Ankieterzy będą obserwowali organizację pracy w sądzie (od strony interesanta), zbadają tablice i punkty informacyjne oraz łatwość zasięgnięcia informacji, a także możliwość i jakość e-mailowego i telefonicznego kontaktu z sądem. Sprawdzą, czy są one dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, czy łatwo odnaleźć się w korytarzach sądowych. W każdym z sądów przeprowadzą ankiety z dziesięcioma losowo wybranymi interesantami, pytając np. o czytelność i zrozumiałość pism otrzymywanych z sądu.
Celem projektu jest kompleksowe zbadanie jakości komunikacji z sądami i sformułowanie zaleceń do przygotowania czytelniejszych wzorów pism, zawiadomień czy formularzy sądowych.
Pomysłodawcą i organizatorem przedsięwzięcia jest Helsińska Fundacja Praw Człowieka, a jej partnerami są Stowarzyszenie Iustitia, reprezentowane przez sędzię Sądu Najwyższego Katarzynę Gonerę, oraz prawnicy z kancelarii Salans i Clifford Chance (współpraca pro bono).
Jak powiedziała „Rz” Joanna Lora, koordynator projektu w fundacji, ankieterzy w czwartek ruszyli do sądu, monitoring ma się odbyć w najbliższych 2 – 3 tygodniach, a raport powinien być gotowy w kwietniu. Będzie mogło z niego skorzystać Ministerstwo Sprawiedliwości, ale badania mogą być też pomocne prezesom sądów i samym sędziom.