Typowa kariera sędziego w Finlandii przebiega następująco: tytuł magistra prawa, aplikacja sędziowska w sądzie powszechnym lub administracyjnym, praca jako młodszy asystent sekretarz (referendarz, urzędnik) w sądzie apelacyjnym lub administracyjnym, powołanie na urząd sędziego.
Szkolenie wymagane na takie stanowisko odbywa się przez „naukę w praktyce", głównie w charakterze asystenta sędziego. Co do zasady nie istnieje system awansu. Sędzia pierwszoinstancyjny ma taki sam status jak sędzia apelacyjny.
Dają sobie radę bez KRS
Finlandia jest krajem, w którym nie istnieje Krajowa Rada Sądownictwa. Kandydaci na sędziów powoływani są przez prezydenta na wniosek Rady ds. Nominacji Sędziowskich (Domarförslagsnämnden) za pośrednictwem rządu. W skład tej Rady wchodzą: przedstawiciel Sądu Najwyższego (przewodniczy Rady), przedstawiciel Naczelnego Sądu Administracyjnego (wiceprzewodniczący Rady), jeden z prezesów sądu apelacyjnego, jeden z prezesów sądu administracyjnego, jeden z prezesów sądu rejonowego, jeden sędzia sądu apelacyjnego, jeden sędzia sądu rejonowy, jeden sędzia sądu administracyjnego, jeden dodatkowy sędzia sądu administracyjnego lub sędzia innego specjalnego sądu, jeden adwokat, jeden prokurator i jeden przedstawiciel reprezentujący środowisko naukowe. Każda z tych osób ma mieć zastępcę.
Zarządzanie według wyników
Administrowanie sądownictwem jest zadaniem Ministerstwa Sprawiedliwości. Zapewnia ono środki finansowe, personel, lokale i telekomunikację, organizuje szkolenia itp.
Od 20 lat fińskie sądownictwo stosuje system zarządzania według wyników, który został przyjęty już wcześniej w administracji państwowej. Polega on między innymi na sporządzaniu planu działania i planu finansowego. W planach tych określa się docelowe rezultaty, do których osiągnięcia należy dążyć. W 1995 r. Departament Administracji Sądowej ustanowił wraz z sądami wskaźniki oceny wyników osiąganych przez sądy. Wskaźniki te obrazują produktywność i ekonomikę. Przez produktywność rozumie się liczbę wydanych orzeczeń w przeliczeniu na jednego sędziego albo wskaźnik liczby wyroków sądu podzielonej przez liczbę osób zatrudnionych w tym sądzie. Ekonomika to wysokość przydzielonych sądowi środków finansowych podzielona przez liczbę wydanych orzeczeń.
Od tych ilościowych wskaźników należy odróżnić pojęcie „efektywność". Zakłada ono stosowanie również kryteriów jakościowych, przy czym ocena ich spełnienia jest niezwykle trudna. Dlatego właśnie jako miernik efektywności przyjmuje się czas rzetelnego trwania postępowania sądowego.