Reklama

Sąd przyjazny od wejścia

W 30 sądach interesanci jeszcze w tym roku będą mogli skorzystać z nowoczesnych punktów obsługi. Pieniądze na ten cel dała Unia Europejska

Aktualizacja: 01.02.2008 07:58 Publikacja: 01.02.2008 00:26

Nie tylko będą informowały, jak poruszać się po sądach, nieraz bardzo skomplikowanych instytucjach, ale przede wszystkim będą udzielały podstawowych wskazówek, gdzie i jak poprowadzić sprawę.

– Pieniądze już są – powiedział „Rz” sędzia Sławomir Różycki z Ministerstwa Sprawiedliwości. – Pochodzą z unijnego programu „Kapitał ludzki”.

Chodzi już tylko o skompletowanie dokumentacji i wyznaczenie sądów. W przyszłym roku program ma objąć kolejnych 50 sądów, a jeśli się uwzględni, że w jednym gmachu jest czasem więcej jednostek sądowych – uprawnionych będzie więcej.

W częstochowskich sądach (okręgowym i rejonowym, które są w tym samym budynku) od dwóch i pół roku pracuje takie właśnie profesjonalne biuro obsługi klienta.

– Przed ponad trzema laty dowiedzieliśmy się, że takie biuro działa w Gdańsku, pojechaliśmy zobaczyć i pomysł zrealizowaliśmy u siebie – opowiada Hanna Morejska, prezes SO w Częstochowie.

Reklama
Reklama

Najpierw przez rok liczono osoby przychodzące do różnych wydziałów. Najwięcej było ich w sprawach spadkowych (sąd rejonowy) i rozwodowych (okręgowy). Oddelegowano ośmiu pracowników, którzy zajmują się obsługą interesantów. Ich zadaniem jest m.in. przeglądanie akt sprawy. Mogą też napisać prostsze pisma procesowe i udzielić prostej porady. Nie są to porady w pełnym tego słowa znaczeniu, gdyż te zarezerwowane są dla prawników (adwokatów, radców), ale np. informacje, jakie dokumenty należy załączyć do pozwu. – Nie miałam żadnych skarg na ich pracę – nie kryje zadowolenia sędzia Morejska, pomysłodawczyni zorganizowania biura.

W punkcie pracują doświadczeni sekretarze sądowi (akta przynosi woźny), dodatkowo przeszkoleni. Także od strony psychologicznej. Chodzi nie tylko o osoby zdenerwowane sprawą czy niezrównoważone, które sądów przecież nie omijają, ale także o psychiczną wytrzymałość pracowników sądu. Dzięki temu obsługa interesantów jest lepsza, a sekretariaty bez takiego obciążenia mogą się zająć obsługą przebiegu postępowań i procesów.

30 sądów ma dostać w tym roku nowoczesne biura informacyjne

Gdańskie biuro też stara się załatwić większość interesantów w punkcie obsługi zlokalizowanym przy wejściu do sądu, ale jeśli ktoś koniecznie chce, może pójść do wydziału. – Sąd jest miejscem publicznym i nie możemy im tego zabronić – wskazuje sędzia Rafał Terlecki, rzecznik prasowy Sądu Okręgowego.

Założenie punktu przyjmowania interesantów rozważa nowy warszawski Sąd Okręgowy dla Pragi.

– Mamy jednak spory kłopot techniczny. Otóż dostaliśmy budynek po fabryce i przy wejściu nie ma miejsca na takie biuro, a umieszczanie go gdzieś w środku dużego gmachu mijałoby się z celem – powiedział „Rz” sędzia Marcin Łochowski, rzecznik tego sądu.

Reklama
Reklama

Podobne punkty działają w kilku innych sądach. Motywem ich tworzenia jest także chęć odseparowania interesantów od sędziów. Zresztą regułą jest, że zwykli sędziowie (poza przewodniczącymi wydziałów, prezesami sądów) nie kontaktują się z podsądnymi poza rozprawą.

Ale motyw wsparcia interesantów też się liczy. Każda pomoc jest dobra – mówią nasi rozmówcy. Tyle że tu potrzebna jest odpowiednia regulacja ustawowa.

Poprzedni rząd przygotował projekt dość szerokiego systemu powszechnej pomocy prawnej świadczonej przez wybierane w konkursach kancelarie w poszczególnych powiatach. Obecny ma inny pomysł na rozszerzenie pomocy prawnej dla ubogich. Osoba niezamożna, która będzie chciała skorzystać z niej, najpierw będzie musiała pójść do ośrodka pomocy społecznej.

Pomysł przypomina rozwiązanie z amerykańskich sądów zwane drzwiami obrotowymi („revolving door”), które polega na tym, że jeżeli obywatel trafi do sądu z ulicy, to spotyka tam kompetentną osobę, która mu mówi, czy ma iść w prawo, w lewo czy zawrócić. Czy jego sprawa nadaje się np. do mediacji, czy powinien się zwrócić do tego sądu czy do innego, a może powinien poprosić o adwokata z urzędu. To bardzo cenne rady, gdyż błędy na tym wstępnym etapie sporo potem mogą kosztować oraz niepotrzebnie zabierają czas i podsądnym, i sądom. Adwokatom to niewiele pomoże, gdyż adwokat sam powinien wiedzieć, jak reprezentować, bronić klientów.

Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama