywania zadań publicznych w takim zakresie, w jakim wykonuje je związek (por. uchwała Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z 5 lutego 2014 r., nr 3/144/14, NZS 2014/2/36).

Różne zadania

Związkowi można przekazać wszelkie zadania publiczne gmin, zarówno te, których realizacja następuje w formach administracyjnoprawnych, jak i te, które mogą być realizowane w formach cywilnoprawnych. Niedopuszczalne jest jednak działanie prowadzące do utworzenia związku dla innego celu niż wykonywanie zadań publicznych, np. nie można w ten sposób promować produktu lokalnego (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 22 września 2009 r., sygn. III SA/Kr 1077/08). Związek może także wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu i województwa na podstawie porozumień zawartych z tymi jednostkami (art. 64 ust. 5 u.s.g.).

Przykład:

Dwie gminy chcą utworzyć związek międzygminny w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych. W u.s.g. nie zawarto definicji takich zadań. Wojewoda mazowiecki w rozstrzygnięciu nadzorczym z 21 maja 2009 r. stwierdził, że zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1 u.s.g., są jednocześnie zadaniami użyteczności publicznej, której definicję zawiera art. 9 ust. 4 u.s.g. Związek można zatem utworzyć np. w celu wspólnego wykonywania takich zadań wymienionych w art. 7 ust. 1 u.s.g., jak sprawy:

Reklama
Reklama

- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz czy

- lokalnego transportu zbiorowego.

NSA w wyroku z 7 listopada 2008 r. (sygn. II OSK 1216/08) przyjął, że do realizacji określonego zadania gminy nie muszą tworzyć tylko jednego związku. To, że na związek przechodzą prawa i obowiązki, nie oznacza, że wygasają zadania gminy, co wykluczałoby przystąpienie do innego związku.

Wojewoda podlaski w rozstrzygnięciu nadzorczym z 15 kwietnia 2008 r. (nr NK.II.KK.0911-76/08, Wspólnota 2008/18/30) podkreślił jednak, że nie można należeć do dwóch związków realizujących takie same zadania.

Od czego zacząć

Utworzenie związku wymaga przeprowadzenia procedury składającej się z kilku etapów. Niezbędne jest dokonanie następujących czynności:

Procedury należy rozpocząć od ustalenia zasad funkcjonowania związku, poinformowania wojewody o zamiarze przystąpienia do związku i podjęcia przez rady gmin uchwał o jego utworzeniu.

Reklama
Reklama

Gminy przeprowadzają przede wszystkim negocjacje w celu ustalenia, jakie zadania będzie wykonywał tworzony przez nie związek, z uwzględnieniem koniecznych nakładów i spodziewanych korzyści związanych z taką formą współpracy. W art. 66 u.s.g. przewidziano również, że gmina informuje wojewodę o zamiarze przystąpienia do związku, co oznacza, że należy dokonać tego przed podjęciem uchwały o jego utworzeniu. Następnie rady zainteresowanych gmin podejmują uchwały o utworzeniu związku. Jak wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 4 marca 2008 r. (sygn. IV SA/Gl 49/08), uchwała o przystąpieniu do związku jest tylko oświadczeniem woli gminy, niewywołującym bezpośrednich, zewnętrznych skutków prawnych.

Kolejnym etapem niezbędnym do utworzenia związku jest przyjęcie jego statutu przez rady zainteresowanych gmin. Uchwały o utworzeniu związku i o przyjęciu jego statutu nie muszą być podejmowane jednocześnie. Uchwała o przyjęciu statutu związku powinna być podjęta bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy. W art. 67 ust. 2 u.s.g. przewidziano, że statut związku powinien określać:

- nazwę i siedzibę związku,

- uczestników, czas trwania związku i jego zadania,

- organy związku, ich strukturę, zakres i tryb działania,

- zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku,

Reklama
Reklama

- zasady udziału w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywaniu strat związku,

- zasady przystępowania i występowania członków oraz zasady rozliczeń majątkowych,

- zasady likwidacji związku, a także

- inne zasady określające współdziałanie.

Wojewoda łódzki w rozstrzygnięciu nadzorczym z 26 kwietnia 2006 r. (nr PN.I.-0911/131/06, OwSS 2006/3/78/78) zwrócił uwagę, że art. 67 ust. 2 u.s.g. określa obligatoryjną treść statutu związku. Uregulowania określone w tym przepisie powinny znaleźć odzwierciedlenie w statucie, w związku z czym postanowienie statutu, w myśl którego zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku będą określone w umowie cywilnoprawnej, narusza prawo.

Reklama
Reklama

Ewentualna późniejsza zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.

Brak określenia w statucie zasad występowania członków nie wyklucza podjęcia przez radę gminy uchwały o wystąpieniu gminy ze związku (uchwała siedmiu sędziów NSA z 11 kwietnia 2005 r., sygn. OPS 2/04, ONSAiWSA 2005/4/64).

Rejestracja i ogłoszenie statutu

Następnym krokiem jest rejestracja związku i ogłoszenie jego statutu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. W art. 68 u.s.g. przewidziano, że rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej (minister administracji i cyfryzacji). Zasady prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania ich statutów określa rozporządzenie z 5 października 2001 r. (dalej: rozporządzenie).

Przewidziano w nim, że rady gmin tworzących związek powinny zgłosić jego utworzenie do organu prowadzącego rejestr (czyli ministra) za pośrednictwem wojewody właściwego ze względu na siedzibę związku.

Do takiego zgłoszenia trzeba dołączyć:

Reklama
Reklama

- uchwały rad gmin o utworzeniu związku oraz o przyjęciu statutu,

- statut związku,

- informację właściwego wojewody o zgodności z prawem wskazanych wyżej uchwał oraz

- odpisy protokołów posiedzeń rad gmin w części dotyczącej trybu podejmowania tych uchwał.

Regulacje dotyczące wpisu do rejestru stosuje się odpowiednio do wykreślenia związku z rejestru, przy czym w takim przypadku do zgłoszenia dołącza się informację o zakończeniu likwidacji związku.

Reklama
Reklama

W rejestrze związków wpisuje się:

- numer kolejny wpisu,

- nazwę związku i jego siedzibę,

- oznaczenie gmin uczestniczących w związku,

- zadania, czas trwania i datę rejestracji związku,

- datę ogłoszenia statutu związku oraz jego zmian, a także

- datę likwidacji związku.

Rejestr związków jest jawny.

Przykład:

W statucie Komunalnego Związku Gmin Congregator z siedzibą w Lwówku (DzUrz woj. wielkopolskiego z 2013 r., poz. 3436) wskazano, że do kompetencji tego związku należy wspólne wykonywanie zadań publicznych w zakresie tworzenia warunków niezbędnych do utrzymania czystości i porządku w gminach tworzących związek w dziedzinie gospodarki odpadami. W celu realizacji tych zadań organy związku podejmują m.in. następujące działania:

- zapewniają wybór lub nawiązanie stosunków prawnych z istniejącą instalacją albo budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych w miejscu i w sposób określony w planie gospodarki odpadami dla województwa,

- nadzorują gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym realizację zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli.

Natomiast w statucie Celowego Związku Gmin Puszcza Drawska z siedzibą w Dobiegniewie (DzUrz woj. lubuskiego z 2013 r., poz. 2747) stwierdzono, że do zadań tego związku należy m.in.:

- programowanie i realizacja regionalnej polityki ekorozwoju,

- prowadzenie działalności wydawniczej, szkoleniowej, konsultingowej i promocyjnej dla potrzeb gmin oraz

- tworzenie lepszych warunków do rozwoju turystyki.

Ogłoszenie

O rejestracji związku minister zawiadamia na piśmie rady gmin uczestniczące w tym związku, wojewodę oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową (§ 5 rozporządzenia). Następnie wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego zawiadomienia, zarządza ogłoszenie statutu związku w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Dzień wydania wojewódzkiego dziennika urzędowego jest dniem ogłoszenia statutu (§ 6 rozporządzenia).

Związek nabywa osobowość prawną po jego zarejestrowaniu, z dniem ogłoszenia statutu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Również prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku, związane z wykonywaniem zadań przekazanych temu związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu.

Zasady funkcjonowania

W przepisach u.s.g. przewidziano, że związek posiada zarówno organ stanowiący, jak i wykonawczy. Organem stanowiącym i kontrolnym jest zgromadzenie związku, a organem wykonawczym zarząd.

W zakresie zadań zleconych związkowi zgromadzenie wykonuje kompetencje przysługujące radzie gminy. Do zgromadzenia stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące rady gminy (art. 69 u.s.g.). NSA w wyroku z 9 czerwca 2014 r. (sygn. II OSK 753/14) zwrócił jednak uwagę, że art. 69 ust. 3 u.s.g., regulując instytucję zgromadzenia związku międzygminnego, odsyła do odpowiedniego stosowania przepisów dotyczących rady gminy jako organu, a nie przepisów odnoszących się do radnych.

W skład zgromadzenia wchodzą wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) gmin uczestniczących w tym związku. Na wniosek wójta rada gminy może powierzyć reprezentowanie gminy w zgromadzeniu zastępcy wójta albo radnemu. Statut związku może także przyznawać określonym gminom więcej niż jeden głos w zgromadzeniu. W takim przypadku dodatkowych przedstawicieli wyznacza zainteresowana rada gminy (art. 70 u.s.g.).

Zasady głosowania

Uchwały zgromadzenia są podejmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków zgromadzenia (art. 71 u.s.g.). Bezwzględną liczbę głosów, o której mowa w tym przepisie, należy obliczać, uwzględniając faktyczną w dacie głosowania liczbę uczestników związku i postanowienia jego statutu. NSA w wyroku z 13 października 2009 r. (sygn. II OSK 1124/09) przyjął, że wybór członków zarządu związku powinien się odbywać w głosowaniu tajnym.

Członek zgromadzenia reprezentujący gminę wchodzącą w skład związku może wnieść pisemny sprzeciw do uchwały zgromadzenia w ciągu siedmiu dni od dnia jej podjęcia. Wniesienie takiego sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy. Nie można jednak zgłosić sprzeciwu do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy (art. 72 u.s.g.).

Zarząd związku jest powoływany i odwoływany przez zgromadzenie spośród jego członków. W statucie można także zastrzec, że dopuszczalny jest wybór członków zarządu spoza członków zgromadzenia w liczbie nieprzekraczającej 1/3 składu zarządu związku (art. 73 u.s.g.). NSA w wyroku z 17 listopada 2010 r. (sygn. II OSK 1678/10) wyjaśnił, że wybór członka zarządu skutkuje nawiązaniem stosunku pracy tylko wówczas, gdy z tego wyboru wynika obowiązek wykonywania pracy w charakterze pracownika. Wybór ten – dokonywany uchwałą zgromadzenia związku – będzie stanowił nawiązanie stosunku pracy tylko wówczas, gdy taki skutek będzie określony w statucie związku.

Do gospodarki finansowej związku stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin. Zgromadzenie uchwala plan finansowy związku.

Przykład:

W statucie Związku Komunalnego Gmin ds. Kanalizacji z siedzibą w Mierzęcicach (DzUrz woj. śląskiego z 2014 r., poz. 1683) przewidziano, że organami tego związku są: zgromadzenie związku i zarząd związku, przy czym w skład zgromadzenia wchodzą wójtowie gmin uczestniczących w związku oraz po trzech dodatkowych przedstawicieli każdej gminy wyznaczonych przez rady gmin. Można być przedstawicielem tylko jednej gminy, a każdy przedstawiciel ma w zgromadzeniu jeden głos. Wystąpienie członka związku skutkuje równoczesnym pozbawieniem jego przedstawicieli wszystkich funkcji w organach związku. Kadencja zgromadzenia pokrywa się z kadencją rad gmin, a zgromadzenie pełni swoją funkcję do czasu wyłonienia nowego składu.

W statucie tego związku przewidziano również, że dopuszcza się możliwość wyboru nie więcej niż 1/3 członków jego zarządu spoza zgromadzenia.

podstawa prawna: art. 7, art. 64–73a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 594 ze zm.)

podstawa prawna: rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 5 października 2001 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru związków międzygminnych oraz ogłaszania statutów związków (DzU nr 121, poz. 1307)

Gdzie szukać informacji

Wykaz związków międzygminnych jest dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji (http://mac.bip.gov.pl). Jest ich obecnie ponad 300, a do zadań takich związków należą m.in.:

- ochrona środowiska, zapobieganie degradacji i dewastacji środowiska wywołanej rozwojem przemysłu, edukacja ekologiczna, gospodarka wodna i zaopatrzenie w wodę,

- modernizacja istniejących i budowa nowych oczyszczalni ścieków i przepompowni, budowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, zbiorowe odprowadzanie ścieków,

- komunikacja zbiorowa (określanie potrzeb, opracowywanie rozkładów jazdy, integracja transportu pasażerskiego, ustalanie taryf, dystrybucja biletów, prowadzenie rozliczeń, utrzymywanie dworców i przystanków),

- promocja turystyki, ograniczenie bezrobocia, utrzymanie czystości i porządku.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama